Ajalooteraapia
Marek Tamme koostatud raamatusari “Ajalugu.
Sotsiaalteadused” on valmis saanud ning selle sarja toimimine tervikuna
võiks olla omaette analüüsi objektiks. Sarja viienda raamatuna
ilmus Juri Lotmani “Kultuur ja plahvatus” Mihhail Lotmani
saatesõnaga. Ka sarja viimase, kahekümne viienda raamatuna ilmus
Juri Lotmani raamat – valimik tema kultuurisemiootilisi esseid
“Hirm ja segadus”. Taas on saatesõna autoriks Mihhail
Lotman. Kuid see raamat on siiski erandlik.
Viimastel aastatel on
eesti keeles ilmunud mitmeid Juri Lotmani raamatuid ja artiklikogusid, ka
mõned tõlgete kordustrükid. Kõik need teosed on Juri
Lotmani mõttemaailma meile lähemale toonud.
Uus
raamat on kokku pandud kindla taotlusega. “Minu
Puškin” on üks selline näide väljaannetest, mis
Venemaal väljendas kas koostaja või kirjandusteadlase soovi
näidata tuntud klassikut uuest küljest ja värskendada temasse
suhtumist. “Hirm ja segadus” võiks olla sarjast “Minu
Lotman”, sest esitleb autorit ühe, koostajale olulise teema kaudu.
Viimast rõhutab ka asjaolu, et kõrvuti uute tõlgetega
kasutatakse varem eestindatud tekste.
Muidugi ongi Juri Lotman
Mihhail Lotmani isa ja päris tema oma. Samas haakub selle kogumiku sisu
Mihhail Lotmani isiklike otsingutega viimastel aastatel. Nende otsingute juurde
kuulub ka oma isa tööde interpreteerimine nii Eestis kui Venemaal
ilmunud raamatute saatesõnades ja muudes artiklites. Ja see teeb
oluliseks ka Mihhail Lotmani saatesõna sellele raamatule. Nii on
raamatul korraga ajalooteraapiline ja teoreetiline missioon.
Ajalooteraapiliselt on “Hirm ja segadus” raamat, mille koostamine
ja saatesõnaga varustamine
toimus ilmselt enne 2007. aasta
aprilli. Praegusel hetkel on seda aga raske lahutada mai algul Postimehes
nädalase vahega ilmunud artiklitest: Mihhail Lotmani
“Märulisemiootika” ja Juri Lotmani “Me jääme
ellu, kui oleme targad”. Tahtmatult tekib võrdlus ajaga, mil Jaan
Isotamm tõlkis Akadeemia järjejutuna Nikolai Berdjajevi raamatu
“Vene kommunismi lätted ja tähendus” (1989–1990).
Kindlasti aitas see kaasa tollaste hirmude ületamisele ja seega
vähendas hirmu tekitatavat sallimatust. Samal ajal turgutasid eestlaste
identiteeti Oskar Looritsa taastrükid.
Hirmu põhjuste
selgitamine ja lootuste turgutamine käisid käsikäes.
Mihhail Lotman alustas oma artiklit sõnadega: “On aeg
tõmmata hinge ja püüda mõista, mis siis tegelikult
juhtus”. Järgneb vene kultuurilistele arhetüüpidele toetuv
analüüs, mis toob kaasa ka aprillilõpu sündmuste
veebikommentaaride tooni leebumise. “Hirm ja segadus” sisaldab
selgituseks Juri Lotmani artiklit “Prantsuse revolutsiooni
perspektiivis”: “See, kuidas ajaloolistesse protsessidesse
kaasatõmmatud inimesed toimuvat mõtestavad, võtab
paratamatult kahesuguse ilme: a) Sündmuses nähakse varasemate
sündmuste kordumist. --- Kaasaegne ajalugu tõlgitakse mineviku
keelde; b) Kaasajasündmusi käsitatakse millegi erakordsena, mitte
kunagi varem asetleidnuna ja ei millegagi võrreldavana” (lk 43).
Ja jätkuks võib pakkuda artiklit “Nõiajaht. Hirmu
semiootika”: “Vaadeldes ühiskonda, mis on langenud massilise
hirmu ohvriks, eristame kahte tüüpjuhtu: 1. Ühiskonda
ähvardab mingi kõigile silmanähtav oht. --- 2. Ühiskond
on haaratud hirmuhoost, mille reaalsed põhjused jäävad ta
enese eest varjatuks...” (lk 51). Sellise jaotamisega kaasneb muidugi ka
v&o
tilde;imalus, et reaalne põhjus aetakse segi irreaalse põhjusega.
Osalt kajastub see ka Mihhail Lotmani saatesõna pealkirjas: “ Hirm
ja segadus: irratsionaalse semioosi poole”.
Juri
Lotmani 1992. aastal kirjutatud artikli taastrükk toimis 2007. aasta mais
sama rahustavalt: “Kõige tähtsam on: et hirmust vabaneda,
tuleb sellele vastu minna. Väga sageli tunneme hirmu ennatlikult,
näeme kõike palju hullemana, kui see tegelikult on, ja –
kaotame meelekindluse. Maksab vaid hirmule otsa vaadata, kui selgub, et ta ei
olegi nii hirmus.” Kui jälgida Juri Lotmani loogikat kogu valimiku
kontekstis, siis selgub, et hirm ja sellega seostuv sallimatus ja agressiivsus
nõuab rahulikku analüüsi. Ajalooliselt näitab Juri Lotman
seda Lomonossovi kaudu, kes püüab hirmu tagajärgede
ületamise nimel maailma mõistuspärasena kujutada ja muidugi
lihtsustamise hinnaga. Mõistusliku analüüsi teiseks pooluseks
oleks mõistuse uinumine ja sellest sündivate koletiste meelevalda
jäämine.
Mihhail Lotmani
“Märulisemiootika” demonstreerib hästi Juri
Lotmani ajalooliste analüüside kasulikkust ja teraapilist
vajalikkust. universaalsete käitumismehhanismide tundmaõppimine
ajaloo ning eriti võõra ajaloo näitel on tihti lihtsam kui
samade nähtuste mõtestamine oma kultuuri dramaatilises kaasajas.
Kui Mihhail Lotman analüüsis edukalt aprillisündmuste vene
aspekti, siis Juri Lotmani raamat võiks meid lähendada nende
sündmuste universaalsele mõistmisele. Tema lähenemine oleks
võrreldav juba 1956. aastal ilmunud konfliktisotsioloogia klassiku Lewis
Alfred Coseri raamatu “Sotsiaalse konflikti funktsioonid”
paatosega. Nimelt väitis Coser, et kaitsemehhanismid konfliktide vastu
peituvad sotsiaalses struktuuris ja nende aluseks on konflikti
institutsionaliseerimine ja sallivus tema olemasolu suhtes. Seega peaks
ühiskond õppima oma (ajaloolise) konfliktiga elama ja hirmust
vabanema, et ühiskonna lõhustamise asemel rahulikult
alternatiivseid strateegiaid luua. Ja selle universaalse aspekti kaudu tuleb
ehk lõpuks kogu oma komplitseerituses esile ka eesti aspekt.
Koostaja Mihhail Lotman ja autor Juri Lotman on selle raamatu puhul
võrdselt tähtsad. Teos täidab meie kultuuriruumis olulist
funktsiooni, osutades hirmu, tema põhjuste ja tagajärgede
ajaloolisele universaalsusele ja meelerahu ning väärikuse
säilitamise vajadusele.
Mihhail Lotmani saatesõna
tõstatab ka ühe olulise teadusliku probleemi, mis puudutab
igasuguseid teaduslikke koolkondi ja üksikteadlasi, antud juhul Juri
Lotmanit. Teadlase arengut jälgides või periodiseerides on Mihhail
Lotmani arvates võimalik lähtuda kahest loogikast. Esimese aluseks
on objektiivsete, väliste andmete analüüs, teise alused on aga
sisemised ja subjektiivsed. Leheküljelt 143 leiab lugeja lause:
“Sisemine arengupilt aga räägib millestki muust.”
Lotmanoloogias on juba terve hulk käsitlusi,
mille autorid omistavad Lotmanile mõtteavaldusi või
väärtushoiakuid, neile mingit tuge üllitatud tekstides
või arhiivimaterjalides otsimata.
Muidugi on see probleem
üldisem ja tähistab vajadust hoida lahus memuaristika ja teaduslik
argumentatsioon. Seega tõstatab raamat olulise probleemina suhtumise
teadlase loomingusse ja tema teaduslikku kreedosse ehk siis teadlase
teaduslikku biograafiasse.
Nii ajalooteraapiliselt kui
teoreetiliselt ja teaduslooliselt on see raamat veel kaua
dialoogivõimeline ja seega väärtsarja auga lõpetav
väärtteos.