Uute ideede avalik kasvuhoone
Üheks põnevaimaks suunaks viimaste aastate
kultuuri- ja ühiskonnateooriate arengus on nn evolutsiooniline
pööre. Majandusteaduses, sotsioloogias, kultuuriuuringutes –
kõikjal kerkivad esile eri laadi komplekssus-, evolutsiooni- ja
kaoseteooriad, tasakaalu- ja termodünaamikamudelid. Meedia, mis asub
kõigi võimalike majandushoovuste, tehnoloogilise innovatsiooni
ning kultuuridünaamika ristmikul, on aga tihti kõigi sedalaadi
problemaatikaga tegelevate mõttevoolude loomulikuks treff-punktiks.
Nimetatud akadeemiline mõttevahetus läheneb keemistemperatuurile.
Sel taustal on kena leida, et vastavad jutupunktid on otsaga
jõudmas ka samateemalistesse populaarsetesse mõttevahetustesse.
Viitan hiljuti EE Areenis (27.09) ilmunud Ilmar Raagi esseele, mis, kuigi ehk
toonilt põhjendamatult pessimistlik ja kohati küsitavusteni
lihtsustatud, oli siiski tänuväärne sissejuhatus
küsimustikku, et mis tõukab ja mis kammitseb tänapäeval
nii meedia kui avaliku diskussiooni edenemist. Raag toob näiteid küll
enamjaolt meediast, ent tema moraal on laiem – kuna dünaamikat on
ikkagi vaja, peaks leidma riik viisid, kuidas oma mõtteperifeeriat
turgutada.
Loo lõppmoraal on kindlasti asjakohane.
Liberaalses demokraatias on nn mõtteperifeeria –
sõltumatute kodanikuühenduste, analüüsikodade ja seltside
hea tervis eluliselt tähtis. Otsides analooge tehnoloogilise innovatsiooni
juhtimisest, töötavad need paljuski nagu väikesed
spin-off-ettevõtted. Ent mis oleks seejuures n-ö meie
Arengufondi, riiklikult rahastatud suure ja sõltumatu innovatsiooni
tugiinstitutsiooni vaste? Muidugi, avalik-õiguslik meedia. Ning seega,
kui Raag moraliseeris, et Eesti riigi terviku arengu seisukohalt on oluline, et
riik kas või iseendale vastutöötamise hinnaga looks pinnase
oma mõtteperifeeriale, siis tuleb tõdeda, et
mõnevõrra on riik nii juba teinud. Küsimus on, et mida tegi
Raag ja mida teevad tema järeltulijad, et avalik meediaplatvorm oma
sedavõrd olulise rolliga toime tuleks. Ning kuidas seda teha, kuidas
balansseerida kesktee ja perifeeria vahel, millal neid lahus hoida ja milleks
neid kokku viia?
Ma arvan, et aeg on ka Eestis omaks võtta,
et 21. sajandil, üldise meediapaljususe tingimustes, on sellele
küsimusele vastuse otsimine avalik-õigusliku meedia keskseks
ülesandeks. See tähendab: muutunud meediakeskkonnas ei ole avalikku
meediat konstitueeriv keskne opositsioon enam tuntud vastasseis valge ja
kollase, meelelahutusliku ja kvaliteetse, madala ja kõrge meediasisu
vahel. Olgem ausad, sellise vastasseisu konstrueerimine oli algusest peale
elitistlikust vaimust kantud. Selles on üksjagu 20. sajandi valge mehe
kohust koloniseerida nii ennast kui teisi, moderniseerida, valgustada ja
kanoniseerida. Ent meediapaljususe olukorras on valge mehe tõde paljas
ja tema kaanon ei maksa. Selle äratundmise üheks hiljutiseks
märgiks oli BBC siseanalüüs, et kas pole tolle meediagigandi
programmid ehk ülemäära elitistlikud – kas teenindatakse
piisavalt ka Briti vähemharitumate ning kesisema sissetulekuga vaatajate
huve.
Sel taustal tuleb hoolikalt tähele panna arenguid, mis
avaliku meedia ülesandepüstitusel viimasel ajal maailmas on aset
leidnud. Praegu ilmselt maailmas kõige tänapäevasema
programmiga meediaregulaator, Briti Ofcom, on oma hiljutistes Briti
avaliku meedia analüüsides rõhutanud, et pakutava sisu vorm on
oluline vaid perspektiivist, et kas see on vaatajaile küllalt atraktiivne
ja tagab paremat vastuvõttu. Ehk žanripõhine
väärtuseristus, mis kuuldavasti hiljutisel ERRi meediakonverentsi
l kohati kilbile tõsteti – et tõsieluseriaalid, seriaalid
või telemängud on madalad formaadid, millel avalikku meediasse
kohta ei peaks olema –, on pehmelt öeldes aegunud. Meediapaljususe
tingimustes on sedasorti vastandamise asemel tõusnud tähenduslikuks
pigem opositsioon, mille mõningatele põhiprintsiipidele Raag oma
ülalmainitud leheloos viitas – see on stabiilsus versus
innovatsioon, kommertsmeedia poolt ekspluateeritavad valmisformaadid versus
avaliku meedia ristikäik esindamata vaadete, uute perspektiivide, veel
avastamata ideede esiletoomiseks.
On paratamatu, et selles
vastasseisus kipub kommertsmeedia enamik jääma platsi ühte otsa.
Kuna meediamajanduse tänase põhimudeli järgi on nende
eesmärk võimalikult suur auditooriumikontaktide arv, siis on selle
saavutamise kindlaimaks viisiks toota sisu, mis vastab auditooriumide
olemasolevale nn ootushorisondile, kui kasutada saksa retseptsioonikoolkonna
keelt. See tähendab panustada põhiosas stabiilsusele, tuttavatele
perspektiividele, ennast tõestanud vormidele. Selle tulemusena
ümbritseb meid tuubil täis meediakeskkond, mis ent sellest hoolimata
on põhiolemuselt paljuski ühetaoline. Variatsioone ses osas, mida
meile räägitakse või kuidas näidatakse, on vähe,
sest need on lihtsalt küllaltki riskantsed. Kriitiliselt võiks
öelda, et see keskkond eemaldub tõest, sest ei söanda meid
sellega häirida.
Ja just selle puudujäägi
tasategemiseks ongi meil ikka ja jälle avalik-õiguslikku meediat
vaja.
Enam mitte, et meile n-ö valgustatu positsioonilt
“kvaliteeti” vahendada, vaid selleks, et pakkuda tegelikku,
sisulist mitmekesisust. Et oleks avalik institutsioon, mille esimeseks
ülesandeks oleks otsida uusi lugusid ja leida uusi viise neid edasi anda.
Avastada uusi viise rääkida ja näidata ning mõistagi ka
objekte, millest rääkida. Eriti Eestis, mille väiksus toob
kultuuri vallas kaasa kiire turutõrke, peab avalik meedia ümber
kujunema ennekõike kultuuriinnovatsiooni asutuseks.
Olgu
seejuures täpsustatud, et see ei tähenda avalik-õigusliku
meedia lõplikku orienteerumist nišiturgudele. Ei,
toimeefekti saavutamiseks peab ta ühe peamise eesmärgina hoidma
kontakti ühiskonna enamikuga. Ent ta ei tohi seda enamikku kohelda
ühetaolise massina, amorfsete ettedefineeritud turusegmentidena. Ta peab
pürgima selle enamiku tegeliku sisemise heterogeensuse avastamisele, selle
rikkuse demonstreerimisele. Avaliku meedia funktsioon ühiskonna sisemise
dialoogi turgutajana on täidetud siis, kui ühiskond on oma
igapäevase enesedefineerimisega kõvasti ametis, kui meil on
iseendaga põnev.
Ent mida selline ülesandepüstitus
ka tegelikult praktikas tähendada võiks? Kindlasti tähendab
see ka traditsioonilises mõttes tehnoloogilist innovatsiooni.
Kui Marshall McLuhan tõdes kunagi et “media is the
message”, siis tähendab see muuhulgas, et vormiinnovatsioon toob
kaasa ka sõnumiinnovatsiooni. Ka Juri Lotmani kultuuriteooria üheks
põhialuseks on, et tekstide ja sõnumite tõlkimine
ühes keelest, märgisüsteemist, formaadist või žanrist
teise on kogu kultuuridünaamika peamiseks käimalükkajaks ning
ühiskondliku mõtteinnovatsiooni tagajaks.
Just
seetõttu tulebki ettevaatlikult suhtuda igasugusesse
žanripõhisesse väärtussüsteemi, et mis kõlbab ja
mis ei kõlba avalikku meediasse. Näiteks, kui kaks ilmatibi
saadetakse kaamerate ees maamajapidamisse lolli mängima, siis on
kardetavasti tõesti tegu banaalsusega, mil sotsiaalset
allteksti napib. Kui ent sama formaati kasutatakse näiteks, et
mõista Elcoteqi lihttöötajate valikuid muutuva
majanduskonjunktuuri tingimustes, võiks tegu olla innovatsiooni ja
aktuaalselt kontrastse sissevaatega Eesti inimeste ellu. Just sedasorti
rakenduste korral saaks mõiste “tõsielusari” ehk
lõpuks sisulise vaste.
Samamoodi võib ette kujutada
telemängu elemente intensiivsust lisamas filosoofiateemalisele
arutlussaatele või seebiseriaali formaadi kasutamist tõsiste
ühiskondlike arengute visualiseerimiseks või nende üle
mõtlemiseks. Selle võimaluse heaks näiteks on peatselt Raagi
“Klassi” edasiarendusena telesse jõudev seriaal, ning sama
on juba aastaid tõestanud “Õnne 13”.
Kokkuvõttes: abstraktne hala avaliku meedia kolletumise pärast
ning diskussioon nois kanaleis kollase ja muude värvide vahel balansi
leidmiseks on ajaraisk. Kui ringhäälingujuht Hanno Tomberg
rõhutab oma institutsioonile eesmärke seades vajadust enam
meelelahutust teha, siis räägib ta paraku aiaaugust. Sest
meelelahutuslikkus saab olla ainult vahend. On elementaarne, et iga saade
või veebisait on konkreetse edastuskanali võimaluste piires
maksimaalselt atraktiivne või käsitletavale temaatikale
eripäraselt meelelahutuslik. Keskne küsimus peaks olema, et mida uut
Eesti olemise kohta need kütkestavalt tehtud saated meile
kõnelevad. Kui üks telesaade ongi ehk üles ehitatud
suhteliselt mängulisena, siis milliseid avastamist vajavaid tahke avab see
mäng n-ö Eesti rahva sisekõnes? Ehk kuidas saab avalik meedia
iga oma teoga ühiskonna, s.t oma auditooriumi eneseotsingutele kaasa
aidata?