Üllar Saaremäe - väge täis
Üllar Saaremäe on käsist-jalust seotud Rakvere
Teatriga – näitleja, lavastaja, teatrijuht. Lisaks maandab pingeid
kohalikule kaadrile toetuva punkbändi Streptococcus Pyogenes
tegemisega.
Ometi tunneb teda kogu Eesti publik. Ja õpib
veel rohkem tundma Cyrano de Bergeraci rollis samanimelises Edmond Rostandi
heroilises komöödias. Tegu on lavastaja ja kogu trupi jaoks
monumentaalse ettevõtmisega, mida Eesti teatris on julgetud teha
enam-vähem kord kahekümne aasta tagant.
Mis seob
Saaremäed Cyranoga, selle tabamatu ning iseloomulikumaid omadusi siduva
õilsa ja vaimuka riiukukega, keda autor iseloomustab: “Ta karistus
on see, kui kaoks ta ümbert oht“?
Väitsid kunagi ühes intervjuus, et sul oli
üsna ohtlik noorpõlv. Kohtla-Nõmmel ringi liikudes olid
sageli sunnitud pudelikaela roosiks lööma, et end kuidagimoodi
kaitsta.
See ei olnud Kohtla-Nõmmel, vaid siis, kui ma
juba Kohtla-Järvel keskkoolis käisin ja pidin sinna igal hommikul
bussiga sõitma. Bussi sattus tihtilugu sihukesi vendi, kes
hõlmast kinni võtsid ja tänavale rebisid. Seal tuldi juba
viieteist-kuueteistkümnekesi kallale. Mul on sellest ajast siiamaani
mälestus, mingi muna lõua all.
Üldiselt andsin
kohe vastu, õppisin ära, et sellise kambaga ei saa oodata
– põruta, kuni jõuad. Päris pildituks siiski ei
löödud, olime liiga noored. Nad rahunesid, kui ninast verd voolama
hakkas. See oli tol ajal elu lahutamatu osa, aga kaklusi ei juhtunud kaugeltki
iga päev.
Kui tihti siis?
Kolm-neli korda kokku.
Oled sa hiljem kodukandis
käinud? Kui palju seal elu muutunud on?
Olen ikka, ema elab
seal siiamaani. Elujärg on Kohtla-Nõmmel taas tõusma
hakanud. Kui keskkooli lõpetasin, just sinimustvalgete väljatoomise
aastal, siis töötasid kaevandused veel täie hooga, klubid, kinod
olid rahvast pungil, teatrid käisid etendusi andmas, tehti kaevanduste
pidusid ja suuri jaanitulesid.
Kui kaevandused ja
kummiremondivabrik 90ndate keskel suleti, muutus pilt väga
trööstituks. Majad, kus kunagi elasid tütarlapsed, keda sai
peolt koju saadetud, haigutasid tühjade aknaavadega, varisesid kokku.
Sellest ajast on mu vend Rünno kirjutanud näidendi
“Jaanituli”.
Koolivennad, kes sinna elama jäid
või mujal hakkama ei saanud ning tagasi ema-isa juurde tulid, on praegu
suhteliselt halvas seisus – ühest pudeliprügikastist teise.
Aga nüüd on endises Kohtla kaevanduses Kaevandusmuuseum
kõikvõimalike atraktsioonidega. See on paiga uuesti esile
tõstnud, käib palju turiste, töökohti on juurde tulnud.
Tõsi, noori pole kuigivõrd lisandunud, seal elavad ikka need, kes
varemgi elasid.
Kohtla-Nõmme on kogu aeg olnud
Kohtla-Järve oaas. Siin on alati olnud rohkem eestlasi kui venelasi, siia
taheti tulla pidudele ja elama. No võrdle seda näiteks Sompaga
– Samaja Opasnaja Mesto Posle Ameriki.
Viimati
kohtusime pikemalt ETVs Maire Aunaste saates “Meie”, kus
rääkisime pungist. Seal oli ka Rakvere linnapea Andres Jaadla.
Kas sind ei ole tahetud poliitikasse tõmmata?
On ikka. Aga
mind ennast pole tõmmanud. Isegi kui olen mõelnud, et
võiksin midagi muuta või ära teha. Mulle tundub, et
poliitika on väga kummaliste reeglitega mäng, mida ma ei taha selgeks
õppida. Kardan, et on kaks varianti: kas ma muutun juba esimeste
nädalatega jalanartsuks, ei saa ühel hetkel enam üldse aru, mida
teen, kraapan ka l&a
mp;a
mp;o
tilde;hkemiseni võõrast vara ja hakkan šlikerdama,
sõpru otsima, kes mind igasugustest jamadest välja aitaksid.
Või siis hakkan kõigele sellele nii kardinaalselt vastu, et
mind hävitatakse lihtsalt ära ja visatakse välja.
Hea kolleeg Indrek Saar, kellega Rakveres kümme aastat teatrit tegin, on
nüüd poliitikas ja Riigikogus. Temal oli kindel tahtmine selles
sfääris midagi muuta. Kui me nüüd väikeses linnas
täie raua ja suurte plakatitega kandideeriksime – kaks teatrimeest
eri parteides –, siis üks võtaks paratamatult teise
hääled ära.
Aga kõikmõeldavad erakonnad
on minuga rääkimas küll käinud. Olen toetanud Isamaaliidu
poliitikat – võib-olla mingisugusest nostalgiast, sest mulle
tundusid need Laari valitsemisajad äärmiselt õiged.
Kas sa kultuuriministriks ei taha saada?
Selles ametis on üks eeldus, mida minus absoluutselt pole. Ma ei hooma
teisi kultuurivaldkondi nii täpselt kui teatrit. Peaksin olema väga
lahtise pilguga, aga minu jaoks oleks teater number üks. Ja kino number
kaks. Jääks ära kujutav kunst, muusika. Kõige rohkem
muidugi sport, sest sellega ei ole mul mingit seost.
Tõsi,
olen omal ajal maadelnud. Võitsin isegi Aleksander Abergi
mälestusvõistlused noorteklassis. Aga NSV Liidu lahtistel
meistrivõistlustel sain trauma. Vastaseks oli paberite järgi
minuvanune armeenlane, kes küll juba habet ajas. Äärmiselt toore
jõuga ja tehnikat mittevaldavana viskas ta mu ülerinnaheitega otse
õla peale ja rangluu tuli raksti kõõlustest välja.
Käsi oli siinmaal (näitab umbkaudu šimpansi kehaehitust).
Käisin poolteist kuud kipskujuna ringi.
Siis tulid teised
huvid: teater, muusika, kirjandus. Mõtlesin, et miks ma pean end
selliseks hõõrutud kõrvadega isaseks vormima ja
kasvatama.
Trauma paranes küll täielikult, kuid praegu see
koht juba valutab enne vihma.
Oleme
rääkinud juba kahest asjast, mis Cyrano de Bergeraci rollis olulised.
Ta on ju ka punk kuju?
On küll.
Ning ta peab sageli kasutama vägivaldseid
lahendusi.
Tollel ajal need ei olnud vägivaldsed. Duellid
olid elu osa, kuigi need olid keelatud. Aadlimees kandis alati
mõõka. Kui teda provotseeriti, pidi ta väljakutse vastu
võtma. Cyrano oli eelkõige sõjamees. See, et ta oli ka
poeet, mees, kes hindas vaimseid väärtusi, annab tegelasele olulise
mõõtme juurde. Laias laastus oli ta nagu d’Artagnan, aga
temas oli midagi veel.
Võiks siiski arvata,
et see roll oli sulle juba ette südamelähedane.
Olin
Rostand’i näitemängu lugenud. Teadsin täpselt, mis selles
toimub, kuid ühtegi värssi peas ei olnud. Selgelt olid meeles
mõned pildid Roman Baskini kehastatud Cyranost, sest käisin
Vanalinnastuudio etendust Jõhvis vaatamas. Oli äärmiselt
kaasakiskuv ja selge lugu.
Kusjuures Jõhvist bussiga tagasi tulles
oli mul jälle mingi intsident. Üks neist, kus mind sihvkadega
täis tatistati. Aga bussist seekord välja vist ei tiritud.
Kunagi ammu pakkus Talvo Pabut, et võiks teha “Cyranod”
minuga peaosas. Ütlesin, et Jeesus Maria, jäta järele. Olin
ka Romaniga rääkinud näidendist kui huvitavast materjalist ja
tema rollist.
Kaks-kolm aastat tagasi, kui Kalju Komissarov
Cyranost uuesti rääkis, lükkasin seda mõtet taas pidevalt
eemale. Esiteks: meeletu maht! Teiseks: vä
rss. Seal ei saa niimoodi, et kui läheb meelest ära, siis jutustad
monoloogi oma sõnadega ümber. Ja kõik see töö tuli
võtta teiste rollide, lavastamise ja teatrijuhi ameti
kõrvale. Õnneks sain kogu tehnilise töö –
värsid endasse raiuda – ära teha puhkuse ajal.
Sellele lisaks oli mul sisuline konflikt – veel siis, kui olin
põhimõtteliselt jah öelnud ja mõttes rolliga
tegelesin.
Miks?
Vaatame Cyrano
tegevust tänapäeva kontekstis. Ta on sõjaväelane –
oletame, et kaitseliitlane. Näiteks Asso Kommer. Ta tuleb ühe
väga kuulsa ja austatud näitleja – oletame, et Elmo
Nüganeni – esietendusele. Linnateatri lavaauku on kokku tulnud terve
Eesti valitsus, kõige rikkamad inimesed armastatud Pantalonet vaatama.
Ja siis see kaitseliitlane katkestab etenduse, öeldes: “Raisk, kui
sa kohe lavalt ära ei lähe, lasen su maha!”
Mis ta
sellega saavutab? Loomulikult läheb näitleja minema. Aga peategelane
ei lõpeta sellega. Ta norib veel tüli kellegi väga edukaga
– kuni laseb ta lihtsalt maha. Edasi solvab ta absoluutselt kogu
seltskonda, karjub näiteks: “Ansip fašist!” Siis
kaitseb ühte joodikpoeeti, kes on kirjutanud näiteks Savisaarest
solvava vemmalvärsi. Ja kui viimane palkab sada meest, et nurjatule peksa
anda, siis notib ta enamiku nendest lihtsalt maha. Seda kõike ühe
õhtuga.
Ja ainult sellepärast, et tal endal on kompleks
– ta ei julge armastatule oma armastusest rääkida.
Kas me leiame tänasel päeval sellisele tüübile
õigustust?
Nüganen pole ehk õige
võrdlus. Montfleury oligi ju andetu ja rumal näitleja, nagu Cyrano
väitis.
Montfleury oli suur näitleja! Tema peale oli
kade isegi Molière. Miks muidu voorisid teda vaatama Pariisi
kõige erinevamad kihid, pööblist Richelieu’ni. Temast
peetakse Prantsusmaal tänaseni lugu, talle on ausambaid püstitatud.
Ainus Cyrano põhjus teda vihata on armukadedus: “Ta
ükskord lõplikult mul ajas hinge täis, kui vaatas seda, kes...
ah... tõesti, mulle näis, kuis roomaks lille peal ta vaade
limuskina!”
Lahendus, milleni ma ise jõudma pidin, on
selles, et aeg oli teine. Vägivaldne on seda lugu rebida tänasesse
konteksti – poliitikasse, teatripilti. Alles siis, kui ma Cyranost aru
sain, kui ma ei pidanud teda enam kompleksidega maniakiks, jooksis iga asi oma
kohale.
Ma ei julgenud sellest konfliktist avalikult
rääkida. Küll sain hakkama sihukese seatembuga, et päev
enne prooviperioodi jõin enda viskist karmilt täis. Mitte argusest,
vaid jõuetusest. Ma ei teadnud, mida ma tegema lähen. Ehkki oleksin
pidanud näitlejana nii palju kogemusi omama, et teada – küll
see selgus ükskord tuleb.
Kujutad sa ette mu vaeva, kui pidime
esimeses proovis näidendi otsast lõpuni ette lugema – viis
tundi.
Kas sul oli pohmell?
Ei, ma
olin veel padutäis. Vabandan väga oma kolleegide ees, et niimoodi
juhtus. Aga see psüühiline raputus mõjus mulle kui inimesele
ja mulle kui peanäitejuhile. Sain selgeks, et pean nüüd mitmeks
kuuks andma teed endale kui näitlejale ja elama koos Cyranoga.
Kas Cyrano on su elu mahukaim roll?
Seda
küll. Kuigi olen mänginud ka Macbethi ja Don Juani. Aga see on
kõige rohkem minu aega – ma ei mõtle ainult prooviaega
– võtnud. Ja rolliga tegelema pannud.
M
is oli kõige raskem?
See, millest ma rääkisin:
välja mõelda, mis mees ta on. Omaks võtta kvaliteet, milles
ta elab – lõpuniminekud nii elus kui poeesias, aus ja loobumises
armastusest kellegi kasuks. Kui ma sellest aru sain, hakkasid ka värsid
nagu imekombel pähe jääma.
Miks Kalju
Komissarov just sinu nii vastutusrikkasse ossa valis?
Pead temalt
endalt küsima. Kui ma ise küsiksin, oleks see nagu kiituse
väljanurumine – no kuule, miks nüüd mina... Ta on
küll nii intervjuus Andres Keilile kui minuga omavahel välja
öelnud, et ei näinudki teist varianti. Kui mina poleks
nõustunud, poleks Komissarov seda tükki teinudki.
Roman
Baskin rääkis, et kui tema Bergerac lavale jõudis, siis
öeldi: “Väga hea. Aga Eskola oli parem. Nii et ärgu ma
välja tehku, kui nüüd öeldakse: “Saaremäe
Bergerac on väga hea. Aga Baskin oli parem.” Eks vanad ajad tunduvad
ikka ilusamad.
Cyrano traagika põhineb
sellel, et tema soovid on suuremad kui võimed. Lisaks Roxane’ile
unistab ta ju ka näiteks Kuule lendamisest. Kui palju sa ise oled
vastakuti seisnud probleemiga “tahan, aga ei saa”?
Cyranod juhib eelkõige idee. Tema eesmärgid on nii kõrged,
et inimene üksi ei suudakski neid saavutada. Tänapäevaks on
inimesed Kuu peal käinud. Ja on ka neid, kes on julgenud oma armastatule
öelda: “Ma armastan sind.” Kõike seda, mida Bergerac ei
suutnud, on inimkond saavutanud. Aga tema kursid olid väga kaugele seatud
ja mõte lahti. Selles mõttes olen temaga küll sarnane. Minu
ideed on pragmaatilisemad, ma otsin rohkem vahendeid ega ole ka nii
kardinaalselt põikpäine.
Kui ma avastan, et ei suuda
lavastada ühte lugu, mida Rakvere või üldse Eesti teatrile
vaja oleks, siis mina lähen küll lavastaja juurde, kes võiks
selle ära teha. Isegi kui meil mingil põhjusel ei ole suhteid
või on need veidi hämused.
On sul
mõni konkreetne näide?
Konkreetseim ongi
Komissaroviga seotud. Kui Ugalas töötasin, siis me kaks viimast
aastat isegi ei suhelnud. Mulle tundus, et ta teeb kõike risti vastupidi
sellele, mida meile koolis õpetas. Ütlesin seda talle. Ta
solvus. Ugalast lahkudes muidugi palusin vabandust, aga sellega esialgu
kõik lõppeski.
Mõne aasta
pärast kutsusin Komissarovi Rakveresse lavastama. “Bergerac”
on tal siin juba kolmas lavastus. Lisaks on siin käinud mängimas tema
õpilased Viljandi Kultuuriakadeemiast.
Miks
sa Rakverest ära ei lähe?
Ühel kindlal
põhjusel. Siin on teater, kus ma tahan olla. Nende aastate jooksul, eri
inimestega, kellest osa on hiljem tulnud ja osa juba lahkunud, oleme ehitanud
endale – ja loodetavasti ka publikule – selle paiga, kus tahame
tegutseda, ja nagu olen aru saanud, tahab publik ka siia tulla. Minu suurim
väljakutse elus on olnud Rakvere Teater ja on seda edasi.
Kutsutud ja pakutud kunstilise juhi kohta on mitu korda.
Jõudumööda olen käinud mängimas ja lavastamas
enamikus Eesti teatrites.
Minu meelest näeb
sind Eesti telesarjades ja filmides üsna harva.
Minu meelest
on neid väga palju. Eelmisel hooajal “Hajameelselt abielus” ja
“Õnne 13”. Sel hooajal “Ohtlikus lennus”
läbi kuue osa. Enne seda olid “Me saame hakkama”,
“Armastuse kahurid”. Filmidest “Malev”, “Sigade
revolutsioon&am
p;rd
quo;, “Täna öösel me ei maga”.
Mida sa “Ohtlikus lennus” nii pikalt
teed?
Mängin Västriku (Marko Matvere) koolivenda
politseikooli päevilt, Saaremaa kriminaaluurijat. Nüüd ristuvad
nende teed taas.
Kas sa saare murret ka
rääkima pead? “Öela önn ei
öitse”?
Mitte ainult ei pea, vaid juba
räägingi. Aga ma ei söanda sel teemal eriti rääkida,
sest see sari meeldib mulle endale väga. Vastasin ainult sellepärast,
et sa nii otse küsisid.
Sündinud 23. novembril 1969.
1988 lõpetas Kohtla-Järve I keskkooli (praegune Järve gümnaasium ehk seesama kool, mille eksdirektori viletsat eesti keele oskust mitu aastat järjepanu rõhutati).
1992 lõpetas lavakunstikooli XV lennu koosseisus, kursusekaaslasteks teiste seas Merle Palmiste, Marika Korolev, Katri Aaslav-Tepandi, Jaanus Rohumaa, Ingomar Vihmar, Ivo Uukkivi, Dan Põldroos ja Andres Raag.
Samast aastast asus tööle näitlejana Viljandis Ugala teatris.
Alates 1995 Rakvere teatri näitleja, lavastaja ning teatrijuht.
2006 ilmus koos vend Rünno Saaremäega kirjutatud lasteraamat “Käpipuu vennaskond”, mis jõudis lasteraamatute aastapreemia nominentide hulka. Raamat põhineb Üllari tütre ideel.
*
Kandideeris Isamaaliidu toetajaliikmena viimastel valimistel Rakvere linnavolikokku. Sai 27 häält, mida oli liiga vähe, aga siiski sama palju kui Ants Leemetsal (Tiit Vähi valitsuse minister 1995, riigikogu liige 1999–2003, Jüri Mõisa aegne Tallinna abilinnapea 2000). Kirjutab laulusõnu Untsakatele (on ka üks bändi ristiisa ja esineb vahetevahel nendega koos, näiteks 13. oktoobril Untsakate sünnipäevakontserdil), Jaan Söödile, Marko Matverele ja Bonzole.
Teeb punkbändi Streptococcus pyogenes. Bändis on veel kirikuõpetaja, ilmalik matja ning kitarrivirtuoos Elmo Sats.
Bänd sai nime lihasööja bakteri ladinakeelsest nimetusest. Nimi leiti ühest kõmulehe uudisest, mis väitis, et Saaremäe just seda haigust põebki. (Tegelikult põdes kurgumandlite põletikku.) Streptococcus pyogenes mängib üksnes Sex Pistolsi lugusid.
8. novembril läheb Saaremäe koos elukaaslase ja sõbraga Inglismaale Sex Pistolsi kontserdile, mis on pühendatud plaadi “Never Mind the Bollocks” ilmumise 30. sünnipäevale. Lennupiletid ja pääsmed on juba ostetud.