Kanalisatsioon
Ükspäev tuli ETVst dokumentaalfilm Slobodan
Miloševi?ist. Enne algust hoiatas tutvustaja, et järgnevat filmi ei
soovitata lastele. Tõepoolest, seal demonstreeriti räigeid kaadreid
bosnialaste hukkamisest serbia politseiüksuse poolt. Samadest kaadritest
oli aga kokku monteeritud filmi reklaam, mida kedrati söögi alla ja
söögi peale lastesaadete ajavööndis.
Üks tuttav
kaameramees sõitis kord rolleriga koju, paar sarvikut keres. Tema
õnnetuseks oli tee peal liikluspatrull, kes pistis mehele alkomeetri
nina alla. Sündmuse jäädvustas politseisaate võttegrupp.
Kuna lumivalge päkapikuhabeme ja kentsakate prilliraamidega kinnipeetu on
üpris koloriitne kuju, siis otsustas saate režissöör kasutada
tema lõiku krimikroonika reklaamitreileris. Nii sai terve eesti rahvas
nädal aega jutti irvitada ühe hädase härrasmehe
üle.
TV3 uudistel oli üksvahe probleem madalate
reitingutega. Otsustati saade nihutada rahvalikku nišši. Esimese
“sensatsioonina” paisati eetrisse kooliõpilaste poolt salaja
salvestatud videolõik ühest koolmeistrist, kes sugeb
üleannetut marakratti. Uudistegrupp marssis sisse koolimajja, torkas
õpetajale kaamera näkku ja nõudis aru. Rahvale kont nina
alla, reiting kosub mis kole.
Samasuguseid näiteid võib
tuua veel ja veel ja veel. Eetikal ja esteetikal ja vanadel ajakirjanduslikel
tavadel pole ammu enam televisiooni asja. Reitingud otsustavad kõik.
Reiting tähendab, et saade samastab end enamuse vaatepunktiga, evib samu
maailmavaadet ja suhtumisi kui kõige lihtsam vaataja. Kaamera mitte
ainult ei vahenda sündmusi, vaid ka kommenteerib neid. Vaataja
nõuab lisaks sündmusele ka tõlgendust. Uudisteankrust saab
Delfi kommentaator. Võsapets võtab sõjavastast
meeleavaldust kommenteerides sisse moraalselt ülimusliku positsiooni. Kuna
ta kehastab rahva häält, leiab ta enesel ka õiguse olevat
hanitada täie rauaga kõiki neid patsifiste. Värskem näide
on aprillirahutuste ajast. Kui Kanal 2 vapper rindereporter Jürgen Fogel
liikus pronksiööl ringi märatsejate hordide vahel, elasid talle
kaasa kõik, natsionalistidest kosmopoliitideni. Kui aga kaks kuud hiljem
ikka veel näidatakse Jürgeni punnis silmi ja nördimusest
värelevat häält, siis pole see isegi mitte halb nali.
Terve suvi läbi käiatakse sama materjali uuesti ja uuesti ja
uuesti, kasutatakse aeglustusi ja stoppkaadreid, kaamera jäädvustatud
isikutele tõmmatakse ümber punaseid ringe. Just nagu teostaks Kanal
2 operatiivjuurdlust. Kaadritagused kommentaarid ei hoia värve kokku.
Millised värdjad elavad meie keskel? Miks ei rakendata kõige
karmimaid meetmeid? Integratsioon on läbi – kui me neid maa sisse ei
peksa, siis hävitavad nad meie rahumeelse elukorralduse. Ma saan aru, et
kommertslikud eesmärgid sunnivad Kanal 2 võtma sensatsioonilisest
materjalist viimast. Aga tegelikult juhtub see, et uudistesaade muutub
ühiskondliku hüsteeria üleskütjaks, rituaalseks vihkamise
tunniks.
Probleem on selles, et televisioon on paljude jaoks ainsaks
informatsioonimajakaks. Kogu teadmine maailma kohta, mis
nägemisulatusse ei mahu, tuleb Kanal 2 kaudu. Nii saab automaatselt
sündmuseks see, mida televisioonis näidatakse, isegi siis, kui ta
seda tegelikult ei ole. Nagu üks akadeemiline lobamokk tavatseb
öelda, et televisioon ei ole reaalsuse simulatsioon, vaid reaalsus muutub
televisiooni simulatsiooniks. Meedia piirid on minu maailma piirid. Kirjutav
press omakorda parasiteerib televisiooni peal, samad teemad ja staarikesed
liiklevad telekanalist Õhtulehte ja Postimehesse ja sealt uuesti
tagasi. Kõik, mis helendab, see müüb. Päeva peauudiseks
kujuneb see, kes “Tantsud tähtedega” saates komistab.
Rahvahulgad arutavad selle üle, mis vaevab Vahur Kersnat ja mis
häbematusi lausuvad Juur ja Oja.
Eesti meediakriitika on aga
kõige selle suhtes kaunis hambutu. Liivi Shein analüüsib
professionaalset teostust, Andri Maimets kilkab niisama, Helju Vals taunib
ebakorrektset keelekasutust. Tundub, et argine meediakriitika on üks osa
establishment’i vereringest, televisiooni ripats, mille eesmärk on
lämmatada fundamentaalsemat analüüsi.
Mis
jääb siis üle? Meediaterrorism! Sissisõja
ebasümmeetrilise ründe taktika. Rikkuda tasakaalu. Infiltreeruda
vastase territooriumile, külvata maksimaalselt kaost ja haihtuda
jäljetult. Hankida endale ekraaniaega/lehepinda ning täita see
millegi häirivaga. Raputada keskmine vaataja korrakski üles
meediauniversumi värvilisest unenäost ja roiutavast rahulolust. Tuua
ilmsiks, kuidas kilgendava pealispinna all kontrollib meie meeli vaimne
kanalisatsioon.
Seepärast mulle meeldivadki kõiksugu
boratid ja jackassid. Paradoksaalne, aga selles, kuidas Johnny Knoxville ja co
üksteist keeglikuulidega oimetuks klobivad, on rohkem
ühiskonnakriitikat kui saadetes “Revidendid”, “Vabariigi
kodanikud” ja “Foorum” kokku. See pole isegi irooniline irve,
see on puhastusrituaal. Ainult totaalselt ideoloogiavaba ja täiesti
ebakonstruktiivne.
Nagu Artaud’ julmuse teater
või Chuck Palachniuki “Kaklusklubi”, mille eesmärk on
põletada bioloogilisest ja sotsiaalsest ringlusest
ülejäävat energiat, saavutada rõõmus katarsis
puhta destruktsiooni kaudu. Selles, kuidas Borat oma nina paksule produtsendile
urruauku topib, muutuvad tillukeseks ja naeruväärseks kõik
reitingu- ja formaadipungestused, “uuriva” ajakirjanduse
paatoslik tõsidus, kogu see väärikuse- ja
soliidsusepretensioon, mida avalik ja õiguslik televisioon nii väga
toonitab.
Ma pole just nii loll, arvamaks, et ükski
programmidirektor laseks tänapäeval vabatahtlikult eetrisse
ettearvamatu käitumisega tüüpe ning saatesarja, millel puuduks
selge formaat ja slott. Telejuht teab, et keskmine teletarbija ootab
programmilt turvalist kordust ja ettemääratust.
Aga
proovima ju peaks, kas või kavaldamise hinnaga. Senikaua on vabariigi
parim saade “Ärapanija”, sest seal igatahes midagi toimub.
Vähemalt on televisioonil iseloom ja esprii. Vähemalt ajab see
keskmise vaataja närvi.