TV kolib mobiili! Mitte päris...
Paljuski on mobiil-TV Eestis alles testimisjärgus. Ainsana
on kanalid klientidele kättesaadavad EMT 3G võrgus. Seal näeb
näiteks MTV Eesti, Euronewsi, Eurospordi ja National Geographicu
programme. Äsja lisandus Skandinaavia meelelahutuskanal Star!. Seni said
Hollywoodi uudiseid ja dokumentaale ning moešõusid pakkuvat
Stari, nagu ka teisi “taevakanaleid”, vaadata ainult IPTV ja
kaabel-tv kliendid.
Lisaks nimetatud kanalitele on EMT teinud
koostööd ETVga ning toonud mobiiliekraanile Andrus Veerpalu
suusasõidu, Eurovisiooni lauluvõistluse ning George W. Bushi
Eesti-visiidi.
EMT avalike suhete juht Kaja Pino ütleb, et
tavaliselt on mobiil-TV hind 5 krooni edastatud megabaidi eest. Praegu pakub
EMT teenust hinnalaega 9 krooni päev. “Ehk vaata, palju tahad, ikka
maksad vaid 9 krooni päevas,” ütleb Pino. Teenus sobib
eelkõige liikuvale inimesele, näiteks uudiste vaatamiseks
täistunnil, kui suurt telekat ligi ei ole.
Praegu edastab EMT
mobiil-TVd voogesituses. Et Eestis tekiks oma mobiil-TV kanalid, selleks pole
EMT tehnikadirektori Tõnu Grünbergi sõnul veel välja
antud kommertslitsentse broadcasting’u ehk nn DVB-H teleformaadile. Ka
seadused on selleks puudulikud. Selliseid litsentse on välja antud
Euroopas vaid kolmes riigis, näiteks Soomes ja Itaalias.
Uute tulude otsingul
Euroopa mobiilifirmad on väga
huvitatud, et kliendid kulutaksid mobiiltelevisioonile täiendavad
5–10 eurot kuus ning kompenseeriksid sellega vähenevaid
kõnetulusid, kirjutas Reuters. Ent Gartneri uuring näitab, et
ainult viis protsenti eurooplastest tunneb huvi lähema aasta jooksul oma
mobiiltelefonist televisiooni või videote vaatamise vastu.
Loiu huvi põhjuseks arvatakse olevat mobiiltelefoni ekraani suurus
või õigemini selle väiksus. Ka riskikapitalist Allan
Martinson ja Tele2 Eesti juht Toomas Tiivel on seda meelt, et kes see ikka
tahaks kvaliteetset telepilti vahtida pisikeselt mobiiliekraanilt. Lisaks pole
mobiilifirmad suutnud omavahel teenuse ärimudelites kokku leppida.
Näiteks Aasias on mobiil-TV huviliste hulk suurem – viiendik
mobiilikasutajatest. Ning Koreas, Indias, Vietnamis ja Malaisias on alanud ka
nn DVB-H-formaadis kohalike teleprogrammide edastus.
Nii Elisal kui
ka Tele2-l käib töö avalike mobiil-TV teenuste Eesti turule
toomiseks. Tele2-lt on neid oodata järgmisel aastal.
Aeglane algus
Tiivel ei usu, et mobiil-TV,
videokõned ja muud sedalaadi teenused lähiajal kriitilist
kasutajate massi saavutavad, sest inimestel puudub nende järele oluline
praktiline vajadus. “Pigem usun sellesse, et 3G leiab kasutust
juurdepääsuteenusena või lihtsalt internetiteenusena,”
ütleb ta.
Mobiil-TV edu hakkab Tiiveli sõnul sõltuma
sellest, kuidas seda teenust hinnastatakse ning millistes ärimudelites
lepitakse kokku sisupakkujatega. “Kui selle eest küsitakse raha
megabaidipõhiselt, on teenus väga kallis, ja inimene ei teagi, mitu
megabaiti ta alla laeb. Ärimudel, mis põhineb saate- või
videolõigupõhisel hinnastamisel, on märksa
arusaadavam,” leiab ta.
Elisa Eesti juht Sami Seppänen
ütleb, et põhimõtteliselt saab mobiililt, kus on sobiv
pleier sees, vaadata telekanaleid nende kodulehekülgedelt. Sama moodi nagu
arvutiga. Kas saavutatav kvaliteet rahuldab, on aga teine küsimus.
“Operaatorid peavad sisu paketeerima sobivasse formaati,
tingimustes kokku leppima sisumüüjaga ja siis seda koos
reklaamiga oma kliendile müüma. Sellise mitmekihilise protsessi
jaoks on Eesti turg natuke väike ja sellep&au
ml;rast ilmuvad need asjad suurematele turgudele varem. Esireas on
praegu Lõuna-Korea ja Inglismaa,” räägib
Seppänen.
Elisa on Eestis tema sõnul siiski veidi
katsetanud mobiiltelevisiooni edastamist, lisaks jälgib Elisa emafirma
mobiil-TV arenguid Soomes.
Levira on mobiil-tv teemaga tegelenud juba mõnda aega, seni siiski rohkem enda harimiseks ja õppimiseks, kuna reaalse teenuse käivitamiseks ei ole seni olnud valmis tehnoloogia ega ilmselt ka tarbija.
Olles uurinud ja tutvunud erinevate mobiil-TV-tehnoloogiatega ning arvestades Euroopa Komisjoni soovitusi, oleme täna jäänud peatuma just DVB-H tehnoloogial ning hetkel viimegi end sellega põhjalikult kurssi. Erinevalt tavapärasest digitaaltelevisioonist on mobiil-TV kahtlemata tunduvalt komplitseeritum, mistõttu optimaalse ning töökindla lahenduse väljatöötamine võtab suhteliselt palju aega ja vaeva. Siiski võin öelda, et oleme teinud suuri edusamme ega välista, et mingis mahus testplatvormi ja -teenusega jõuame me veel tänavu Tallinnas eetrisse.
Samuti oleme juba pea aasta arutanud erinevaid koostöövõimalusi potentsiaalsete koostööpartneritega: mobiiltelefonifirmade ja televisiooniteenuste pakkujatega. Eesmärgiks on leida just Eesti konteksti sobivaim tehniline lahendus ning ka ärimudel.
Kuna DVB-H kasutab samu ringhäälingusagedusi mis tavatelevisioon, siis sagedusressursi piiratuse tõttu näeme, et tulevikus tuleb Eestisse üks DVB-H-tehnoloogial baseeruv mobiil-TV võrk, mida opereerib neutraalne võrguoperaator, näiteks Levira, ning mida kasutavad eri teenusepakkujad, näiteks mobiilifirmad. Selles võrgus edastatakse 30–40 telekanalit ning lisaks tasulistele teenustele läheb eetrisse ka teatud arv tasuta vastuvõetavaid kanaleid, milleks on näiteks rahvusringhäälingukanalid.
Levira poolt vaadates võiks reaalne DVB-H kommertsteenuse käivitamine toimuda juba järgmisel aastal, kuid see eeldab eelkõige võrgu ehitamiseks vajalike sageduste kasutamise võimalikuks tegemist riigi poolt. Tehnilise poole pealt on Levira selleks 2008. aastal kindlasti valmis.
Indrek Lepp
Levira juhatuse liige