15.11.2007, 00:00
Kuu ajaga ümber maakera, Eestist lahkumata
Margit Tõnson tutvustab PÖFFi kirevat ja elamusterohket programmi.
Esimest korda on PÖFFi paksus kataloogis omaette
alajaotus “Susi”, kuhu koondatud filmid, mille teemad puudutavad
seksuaalvähemuste elu ja valikuid. Üldse on seekord kataloogi
koostajad vaatajale päris palju vastu tulnud – filmid on jaotatud
temaatiliselt omaette gruppidesse.
Sealt võib leida tuttavaid pealkirju, nagu “Panoraam” – maailma filmifestivalidel sel aastal auhinnatud tööd, “Foorum – värske pilk” – kunstiliselt nõudlikud filmid nii enda kui vaataja suhtes, PÖFFi “Valitud teosed” – filmid, mille autorid on agarale PÖFFil käijale juba vähemalt kolmel korral oma töid näidanud. On “Lõuna-Korea fookus”, “Belgia fookus”, “Päike tõuseb idast”, “Põhja valgus”, inimõiguste eriprogramm “Igapäevane põrgu”, kultuuri- ja muusikadokumentaalide eri “Strukturaalne maailm”, dokumentaalfilmide programm doc@poff – sest nägemine pole lihtsalt taju, vaid looming, Montoni moefilmid, ehmatavad ööfilmid, rariteetne Eesti 60ndate klassika.
Kurdetakse ju igal aastal, et kuna neid õigeid filme ei leia üles, siis ei hakka minemagi. Ja seda, mida tahaks näha, ei saa ikkagi, sest seanss on välja müüdud või ei jõua filmikoopia kohale... Vat see ongi elu. Force majore. Kindlustus kahjusid ei kata. Ega ei päästagi muu, kui tuleb ise agaralt eeltööd teha – internetist (www.imdb.com) ja PÖFFi kataloogist sisukokkuvõtteid lugeda, ajakirjanduses aasta jooksul ilmunud arvustusi sirvida.
Ideaalmaailmas on igal filmifriigil see oma kriitik, keda ta usaldab. Ja ma loomulikult ei mõtle vaid Eesti kriitikuid.
Tasapisi on soovitatav end suurema filmimanustamisega väikeste dooside kaupa harjutama hakata 15. novembrist alates, kui stardib esimene PÖFFi alafestival “Sleepwalkers” (tudengi- ja lühifilmid), edasi tuleb 21. novembrist 25. novembrini “Animated Dreams” (animafilmid, nii lühikesed kui täispikad) ja mastaapne kahepäevane Nukufilmi 50 aasta juubelile pühendatud kollokvium, kus peaesinejaks Aardam stuudio (“Kanade mäss”) juht Peter Lord ja veel paljud teised.
Sealt edasi juba kogu perega laste- ja noortefilmide festivalile Just Filmi, filmivalik annab lootust, et edaspidi ehk on lihtsam oma rulaga ringi kihutavast pojast ja räppivast tütrest aru saada. (24. novembrist 1. detsembrini).
Lisaks Tallinna filminäitamisvõimalusega paikadele – kino Sõprus, kino Kosmos, Kinomaja, Vene Teater (kus toimub ka PÖFFi avamine Michael Nyman Bandi kontserdiga), Von Krahli teater, Kumu, Rahvusraamatukogu – on PÖFF ka Tartus, Viljandis, Jõhvis, Narvas, Kärdlas.
Festivali direktor Tiina Lokk on uhke ka alanud koostöö üle ühe maailma tuntuma filmiajakirjaga Screen International. Just selle ajakirja juures töötavad kriitikud on spetsiaalselt PÖFFi jaoks välja valinud kümme aasta parimat ja huvitavamat filmi. Samuti korraldatakse koos ümarlaud, kus käsitletakse filmikunsti põletavaid teemasid, sel aastal mõistagi Eesti ja laiemalt kogu Balti filmi plahvatus – kas juhuslik ime või loogiline asjade käik?
Jaan Ruusi, Euraasia võistlusprogrammi koordinaatori sõnul on seal olulisel kohal filmid, mis käsitlevad globaalset tähelepanu äratanud teemasid: inimeste religioosset sisemaailma selle vastuolulisuses; inimesi, kes on kistud sõjalistesse konfliktidesse, mida on põhjustanud eri riikide huvid; filmid, mis jälgivad noorte inimeste alati valusat sotsialiseerumisprotsessi.
E esti filmidest rääkides on võib-olla kõige olulisem, et selleks ajaks, kui suur PÖFF algab (30. novembrist 9. detsembrini), on Eesti filmide külastuse senine rekord aastast 2002 (166 596) löödud ja ületatud isegi maagiline 200 000 vaataja piir. Ja sel aastal on esimesed väikese-eelarvelised Eesti filmid ka reaalset kasumit teeninud.
Sealt võib leida tuttavaid pealkirju, nagu “Panoraam” – maailma filmifestivalidel sel aastal auhinnatud tööd, “Foorum – värske pilk” – kunstiliselt nõudlikud filmid nii enda kui vaataja suhtes, PÖFFi “Valitud teosed” – filmid, mille autorid on agarale PÖFFil käijale juba vähemalt kolmel korral oma töid näidanud. On “Lõuna-Korea fookus”, “Belgia fookus”, “Päike tõuseb idast”, “Põhja valgus”, inimõiguste eriprogramm “Igapäevane põrgu”, kultuuri- ja muusikadokumentaalide eri “Strukturaalne maailm”, dokumentaalfilmide programm doc@poff – sest nägemine pole lihtsalt taju, vaid looming, Montoni moefilmid, ehmatavad ööfilmid, rariteetne Eesti 60ndate klassika.
Kurdetakse ju igal aastal, et kuna neid õigeid filme ei leia üles, siis ei hakka minemagi. Ja seda, mida tahaks näha, ei saa ikkagi, sest seanss on välja müüdud või ei jõua filmikoopia kohale... Vat see ongi elu. Force majore. Kindlustus kahjusid ei kata. Ega ei päästagi muu, kui tuleb ise agaralt eeltööd teha – internetist (www.imdb.com) ja PÖFFi kataloogist sisukokkuvõtteid lugeda, ajakirjanduses aasta jooksul ilmunud arvustusi sirvida.
Ideaalmaailmas on igal filmifriigil see oma kriitik, keda ta usaldab. Ja ma loomulikult ei mõtle vaid Eesti kriitikuid.
Tasapisi on soovitatav end suurema filmimanustamisega väikeste dooside kaupa harjutama hakata 15. novembrist alates, kui stardib esimene PÖFFi alafestival “Sleepwalkers” (tudengi- ja lühifilmid), edasi tuleb 21. novembrist 25. novembrini “Animated Dreams” (animafilmid, nii lühikesed kui täispikad) ja mastaapne kahepäevane Nukufilmi 50 aasta juubelile pühendatud kollokvium, kus peaesinejaks Aardam stuudio (“Kanade mäss”) juht Peter Lord ja veel paljud teised.
Sealt edasi juba kogu perega laste- ja noortefilmide festivalile Just Filmi, filmivalik annab lootust, et edaspidi ehk on lihtsam oma rulaga ringi kihutavast pojast ja räppivast tütrest aru saada. (24. novembrist 1. detsembrini).
Lisaks Tallinna filminäitamisvõimalusega paikadele – kino Sõprus, kino Kosmos, Kinomaja, Vene Teater (kus toimub ka PÖFFi avamine Michael Nyman Bandi kontserdiga), Von Krahli teater, Kumu, Rahvusraamatukogu – on PÖFF ka Tartus, Viljandis, Jõhvis, Narvas, Kärdlas.
Festivali direktor Tiina Lokk on uhke ka alanud koostöö üle ühe maailma tuntuma filmiajakirjaga Screen International. Just selle ajakirja juures töötavad kriitikud on spetsiaalselt PÖFFi jaoks välja valinud kümme aasta parimat ja huvitavamat filmi. Samuti korraldatakse koos ümarlaud, kus käsitletakse filmikunsti põletavaid teemasid, sel aastal mõistagi Eesti ja laiemalt kogu Balti filmi plahvatus – kas juhuslik ime või loogiline asjade käik?
Jaan Ruusi, Euraasia võistlusprogrammi koordinaatori sõnul on seal olulisel kohal filmid, mis käsitlevad globaalset tähelepanu äratanud teemasid: inimeste religioosset sisemaailma selle vastuolulisuses; inimesi, kes on kistud sõjalistesse konfliktidesse, mida on põhjustanud eri riikide huvid; filmid, mis jälgivad noorte inimeste alati valusat sotsialiseerumisprotsessi.
E esti filmidest rääkides on võib-olla kõige olulisem, et selleks ajaks, kui suur PÖFF algab (30. novembrist 9. detsembrini), on Eesti filmide külastuse senine rekord aastast 2002 (166 596) löödud ja ületatud isegi maagiline 200 000 vaataja piir. Ja sel aastal on esimesed väikese-eelarvelised Eesti filmid ka reaalset kasumit teeninud.
Euraasia võistlusprogramm:
Armastuse hambad, R: Zhuang Yuxin, Hiina
Aleksandra, R: Aleksander Sokurov, Venemaa, Prantsusmaa
Daisy Diamond, R: Simon Staho, Taani (vt fotot)
Uus inimene, R: Klaus Härö, Rootsi, Soome
Eduart, R: Angeliki Antoniou, Kreeka, Saksamaa
Külmutatud, R: Shivajee Chandrabhushan, India
Mu isa, mu jumal, R: David Volach, Iisrael
Iszka reis, R: Csaba Bollók, Ungari
La France, R: Serge Bozon, Prantsusmaa
Orangelove, R: Alan Badoyev, Ukraina
Surmast suurem, R: Shawkat Amin Korki, Iraagi Kurdistan, Prantsusmaa
Lask, R: Jeanne Waltz, Šveits, Prantsusmaa
Ploy, R: Pen-ek Ratanaruang, Tai
SÜGISBALL, R: Veiko Õunpuu, Eesti
TAKVA, R: Özer Kiziltan, Türgi, Saksamaa
TÕELINE PÕHI, R: Steve Hudson, Iirimaa, Suurbritannia, Saksamaa
TÜHJAD PUDELID, R: Jan Šverak, Tšehhi, Suurbritannia
Võistlusprogrammi žürii:
Chung Sung-woo (Lõuna-Korea), François da Silva (Prantsusmaa), Jaak Kilmi (Eesti), Ilkka Y. L. Matila (Soome), Juliette Sichel (Tšehhi)
Eesti filmide võistlusprogramm:
DEBORA VAARANDI AEG, R: Katrin Laur
DIRIGENDI KÕLA, R: Helle Karis, Peeter Murdmaa
GEORG, R: Peeter Simm
JAN UUSPÕLD LÄHEB TARTUSSE, R: Andres Maimik, Rain Tolk
JONATHAN AUSTRAALIAST, R: Sulev Keedus
KLASS, R: Ilmar Raag (vt fotot)
KUHU PÕGENEVAD HINGED?, R: Rainer Sarnet
NUGA, R: Marko Raat
PÕDRA KUNINGRIIK, R: Rein Maran
SÜGISBALL, R: Veiko Õunpuu
TERVITUSI NÕUKOGUDE EESTIST!, R: Urmas E. Liiv
VASTUTUULESAAL, R: Priit Valkna
Scottish Leaderi Eesti täispikkade filmide konkursi žürii:
Christian Branchi (Prantsusmaa), Arko Okk (Eesti), Sergei Zemljanuhin (Venemaa)
Armastuse hambad, R: Zhuang Yuxin, Hiina
Aleksandra, R: Aleksander Sokurov, Venemaa, Prantsusmaa
Daisy Diamond, R: Simon Staho, Taani (vt fotot)
Uus inimene, R: Klaus Härö, Rootsi, Soome
Eduart, R: Angeliki Antoniou, Kreeka, Saksamaa
Külmutatud, R: Shivajee Chandrabhushan, India
Mu isa, mu jumal, R: David Volach, Iisrael
Iszka reis, R: Csaba Bollók, Ungari
La France, R: Serge Bozon, Prantsusmaa
Orangelove, R: Alan Badoyev, Ukraina
Surmast suurem, R: Shawkat Amin Korki, Iraagi Kurdistan, Prantsusmaa
Lask, R: Jeanne Waltz, Šveits, Prantsusmaa
Ploy, R: Pen-ek Ratanaruang, Tai
SÜGISBALL, R: Veiko Õunpuu, Eesti
TAKVA, R: Özer Kiziltan, Türgi, Saksamaa
TÕELINE PÕHI, R: Steve Hudson, Iirimaa, Suurbritannia, Saksamaa
TÜHJAD PUDELID, R: Jan Šverak, Tšehhi, Suurbritannia
Võistlusprogrammi žürii:
Chung Sung-woo (Lõuna-Korea), François da Silva (Prantsusmaa), Jaak Kilmi (Eesti), Ilkka Y. L. Matila (Soome), Juliette Sichel (Tšehhi)
Eesti filmide võistlusprogramm:
DEBORA VAARANDI AEG, R: Katrin Laur
DIRIGENDI KÕLA, R: Helle Karis, Peeter Murdmaa
GEORG, R: Peeter Simm
JAN UUSPÕLD LÄHEB TARTUSSE, R: Andres Maimik, Rain Tolk
JONATHAN AUSTRAALIAST, R: Sulev Keedus
KLASS, R: Ilmar Raag (vt fotot)
KUHU PÕGENEVAD HINGED?, R: Rainer Sarnet
NUGA, R: Marko Raat
PÕDRA KUNINGRIIK, R: Rein Maran
SÜGISBALL, R: Veiko Õunpuu
TERVITUSI NÕUKOGUDE EESTIST!, R: Urmas E. Liiv
VASTUTUULESAAL, R: Priit Valkna
Scottish Leaderi Eesti täispikkade filmide konkursi žürii:
Christian Branchi (Prantsusmaa), Arko Okk (Eesti), Sergei Zemljanuhin (Venemaa)