Kulunud kummitused
Näitus “Kestev minevik. Nõukogude aja
märgid uuemas Eesti kunstis” Kumus lahti kuni 30. märtsini
2008.
Kui esitasin kolleeg Anu Allasele enda
arvates kiuslikult provotseeriva küsimuse, et kuidas on tema kureeritud
näitus nõukogude aja märkidest uuemas eesti kunstis seotud
suvel Kumus eksponeeritud Viktor Misiano väljapanekuga “Mälu
tagasitulek. Uus kunst Venemaalt”, sain väga lihtsa ja ammendava
vastuse: muuseumi näituseplaan oli tolleks hetkeks ammu paigas.
Of course, it figures. Ei mingit aprillirahutuste sabas jooksmist; seda ei
olnuks muuseumi näitusegraafikute jäik süsteem lihtsalt
võimaldanud. Puudus seega ka soov vastata repliigi korras Venemaa
ühele mainekamale kaasaegse kunsti kuraatorile, kes tõi nendesamade
aprillirahutuste kiuste Kumusse ühe viimase aja põnevama
nüüdiskunstinäituse üldse.
Kumu
püsiekspositsioonide taustal ei ole tegelikult midagi imelikku
katsetes defineerida uusimat “olevikukunsti”
lähiminevikumärkide kaudu. Vastupidi, see on täielikult
museoloogilisest loogikast kantud protsess, pedagoogiline ja varasemaid
teadmisi kinnistav.
Eesti kunsti areng on möödunud 20.
sajandil olnud “asümmeetriline”, kui võtta taustaks
metropolikesksed üldkunstiajalood, ning erandiks pole ka 1990. aastate
kunstiruum, näituse ajaline stardipakk. Kuni taasiseseisvumise aastateni
võib kohaliku institutsionaalse kunstielu kokku võtta
paljutsiteeritud “elevandiluutorni-sündroomi” abil.
“Tõeline eesti kunstnik” nõukogude ajal oli
ennekõike igapäevaelust eemalseisev uitav unistaja, kes impeeriumi
või poliitpropagandat puudutavaid sümboleid
tellimustöödeväliselt ei näppinud, eelistades igasugustele
realiteedipeegeldustele esteetiliselt täiuslikku omaulma.
Üleminekuaastate kannapööre Idast Läände tõi
kaasa aga muutuse ja soovmõtlemine pigem sotsiaal-poliitiliselt
aktiivsest anarhilisest kunstnikutüübist sai Eestis samasuguseks
ideaalparadigmaks, nagu see oli mujalgi juba 1960. aastatest peale. Siiski ei
kaasnenud sellega üleüldist nõukogude temaatikale
tagantjärele “ärapanemist” vene kontseptualistide stiilis
ning nagu ikka saame Eesti kontekstis rääkida näidetest, aga
mitte nähtusest. Meie hulgast praeguseks lahkunud John Smith’i ja
Margareete Fuksi “Sovhoos Tallinn” (2005) võiks vabalt olla
üks neist hiljutisematest näidetest, aga ei enamat.
Mida
veel? Näib, et Mare Tralla from London on ka kahetuhandendatel aastatel
lausa järjepidevalt pilanud ajakirja Nõukogude naine ideaale, aga
nüüd võib-olla juba liiga ajale jalgu jäänult. Siit
nähtub ühtlasi, kui oluline on postsovelikus ruumis ikkagi inimese
sünniaasta: mida vanem on inimene, seda rohkem projitseerib tema aju
aktiivsesse olevikku traumamälestusi. Ja mida noorem on inimene, seda
rohkem asendab traumat süütu pull ja pila.
Seal, kus
kontseptuaalse foto ühed maaletoojad Peeter Linnap ja Eve Kiiler
sorisid antropoloogi kirega rahvusliku kogemuse valulikes fotosalvedes, polnud
veel kohta puhtinstrumentaalsele nõukafetišismile, mida
illustreerivad siinkohal August Künnapu või Maarit Murka maalitud
hommage’id. Karl Nagel portreteerib oma vana lemmikut Eduard
Limonovit, aga palju on sel vene marurahvuslasest kultusfiguuril seost
Nõukogude Liiduga, kust ta omal ajal emigreerus, jäägu iga
vaataja enese otsustada. Sovetlik või venelik? Need kaks kategooriat on
eestlastel lootusetult sassis ilmselt kuni viimsepäevani.
Ootuspäraselt on näha Tõnismäe monumendiga seotud
töid, mida ei ole viimase aja kunstipildis kokkuvõttes sugugi
vähe. Kristin Kalamehe lühifilm “Igavene tuli”
(2002), millele sekundeerib Hanno Soansi “Backdoor
Performance’i” videodokumentatsioon (1998), on säärased
tööd, et kui ma oleks Heie Treier, siis ma õhkaks, et
küll kunstnikud on olnud prohvetlikud ja näinud ette 21. sajandi
“monumendikastratsioone”. Siiski, Silja Saarepuu statement nn
pronkssõduri aadressil 2006. aasta sügisel töötas
paremini oma algses eksponeerimispaigas: nelke niitev neiukõnõ
võis Draakoni galeriist üle tänava tõtt vaadelda terve
Vene saatkonna hoonega ja Kumu IV korruse kitsukesel näitusepinnal ei ole
midagi lisada algsele lahendusele. Löövaim kommentaar eesti-vene
rahvussuhete peamisele valukoldele oli nagunii hoopiski Rüütelkonna
hoones äsjalõppenud Tallinna noorte kunstnike biennaalil –
soomlase John Philip Mäkineni töö, nii Eesti kui Venemaa
lipuvärvides kahepoolne kaagijope “Children of the Revolution”
(2007) on nii lihtsa pointiga, et isegi peaminister peaks aru saama.
Ekspositsiooni ühe peatööna joonistub välja
järjekordne minimalistlik pealkirjata video Ene-Liis Semperilt –
aastast 2002, kus näeme Eesti Televisiooni telelavastuse salvestisest
sämplitud kunstnikku lapsena. Sellelgi tööl pole
nõukogude temaatikaga muud seost kui aeg, milles oli paljudel
põlvkondadel paratamatus kasvõi osaliselt elada. Mis
jääb üldisemaltki silma, on kinnitus kuraatori väitele, et
“nooremate kunstnike jaoks tähendab nõukogude aeg sageli
veidi veidrat ja võõrastavat, kuid üldjoontes siiski
turvalist lapsepõlvemaailma”. Jasper Zoova aastakümnetaguse
maali “Vigri Beats” remake on sellele tõdemusele ka
suurepärane illustratsioon.