Maastik kui intiimne kogemus
Näitus “Eesti maastik” Tartu Tigutornis,
kestab kuni 16. detsembrini.
Maastik on tühjus või
täidetus olenevalt sellest, kuidas me neid mõisteid enda jaoks
mõtestame. Maale sattunud linnainimene näeb rohelistel aasadel ja
pimedas padrikus tühjust, sest seal pole inimesi. Maainimene seevastu
tunneb linnas üksindust, sest igatseb oma maja taha istutatud tammepuu
õdusat varju. Ühe jaoks tähendab maastik muutlikku tegevust,
teise jaoks aga muutumatuse märkamatut vaheldumist. Maastik on taust
või tegelane, täidetud või tühi.
Kunstniku ülesandeks on siiski tühjust täita.
Maalides maastikku, ei saa kunstnik seda varastada nagu ühes vaimukas
sürrealistlikus pildis, kus kunstnik jalutas lõuendile maalitud
loodusmotiiviga lihtsalt minema ja tegelikku maastikku jäi tühi auk.
Ka kopeerimiseks ei saa seda nimetada, sest kunstnikul on oma stiil.
Kui 35-le eesti kunstnikule antakse teemaks “Eesti maastik”, siis
saab neid eristada vaid stiil. Järjekordne AS Linnaehituse sihtkapitali
vabariiklik teemanäitus demonstreerib suurepäraselt seda, mil
määral kunstnik on oma stiili ori. Väga lihtne on ära tunda
Jaan Elkeni, Jüri Kase ja Andres Toltsi maale ja kui võrrelda
neid eelmise aasta teemanäitusega “Tähendusrikas linn”,
mis toimus Tartu Kunstimajas, on muutunud vaid värv, täidetus
või taust.
Stiili paratamatusele on viidanud ka
kunstiteadlane E. H. Gombrich oma raamatus “Art and Illusion”,
rõhutades muu hulgas kunstniku ajastusõltuvust.
Tõepoolest, kuna näitusel eksponeerivad töid eri
põlvkondade kunstnikud, tuleb esile ka see aspekt. Kuigi teema on
üks, valitakse selle väljendamiseks erinevad vahendid. Kui
võrrelda äärmusi – Lembit Sarapuud Rauno Thomas
Mossiga või Aili Vinti Maarit Murkaga – tulevad erinevused
selgelt ilmsiks. Pean siin silmas seksuaalsuse rõhutamise või
sõnumi edastamise muutumist agressiivsemaks. Kui esimeste puhul on
sisemine pinge viimse detailini viimistletud, siis nooremate kolleegide puhul
on tähelepanu kontsentreeritud ühele detailile. Kui Sarapuu neitsi
ratsutab hobusel ilusa maastiku taustal, siis Mossi alasti keha on jäetud
hõljuma tühjusse. Vindi tasasele, vaiksele lainetusele vastandub
Murka sõnaga EESTI perforeeritud must pind, mille tagant vaid
katkendlikult paistab vahutav meri. Kui vormiliselt nooremad kunstnikud ongi
muutunud pinnalisemaks, on tähenduslik tasand rohkem tihendatud.
Mõnede kunstnike jaoks on vormist või ideest
tähtsam emotsioon, mida peab väljendama värv. Just nimelt
rõõmsad värvid tõidki ilmselt Peeter Mudistile
sel aastal AS Linnaehituse maali eripreemia. Maria-Kristiina Ulas aga kirjutab
oma silmirõõmustavate ja Rousseau’ eeskujul tagasi
loodusesse kutsuvate naivistlike akvarellide kohta järgmist: “Ma
olen kooliajast alates suviti maastikus akvarellinud. Seepärast seondus
Eesti maastiku teema vesivärvi sulamiste ja rikkalike
toonivõimalustega. Mees luigega looduses ja Masingu hilisemad
luulekatked – see on minu jaoks praegu võimalik tõlgendus
“Eesti Maastikule”.”
Maastik ei ole pelgalt taust
või täidetus, vaid koht, kuhu põgeneda, pageda tagasi
lapsepõlve. Ma tean üht sommeljeed, kes veinide eristamiseks leiab
lõputult inspiratsiooni poisipõlves suvevaheaegadel vanaema
juures kogutud lõhnadest. Olgu see siis mustikatest siniste huulte maik
pärast suudlust või lõhn, mis õhkub hommikusele
samblale heidetud juustest. Maastik on intiimne kogemus
.
Aga kunstipreemia laureaadiks tunnistatud Jüri
Ojaver toob esile Eesti maastiku tänapäevase reaalsuse. Teos
“Metsarannas ootab sind asfalt” kujutab endast iroonilist
autokeskse mentaliteedi kriitikat, mida annab edasi samblaga kaetud kapike,
mille uste tagant paljastub asfalteeritud tee. Linnavurled, kes
nädalavahetusel kontoritööst väsinuna teevad
väljasõidu ilusasse loodusesse ja vaatavad rannas
päikeseloojangut, jätavad maha lõkke ja prügi ja
bensiinihaisu. Tahmast tumeneb taevas.
Rõõmustagem siiski selle suurepärase näituse üle
ja tänagem kuraator Külli Aleksandersoni, kes on koostanud väga
hea kataloogi ning leidnud ekspositsiooni jaoks uue ja huvitava koha Tartu
Tigutornis. Näib justkui oleks tandem Künnapu & Padrik selle koha
just selleks puhuks projekteerinud. Tahaks loota, et ka tulevikus võib
sellel ideaalsel galeriipinnal näitusi näha. Sel korral aga sulasid
teosed Eesti maastikust ja hoonest avanevad vaated üheks, mida on
kirjeldanud Imat Suumann: “Eesti maastik. Ilus ja igav. Omane ja
õndsust tekitav. Napp, kasin ja kordumatu. Tasane, lame ja
võsane.”