Häbitu haltuura

Dovlatovi eksistentsiaalse alatooniga, vaimukatest ja isiklikest kirjatükkidest on Vene Teatri etenduses koorunud odav, maitselage farss. Tekstide kohandaja Jelena Skulskaja on Dovlatovi pärleid südikalt põiminud enda keskpäraste luuletustega ja lavastaja Eduard Toman on neile saateks leidnud plekise süntesaatorimuusika, mis jätab mulje, nagu oleks see eelmisel päeval kellegi andetu moosekandi poolt kiiruga kokku klopsitud.

Kui Dovlatov oli (etenduses kasutatud tekstide toimumisajal) pikakasvuline, tumedapäine kolmekümnendates aastates mees, kellele naised järele jooksid – siis end peaossa sättinud Eduard Tomani kehastuses on Dovlatov kuuekümnene, väiksekasvuline hallpea. Välise sarnasuse puudumist saaks korvata sisemise sarnasuse loomisega, ent ka siin on piinlik vahe. Ujeda, tundliku ja nukrailmelise Dovlatovi asemel tatsab laval ringi keegi joviaalne ja räuskav onu.


Karakteriloomisest on asi kaugel – olukord on isegi nii hull, et Toman loeb teksti maha! Kogu etenduse dramaatika on lahendatud nii, et Dovlatov käib mööda lava paberipatakaga ringi ja loeb ette katkendeid. Kui lehekülg läbi, siis viskab Dovlatov paberi maha – ja selline lehtede langemine (mis ilmneb tüütul viiel korral ka videoprojektsioonil) peaks vist olema sümbol. Ühes pildis ta seda ka oleks, kuid kogu etenduse vältel sümboliseerib see pigem haltuurat – näitleja pole viitsinud teksti pähe õppida, rääkimata nende tekstide taga peituvate emotsioonide väljendamisest, lavastaja omakorda pole viitsinud välja mõelda stseenilahendusi ega pingeastmeid, kunstniku fantaasia piirdub aga paari nõukogude lipu, trükimasina ja sektsioonkapiga, kostüümikunstnik on üldse puhanud.


Kui taotleti minimalismi, oleks võinud siis leida kellegi dovlatovliku noormehe ja panna ta lihtsalt tooli peale Dovlatovi paremaid palu ette lugema, ilma igasuguste kujunduslike, muusikaliste või tegelaslike illustratsioonideta

Paljud katkendid, mida Toman lõbusasti ette loeb, oleksid olnud tuhat korda võimsamad, kui nad oleks olnud välja mängitud. Dovlatovi kirjeldatud inimgalerii oli ju kirev – alates koketeerivast muuseumiprouast kuni joobnud retsidivistini. Oleg Štšigorets tüpaažide väljamängimisega toime ei tule – ka tema näib deklameerivat, mitte rolle kehastavat. Ainus pahvak värsket õhku saabub lavale koos Ksenia Agarkova episoodilise rolliga.

Kellele on see etendus mõeldud? Dovlatovi fännid ei saa siit ühtegi meeldivat emotsiooni, uusi fänne aga see etendus kohe kindlasti juurde ei too. Parem jääge koju ja lugege ükskõik millist Dovlatovi raamatut. Teil ei ole vaja vaadata näidet sellest, kuidas briljantne alustekst on hämmastavas vastuolus käpardliku ettekandega.

Kadri Kõusaar

“Suur mees väikses linnas”
Lavastaja Eduard Toman. Tekstid Sergei Dovlatov, luuletused Jelena Skulskaja.
Mängivad Eduard Toman, Ksenia Agarkova, Oleg Štšigorets.
Esietendus Vene Teatris 14. novembril.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemalt
Ükskõikselt
Kurvana
Vihasena