Eesti ja Euroopa õiguspoliitika
Hiljuti oli Riigikogus arutusel oluline dokument – Eesti
Euroopa Liidu poliitika aastateks 2007–2011. Valitsuse Euroopa poliitikas
toodud prioriteetidest oleneb Eesti aktiivsus meile tähtsates
küsimustes, nagu muu hulgas inimeste õigused, vabadused ja
turvalisus, õigus Brüsselis kaasa rääkida. Pikemas
perspektiivis sõltub sellest nii Eesti saatus kui ka Euroopa Liidu
tulevik tervikuna.
Huvitaval kombel ei leia sellest dokumendist
mõistet põhiõigused ja -vabadused. Ei juhita
tähelepanu sellele, et Euroopa Liit peaks tagama vähemalt samasuguse
põhiõiguste kaitse, nagu teeb seda Eesti Põhiseadus.
Dokumendi stiil on üsna loosunglik: suurendada
konkurentsivõimet ja majandusedu, parandada Euroopa Liidu suutlikkust
rääkida välispoliitikas ühel häälel,
tõhustada Euroopa Liidu eelarvepoliitikat. Samas on nimetatud
eesmärkide seadmine jäetud põhjendamata.
Vähemasti kõneldakse sageli Euroopa Liidu kui terviku huvidest
ega vaadata küsimusi ainult oma mätta otsast, see on kindlasti
positiivne.
Kuid käesoleva kirjutise eesmärk ei ole
kritiseerida valitsuse Euroopa Liidu poliitikat, vaid tuua täiendavalt
välja isikute õigustega seotud kitsaskohad, mis praktikas on
tekkinud. Eesti Euroopa Liidu poliitikas on näiteks rahvusvahelise
eraõiguse ja kriminaalõiguse ühtlustamist vägagi
detailselt kirjeldatud, samal ajal kui paljud põhimõttelised
võtmeprobleemid, näiteks põhiõigused ja -vabadused,
on jäänud varju. Selles kontekstis vajaksid Euroopas esile
tõstmist järgmised küsimused:
1. Õigusselguse
suurendamine.
2. Oma õiguste tundmine.
3. Isikute
õiguskaitse parandamine.
1. Õigusselguse
suurendamine
Mõni aeg tagasi naeruvääristas
õiguskantsler Riigikogus peetud ettekandes “põllu”
definitsiooni Eesti seaduses, mis tugineb Euroopa Liidu nõuetele.
Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seadus
viitab nimelt mõiste sisustamisel Euroopa Liidu määrustele,
öeldes, et põld on selles ja teises Euroopa Liidu normis
sätestatud maatükk. See on hea näide ka paljude teiste Eesti
õigusaktide puhul kahjuks tavaks saanud sõnastusest, mis kujutab
endist pigem lünktesti – “täida lüngad EL
määruse vastavate sätetega” – kui asjade sisukat
lahtiseletust.
Terminoloogia probleemide üle on kurtnud ka
Eesti tõlgid, tõlkijad ja juristid-lingvistid, kes peavad
ühise Euroopa mõisteid maakeelde ümber panema. Selles seoses
on eriti kahetsusväärne Eesti Õiguskeele Keskuse, mis peaks
hoolitsema õiguskeele ühtlustamise eest ja õigustermineid
süstematiseerima, varjusurm. Kindlasti peab Euroopa Liidu õigus ja
selle pinnalt kirjutatud Eesti õigus muutuma inimestele arusaadavamaks.
Valitsuse poliitikadokumendis räägitakse Euroopa Liidu
õigusaktide lihtsustamisest seoses ettevõtluskeskkonna
arendamisega. Kuid kas ettevõtluskeskkonna arendamisega ammendubki
Euroopa Liidu õiguse mõistmise vajadus?
2.
Oma õiguste tundmine
Küllap osalt ka
seetõttu, et õigusaktide keel on enamjaolt segane, muutes
paratamatult ametiasutuste ning kohtute kõnepruugi raskesti
arusaadavaks, ei ole meie inimeste õigusteadvus kuigi tugev. Lisaks on
Euroopa Liidu õigusaktid, eeskätt nende kaasaajastatud versioonid,
raskesti kättesaadavad. Nii ei tunta sageli oma õigusi, aga ka
kohustusi, mida toob indiviidile kaasa tema riigi
kuulumine Euroopa Liitu.
Eesti Euroopa Liidu poliitika
rõhutab õigesti, et Euroopa Liidu õigusaktid peavad olema
kõigile kodanikele elektroonilisel ja kaasajastatud kujul
kättesaadavad (Eesti on siin kahtlemata hea eeskuju). Siiski ei ole kuiva
seadusepügala elektrooniline avaldamine piisav. Kasutama peaks ka teisi
kanaleid. Meie elu oluliselt mõjutavaid Euroopast tulevaid otsuseid
peaks üldsusele varakult tutvustama ja sellega peaks kaasnema
võimalike mõjude analüüs.
Miks peab Eesti
kodanikuühiskonda Euroopa Liidu poliitikasse kaasama vaid Eesti
seisukohtade kindlaksmääramisel, miks ei võiks Eesti inimesed
kaasa rääkida kogu Euroopale olulistes küsimustes, nagu
kliimamuutused või energeetikapoliitika? Euroopa Liitu kuuludes on ju
paratamatu, et me kõik peame suutma näha asju ka Euroopa Liidu
seisukohalt.
Euroopa Liidu uue nn reformileppe tutvustamisel peaks
sellega kaasnevaid muudatusi kajastama avalike arutelude kaudu, mida aitaks
käivitada ja valgustada Eesti ajakirjandus.
3. Isikute
õiguskaitse parandamine
Praegu on just inimeste,
näiteks ettevõtjate võimalused oma õiguste kaitseks
Euroopa Liidus väga piiratud.
Esiteks ei ole neil Euroopa
Kohtus võimalik vaidlustada oma riigi või ka mõne teise
liikmesriigi tegevust, mis läheb Euroopa Liidu õigusega vastuollu.
Sel juhul saab pöörduda Euroopa Komisjoni, mis ei ole aga kohustatud
asja uurimist algatama, või tuleb võtta jalge alla pikk ja
keeruline kohtutee Eestis ja loota sedakaudu Euroopa Kohtusse
väljajõudmist.
Teiseks on väga raske, kui mitte
võimatu, pääseda Euroopa Ühenduste esimese astme
kohtusse, mis peab üksikisikute kaebusi lahendama juhul, kui Euroopa Liidu
institutsioonid on isikule ülekohut teinud. Näiteks proovis seal oma
õigusi kaitsta üks Eesti äriühing, mis püüab
kala Kirde-Atlandil. Ettevõtja ei olnud rahul Euroopa Liidu poolt
kalapüügikvootide vähendamisega, mis tingis ka tema
püügivõimaluste kahanemise.
2005. aasta
märtsis esitatud kaebusele vastati 2007. aasta jaanuaris, et
äriühingu pretensiooni sisuliselt ei menetleta, kuna tema
õigusi Euroopa Liidu määrused otseselt ja isiklikult ei
puuduta. Kaebaja on faktiliselt ainuke Eesti äriühing, kes vastavate
süvamere kalaliikide püügiga Kirde-Atlandil tegeleb,
seetõttu tähendab Euroopa Liidu poolt Eestile määratud
kvoodi vähendamine praktiliselt automaatselt kvoodi vähendamist ka
selle ettevõtja jaoks. Samas jätkas Euroopa Ühenduste esimese
astme kohus väljakujunenud traditsiooni, mille kohaselt üksikisiku
võimalused vaidlustada Euroopa Liidu üldakte on kaduvväikesed.
Ilmselt jätkati seda soovist sedakaudu ära hoida Euroopa
Kohtu juba niigi suure töökoormuse täiendavat kasvu. See ei
tohiks aga kindlasti toimuda isikute õiguskaitse arvelt.
Kolmandaks võtab Euroopa Kohtus menetlus kaua aega, mistõttu ei
saa tõhus olla ka Euroopa Kohtu ja liikmesriikide kohtute vaheline
koostöö. Juhul, kui näiteks Eesti kohtud jätavad oma
menetluse pooleli ja küsivad Euroopa Kohtult nõu (Riigikohus
küsis esimese eelotsuse EL põllumajanduspoliitika vallas Euroopa
Kohtult 14. mail 2007, sellele on järgnenud novembris veel teinegi
eelotsuse küsimine Tallnna halduskohtult), pikeneb juba kodus niigi kaua
kestnud vaidluse lahendamine veel keskeltläbi kahe aasta võrra.
Samuti on tegemist kuluka ettevõtmisega.
Neljandaks ei
tohiks Euroopa Kohtu praktika muutuda Euroopa Liidu õig
use kujundamisel Euroopa Liidu ülejäänud institutsioonide ja
Eesti ning teiste liikmesriikide kolme riigivõimu suhtes dikteerivaks.
Euroopa õiguse kohtupraktika kaudu loomisel tuleks soodustada
koostööd, mitte vastandumist. Pole saladus, et sageli võidab
Euroopa Kohtus liidu ühishuvi (näiteks huvi siseturu ladusaks
toimimiseks ja konkurentsipoliitika tagamiseks). Võtame näiteks
inimese, kellele riik on lubanud eurotoetust, hiljem aga selgub, et see on
vastuolus EL õigusega. EL nõuab, et raha küsitaks tagasi.
Kuidas mõjutab see inimese usaldust oma riigi vastu, usku sellesse, et
riik ei riku EL õigust ja maksab toetusi, nii nagu EL seda ette
näeb?
Kas EL ühishuvi kaalub sellises olukorras üles
inimese usalduse oma riigi vastu?
Tundub, et Eestis ei ole Euroopa
õigusruumis tehtavate otsuste mõju veel piisavalt teadvustatud.
Seega peaks Eesti kindlasti seisma hea selle eest, et Euroopa
Liidus oleks õigus selgem ja arusaadavam, et inimesed, sh Eesti
elanikud, tunneksid rohkem oma õigusi ja kohustusi ning et neil oleks
paremad võimalused oma õigusi kaitsta. Selleks võiks Eesti
Euroopa Liidus välja pakkuda omapoolseid ettepanekuid näiteks uute
kaebeliikide loomiseks, Euroopa Kohtu töökoormuse vähendamiseks,
menetlusõiguse tõhustamiseks jms.
Julia
Laffranque on dr. jur. (Tartu Ülikooli), riigikohtunik, Euroopa
õiguse dotsent, Eesti Euroopa õiguse ühenduse
esimees.