Väga halb nali
Johannes Saare kuraatorinäitus “Halb nali”
Tallinna Kunstihoones, lahti kuni 6. jaanuarini 2008.
“I am from Tai, and I cook batai!” ütleb kunstnik
Tamy Ben-Tor oma videoteose alguses, kehastununa indohiinlasest
klienditeenindajaks. “See peaks justkui et olema naljakas,” lisab
ta, ning naerab ise nii mis kole.
Muidugi pole seesinane
nüüd miski huumoritaju tippsaavutus – üks üsna halb
nali, niisiis.
Liiatigi veel puht-turunduslikel eesmärkidel
pea iga taimaalasest kiirtoiduvalmistaja poolt rutiinses korras klientidele
sadu kordi päevas öelduna. Kuid vaatajale saab peatselt selgeks, et
tegemist pole mitte lihtsalt halva, vaid Väga Halva Naljaga, mis lausa
hammustab näkku.
Sõna kõige otsesemas
mõttes irvitades laob meie bataiküpsetaja oma
rõhutatult tähtsusetult positsioonilt ette rabavalt üleoleva
ning jultunult enesekindla suhtumise eurooplastest ja ameeriklastest
klientidesse, vietnamlastest ning muudest asiaatidest konkurentidesse –
samuti aga ka teistesse taimaalastesse kui kõneleja meelest
mõttetutesse jobudesse.
Viimaseid näeb ta
haletsusväärsete troppidena, kes “million dollarit”
taga ajavad – et aga ta ise oma bataiküpsetamisega kohe-kohe selle
“million dollari” teenib ning seeläbi oma iseka iseolemise
aegade lõpuni ära kindlustab, selles ei näi tal olevat
kahtlusi. Samuti nagu taimaalaseks olemise mingisuguses ebamäärases
ülimuslikkuses, mille sisu ta küll täpsustamata jätab.
Ja muidugi ei unusta meie bataiküpsetaja rääkimata
kunstist: kunsti ta üldjoontes muidugi vihkab. Kunst peaks justkui et
olema ilus, kuid kellele seda ilu tarvis on, arvab ta, ning tänapäeva
kunst pole tema ilmekate, varnast-võtta-näidete varal ju sedagi.
“Ja lõppeks – kõik on ju kunstnikud, ja mina olen
kunstnik!” ütleb ta, ning naerab taas nii mis kole.
Kas
ei tule tuttav ette? Kui asendada selles jutus Tai Eestiga ning batai
verikäki või jahukördiga, võib ilma luuleriimi liialt
taga ajamatagi esmalt küüniliselt nentida, et küllap selles
üleilmses kiirtoidurestoranis meie ümber me kõigest ühed
oma kama pakkujad olegi, tülikatest konkurentidest tiblad oma seljankaga
ning lätlased meilt endilt varastatud balti kiluga meelehärmiks
kõrval. Kunstikohaste repliikide asjus paar kodust meenutust sitapurkide
teemal ja aasiapäraste näojoontega tütarlapse asemel
täisvereliselt blondi jõmmi ekraanile projitseerimine – ning
rullnokk-vaataja “Jeeeeee!!!” oleks raudselt garanteeritud.
Kui aga mõni sensuaalselt kaunishingeline,
postmodernistlikult sotsiaaltundlik või mõnel muul moel kunsti
kui niisugust au sees pidav isend siinkohal irooniat mõistvalt noogutab
või isegi kaasa muigab, siis saab tema naeruhimu Tamy Ben-Tori poolt
otsemaid ära rikutud. Nimelt kehastub autor kuskilt poolelt lauselt
äkki hoopis miskisuguseks Kunstimaailma Kõrgemat Järku
Direktrissiks, ning ilma oma näoilmet ning intonatsiooni muutmata asub ta
samavõrd jultunult irvitaval moel laduma jalust nõrgaks
võtvaid steitmente nüüdisaja kunstiteaduse
kõrgpilotaažilises keeles. Me saame kuulda diskursustest ja
narratiividest, kaasaegse kunsti kohustusest olla iseendast pidevalt
põlvkonna jagu ees, kunsti metatasandilisest immanentsusest ning
igaühe-kunstnikuksolemisest ilma küll seda ise teadmata –
küll aga sellesama direktriss-proua armuliste ning
supermega-analüütiliste dekonstruktiiv-antoloogiate kirgastavas
valguses. &ld
quo;I don’t LOVE art, why should I LOVE art?” teatab ta
lõpuks, sõna “love” selle vastandina iseäranis
jälgilt ning omaenda hääletooni imetlevalt hääldades.
“I LOVE myself, dealing with art, and writing about art, but why should I
LOVE – ART?!?” Ja nagu rullnokk-vaataja siin äsja oma
peegelpildiga kohtuma pidi, nii võib õudusega ning niisugusest
jultunud aususest jahmunult ka mis tahes kunstilemb näha ekraanilt endale
näkku hammustamas iseennast.
“Kunsti lõpp”
– seesugust pealkirja kannab eelkirjeldatud teos, ja kunsti hetkeseisu
troostitumalt, ühtlasi aga ka pädevamalt käsitlevat teost on
lähiminevikust raske leida – ent ärgem olgem
lõppjäreldustega ennatlikud. Veelgi lootusetumalt, sedapuhku
kunstnikupositsioonide halbnaljalikkust hoopis laiemalegi ühiskonnaosale
üle kandes, näeb asju Jüri Ojaver oma teoses
“Rannavalve”.
Selles, umbes minutipikkuses ja
masendavalt efektses videoetüüdis näeme me
vetelpäästjat innukalt valvamas ilmselgelt mahajäetud rannal,
kuhu ühtki päästetavat enam kui tõenäoliselt iialgi
ei sattu. Kuid imede ime: päästetav tõesti ilmub
vaateväljale, ja sangarlik kodanik sööstab tegevusse, mis aga
kujuneb trööstituks jampsiks. Päästmisest saab
laibamatmine, kusjuures laipki kujutab endast vaid halbnaljakat mulaaži, ning
eriti innukalt halbnaljakal moel asub sangar seirama uut
“päästmisobjekti” – töö ju osutus
jõukohaseks, eks ole.
Johannes Saare kuraatoritekst
väidab, et kõnealuse näituse tegelaskujud on
krooniliselt äparduvad jobusangarid, kelle ilmselge sobimatus
ühiskondlikult mõju avaldavatesse rollidesse liitub sangarluse kui
ühe eriti jampsliku ideega üleüldse, halbnaljaka
läbikukkumise sel moel surmkindlalt tagades – mina näeksin aga
asja hoopis hullemalt. Mitte ainult teatud tüpaažist, ajakirjanduse
või mõnd muud sorti tähelepanu keskmesse trügivaist
jobukangelastest ei räägi see näitus, vaid mis tahes
kodanikupositsiooni lootusetusest ning ettemääratult halvaks naljaks
pöördumisest meie ajastul. Teatud tingimustes saab täpselt
samasugune saatus osaks kellele iganes, kes ühiskondlikes küsimustes
soovib sõna sekka öelda, ning see muudab Halva Nalja kui niisuguse
totaalseks.
Ma kardan, et midagi seesugust ongi
tänapäevases maailmas juhtumas, kui mitte juba juhtunud. Me
püüame ehitada kodanikuühiskonda, kus sõna ning
määramisjõud võiks olla igal indiviidil, kuid otsused
on ette ja mujal juba langetatud. “Väikesel inimesel”
tänavalt, samuti nagu sotsiaaltundlikul kunstnikul või
ühiskonna arengute pärast südant valutaval intellektuaalil, on
küll olemas kõik demokraatlikud võimalused oma seisukoha
väljendamiseks, kuid asjade varem ja mujal äraotsustatavuse teerull
sõidab sellistest oma jõulise anonüümsusega lihtsalt
üle. Ja kujunev vaatepilt oma inimpannkoogilisuses – kas see oma
eriti halval moel pole siis TÕEPOOLEST naljakas?!? Veelgi halbnaljakam
on aga see, et need “rannad”, kus siis neid otsustusi justkui
langetatakse ja kus justkui need “vägevad suplevad-peesitavad”
– et ka need on metafoorses ning inimsust puudutavas mõttes
tõenäoliselt sama tühjad nagu see meie vetelpäästja
oma, ja neiski ruulimas vaid ebainimlik anonüümsus, aeg-ajalt endast
oma pseudoprobleemide butafoorseid laipu välja sülitades – ehk
vaid delegeerides nende matuseid kuhugi mujale.
Üks viimase aja muljet avaldavamaid näitusi on see
siinkäsiteldav igatahes, ja eriti tähelepanuväärne on see
hat-trick, mille kunst nende paari siingi käsitletud autori teoste kaudu
teeb. Nagu “Teemantsuutras” jõuab Nõndaläinu oma
tetralemmana esitatud probleemikäsitluses kontrasünteesini ehk
totaalse nihilisatsioonini, tehes siis midagi kirjeldamatut ja varasemat
ületavat, mille üle eri koolkonnad vaidlevad tänini – nii
kategoriseerub ka Kunstnik nendes töödes pigem Kunstnik-olnuks; ja
tema poolt esitatud totaalse nihilisatsiooni ületamine on kirjeldatav vaid
selle akti jõulise, tegeliku, ja tõepoolest kirgastava toimena
vaataja meeltes.
“I cook you batai, and I cook it well!”
ütleb Tamy Ben-Tor oma videotaiese lõpuks. Halb Nali Kunstniku
käsitluses on lõppenud. Ent kuidas reageerib ühiskond? Kas
morni vaikimise, või Väga Halva Nalja totaalse jätkumisega?
Mõlemad variandid on võrdväärselt ebatoredad, kuid
Kunstnikuks-olnu naeratab, ning sedapuhku on tema naeratus aval ning siiras.