17.01.2008, 00:00
Suure kombinaatori tähelend
Eesti Reklaamfilmi 40. aastapäeva näitusel tiirutanud ERFi endine toimetaja Olav Osolin meenutab nõukogude oludes unikaalse ettevõtte hiilgepäevi.
Kui ma laupäeva keskpäeval Maarjamäe lossi sisenen, et
uudistada Eesti Reklaamfilmi 40. sünniaastapäevale pühendatud
näitust “Raha paneb rattad käima!”, siis küsib
sümpaatne muuseumiproua vaikselt: “Te vist olite ju ka üks
nende hulgast?” Nii päritakse tavaliselt matusel, et saada teada,
kui lähedane kadunuke ka oli. “Jah, olin küll,” nentisin,
kuid pidin samas tõdema, et minu mälestused jäävad
eranditult sellesse aega, mil Eesti Reklaamfilm oli veel üsna priskelt
elus.
Kaheksakümnendate alguses, mil ma noorukese
ajakirjanikuna üle Raekoja platsil asunud Eesti Reklaamfilmi lävepaku
astusin, oli ERF oma tähelennu kõrgpunktis. Raekoja iidse
veinikeldri võlvide alt peibutas üle nädala vaatajaid
ülipopulaarne “Reklaamiklubi”, Eesti Raadios naerutas
kuulajaid “Meelejahutaja”, Lilian Kosenkranius õpetas
televaatajaid kuivanud leivast torti tegema ning Õie Heinmaa lõi
televiktoriinis gongi ja pahandas, kui Enn Eesmaa talle skoori
teadustamiseks õigel hetkel sõna ei andnud.
Linnahallis hakati peagi korraldama pompöösseid Lilleballe ja igal
endast lugupidaval inimesel oli ERFi kalendermärkmik. Kaugel polnud ka see
aeg, mil lahe tagant sõidutati esimese rahvusvahelise autoralli Soyuz
maailmale edastamiseks kohale ennenägematult uhke videobuss, mille
soomlasest omanikule hakkas küll juba esimese võistluspäeva
õhtul selginema, et laia maailma huvi Ladade põristamise vastu on
napp ja asi lõhnab vägisi tünga järele.
Isemajandav oaas
Maarjamäe lossis väljapandu annab
üsna hea kronoloogilise ülevaate Eesti Reklaamfilmi hämmastavast
laiahaardelisusest (“Oh issand, kas seda tegid ka nemad!!!”
küsib nii mõnigi uudistaja), kuid puudutab vaid servamisi nii tolle
omamoodi unikaalse ettevõtte edu põhjusi kui ka seda, miks
tähelend ühtäkki kiiresti ja haledalt lõppes.
Vaadates kahte saali mahutatud väljapanekut, tajusin, et tegelikult on
see paljuski ühe mehe elutöö. Eesti Reklaamfilmi
sünnitas Peedu Ojamaa, kellesse oli reklaamiseemne idanema pannud üle
lahe vilkunud reklaamiöökull. Kui Põhja-Eesti kodudesse poleks
paistnud need tempokad reklaamfilmikesed, mida Soome MainosTV teleprogrammide
vahele näitas, poleks tänast näitust olemas.
Üle lahe rännanud reklaamid tekitasid iha ilusama ja
värvilisema elu järele mitte ainult tavalistes televaatajates, vaid
ka paljudes tollastes võimukandjates, kes siinsele elule vaatasid
mõnikord veidi vabameelsema pilguga kui nende kolleegid Moskvas
või Astrahanis.
ERFi peadirektor Peedu Ojamaa tabas tolle ajastu
mängureegleid oivaliselt. Kõik polnudki nii väga keelatud, kui
sa olid piisavalt julge, kuid suutsid samas tajuda lubatavuse piire ning
oskasid võimuladvikuga suheldes vajalikul määral oma tagalat
kindlustada. Kui sa oskasid omi mängureegleid läbi pressides
bürokraatlikust süsteemist kasu lõigata, nii et sind ennast
trellide taha ei pistetud.
Olgugi et defitsiidis vaevlev
nõukogude kaubandussüsteem vajas reklaami nagu heeringas
jalgratast, suutis Ojamaa ministeeriumide tegelinskitele selgeks teha, et just
telereklaam on see, mis aitab kräppi tootvatele nõukogude firmadele
elujõu sisse puhuda. Ta ei hoidnud kokku energiat, et nii Tallinnas kui
ka Moskvas levitada legendi kõige läänepoolsema liiduvabariigi
reklaamimeeste unikaalsest oskusest teha reklaami “õigesti”
– pikkade lohisevate 10-minutiliste oopuste asemel kuni minutipikkusi
telereklaame.
V
ahe oli selles, et Peedu vaatas analoogilist toodangut iga õhtu soome
telekast, Moskva asjapulgad nägid aga pisifilme esimest korda elus.
Mäletan, et kord imestas Moskva ministeeriumi-mammi pooleteise minuti
pikkust filmi vastu võttes, et “oh issand, see ju nii lühike,
et pead tikud silmalaugude vahele panema, muidu pilgutad ja film juba
läbi”.
Kuna reklaamfilmide tootmine oli nii uus asi, et selles
vallas puudus igasugune regulatsioon, pressis varem Tallinnfilmis
dokumentaalfilmide tootmisel kaasa löönud Ojamaa 1967. aasta
lõpuks Arnold Greeni toetusel võimukoridoridest läbi otsuse
asutada Eesti Kinokomitee juurde uus loominguline tootmiskoondis filmistuudio
õigustes.
See tähendas muu hulgas ka seda, et vastne
Eesti Reklaamfilm tohtis erandina toota reklaamfilme dokumentaalfilmide
palgatariifide alusel. Kehtis ju tol ajal üleliiduline normeerimine ning
Tallinnas ja Kamtšatkal pidi filmimees kopika pealt sama tasu saama.
Pealtnäha oli luba vaid tühipaljas paber, kuid sisuliselt andis see
Ojamaa kätte unikaalsed rahahoovad. Kui üleliidulise bulla kohaselt
võis kinostuudio maksta 10minutilise dokfilmi stsenaariumi eest umbes
700 rubla, siis Eesti Reklaamfilmis maksti vaat et sama palju ka telereklaami
käsikirja autorile. Seejuures oli viimase ainus mure, kuidas kirjeldust
tütarlaste ja kauba kombineeritud hüplemisest nii pikaks venitada, et
pool A4 täis saaks.
Sarnane disproportsioon valitses ka
režissööride, operaatorite jt ametimeeste tasustamisel. Tallinnfilmis
töötati dokumentaalfilmi tehes pool aastat, ERFis teeniti sama
honorar teinekord mõne päevaga. Kuna ERFil oli oma erihinnakiri ka
TV- ja raadiosaadetele, siis kasutas Reklaamfilmi eriõigusi tihti ka
riiklik ringhääling omaenda töötajatele lisaraha
maksmiseks. Näiteks Eesti Raadio tegi saated ja reklaamid sisuliselt ise
valmis ja ERFi rändas vaid saate palgaleht, samuti kasutati reklaamiraha
spordiülekannete, sh olümpiamängude vahendamiseks.
Tagantjärele võib öelda, et Ojamaa suutis ammu enne
kooperatiivide teket luua keset komberdavat sotsialismi ERFi kujul kummalise
isemajandava oaasi, kus jagus nii limiiti kui ka defitsiiti ja mis formaalselt
kuulus küll riigile, kuid mille reaalne peremees oli ta ise. Ta ise
armastas öelda, et raha pole ERFis probleem. Kui on vaja midagi uut teha,
siis leiab raha alati.
Kõigi aegade populaarseim
telesaade
Sellega ERFi unikaalsus ei piirdunud. Edeva inimesena
tajus Ojamaa hästi publiku janu klatši ja lihtsa meelelahutuse
järele ning nii sündiski tänapäevase Eesti
seltskonnaajakirjanduse eelkäija “Reklaamiklubi”. Mati Eliste
stammnaeratuse saatel pobisesid vabrikudirektorid ja kolhoosiesimehed
otsesaates oma edusammudest, näidates taustaks uusi vupleid ja
kummimänguasju, mis küll vaatajal suu vett jooksma panid, kuid
millest paljud müüki ei jõudnudki.
Erinevalt
tänapäeva Kroonikas ülesastumisest maksid aga tollased avaliku
elu tegelased oma edevuse korralikult kinni, kuna paljusid edukaid Eesti NSV
firmasid ühendanud “Reklaamiklubi” iga liige maksis ERFile
kopsakat liikmemaksu. Selle eest said vabrikumehed käia külakorras
telekas oma ettevõtmisi kiitmas, aasta lõpul terendas aga
võimalus viia oma proua Lillepaviljoni unistuste ballile –
otsesaatena üle kantud ERFi aastavahetuse tele-show’sse. Seda
vaadati kodudes, nina vastu ekraani, nagu nüüd presidendi
vastuvõttu.
Siiski polnud vabrikumeeste enesekiitmine ja
uudiskaup see, mis “Reklaamiklubist” Eestimaa kõigi aegade
populaarseima telesaate tegid (vaadatavus olla olnud koguni 72% televaatajate
ül
darvust). “Reklaamiklubis” esinesid oma uusimate lugudega pea
kõik popimad lauljad ja bändid ning huviga jälgiti ka tuntud
inimeste reisimemuaare, mida ilmestasid hägused ORWO diapositiivid.
Kuna tavaline televaataja nägi välismaast vaid und, siis
kuulati, suu lahti, kuidas Eri Klas palmide all luksushotelli basseinis
tõmmude kaunitaridega suples või kolhoosiesimehed Kuubal
kunstseemendusega tutvusid.
Kui aga kaamera ette istusid
õhtu suured staarid Kärna Ärni, Eliisabet Jõhvi
või dr. Baskin koos dr. Everiga, siis kangestus nii esimene kui ka
teine Eesti teleri ette ootusega, missugune vopsukene sedapuhku
nõukogude korrale antakse.
Kuigi naljad ise kuulusid
tavaliselt kommunaalhuumori valda, olid need siiski vähesed hetked, mil
tollast elu-olu pilata julgeti. Seepärast oli
“Reklaamiklubis” nähtu järgmisel päeval
töökohtades oluline jututeema, Reklaamfilmis oodati aga pinevalt, kas
Peedu kutsutakse ETV direktori juurde vaibale aru andma või läheb
pauk sedapuhku mööda.
Arvestades
“Reklaamiklubi” tähtsust Reklaamfilmi visiitkaardina, on
kunstnik Liina Tepand ühe näitusesaali kujundanud tolleaegse
“Reklaamiklubi” šniti järgi – pehmed Kooperaatori
toolid ja ruuduliste linadega kaetud lauad. Just sellises atmosfääris
istusid kohvitassi taga need õnnelikud, kes olid suutnud end tutvuse
kaudu sokutada saatesse plaksutama ning samas ka uut soengut näitama.
Helde palgamaksja
Kui arvestada, et parematel
aastatel toodeti ERFis lisaks “Reklaamiklubile” ja teistele tele-
ning raadiosaadetele ka kaarega üle 300 reklaamfilmi aastas (ERFil
olid oma filiaalid ka Moskvas, Leningradis ja Riias), millele lisandusid
slaidiprogrammid, kontserdid ja show’d, siis võib vaid ette
kujutada, kui kergelt raha ERFis liikus. Tõsi küll, teatud
kirjutamata reeglid olid siiski olemas ja väljapoole ei tohtinud liiga
suurt teenistust näidata.
Kui ma noore mängijana
hakatuseks usinasti stsenaariume kirjutada vuhistasin ja sissejuhatusena
pistsin esimese kuupalgana taskusse umbes kümme korda rohkem kui mu
kauplusejuhatajast ema, siis kutsus Ojamaa mind vaibale ja andis
märku, et nii suur kuutasu on noorele mehele liiast. Kuna ma otsustasin
jäärapäiselt seda mitte jagada, pidin edaspidi hoogu tagasi
hoidma ning jälgima, et teenistus jaguneks kuude lõikes
ühtlaselt ega ületaks teatud tundelist nivood.
Arvestades
toodangu mahtu, oli ERFi koosseisuline töötajaskond suhteliselt
väike. Suur osa tööst tehti ära projektipõhiselt,
kasutades teiste firmade, eeskätt ETV, Eesti Raadio ja Tallinnfilmi
parimaid tegijaid.
Et palgamaksjana oli Ojamaa helde, siis polnud
ime, et ERFile tegid kaastööd pea kõik Eesti tuntumad kino- ja
telemehed, alates Valdo Pandist, Andres Vihalemmast ja Toomas Ubast,
lõpetades Andres Söödi, Arvo Iho, Peeter Simmi ja Peeter
Urblaga. Rääkimata Eesti armastatumatest näitlejatest ja
muusikutest, kes olid ERFi saadetes ja filmides igapäevased
külalised. Mõni neist oli oma reklaamirolliga nõus vaid
tingimusel, et venekeelne filmirull kaob üleliidulise ministeeriumi
riiulile ning Eestis seda kunagi ei näidata.
Arukate
inimestena taipasid kinomehed hästi, et nõukogude viljastavates
tingimustes polnud nende reklaamiloomingut tihti kellelegi vaja. Seepärast
eriti nahast välja ei poetud – enamasti tehti töö ära
kohusetundlikult, kuid erilise kireta.
Välja arvatud muidugi
juhul, mil osav toimetaja oli sättinud filmivõtted Kaukaasia
suusakuurordisse või
Musta mere äärde. Mäletan, et kord sain kõne
nädalaks ajaks Odessasse filmivõtetele lennanud tiimi direktorilt,
kes paar päeva enne kojulendu palus mul filmitava oopuse stsenaariumi tema
töölaualt kolleegide tähelepanu äratamata
“diskreetselt” üles otsida ja telefonis ette lugeda.
Võis ainult aimata, kui lõbusalt seltskond seni oli
“võtmist” korraldanud.
Tagantjärele tundub
muidugi hämmastav, et sihtrühmadest, GRPdest ja üleüldse
turundusest ei teadnud keegi ööd ega mütsi. Tihtipeale andis
tellija lihtsalt kauba ning raha ja palus teha toreda reklaami.
“Tore” oli reeglina see, mis tempokas ja lõbus.
Nii mõnigi kord tõi tellija häbelikul moel kaasa ka enda
kirjutatud stsenaariumi, kuna honorari ihaldas ka tema. Pealegi oli see raha,
millest reklaamiosakondade juhtide ülemused ega abikaasa ei teadnud.
Raadioreklaame kuulas tellija enamasti esimest korda eetris, kuna tihti ei
kooskõlastatud isegi käsikirja, valmis reklaamist
rääkimata. Kuna ka tsensor GLAVLIT ei tundnud reklaami vastu huvi,
siis lasti fantaasial lõbusasti lennata.
Autoriõigus
oli tundmata suurus. Kui maailma reklaamiajaloos on biitlite muusika suudetud
hirmsuure raha eest hankida vaid paari reklaamklippi, siis ERFi filmides
laulsid Lennon & McCartney tegijates süümepiinu tekitamata.
Raudne eesriie hoidis autoriõiguste sissenõudjad turvalises
kauguses.
Jäädavalt kadunud haltuura
Praegu hingavad mitmed staažikad kinomehed kergendatult, teades, et nende
haltuura on jäädavalt kadunud või kui midagi ongi alles, siis
vähemasti ei aima keegi nende autorsust.
Samas koorub siit
välja vastus küsimusele, miks ERFi hiigeltoodangust nii imevähe
on säilinud. Eesti Reklaamfilmi igapäevast tööd ei
väärtustanud ei reklaamide näitajad (TV, raadio), tellijad ega
ka tegijad ise. Valdav osa reklaamifilmidest kõduneb üle kümne
aasta prügimäel.
Vaid noorte neidude paljasse ihusse kiindunud
Harry Egipt, keda mõned kolleegid tol ajal tiba kohtlaseks aktivistiks
pidasid, hoidis oma taiesed alles ning on nüüd saavutanud
legendaarse kuulsuse.
Näituse kuraator Maria Mang on
suutnud kokku koguda umbes 60 minutit ERFi toodangut – TV-saadetest saab
vaadata aia- ja kokasaadet ning ülevaadet lillepeost, reklaamfilmidest
lisaks juba tuntud Egipti rullile ja Pärna Cannes’i pronksile ka
kogumikku Riiklikule Kindlustusele tehtud filmidest.
Arvata on, et
viimased on säilinud vaid tänu kohusetruule
kindlustustöötajale, kes tellitu kenasti riiulile pani. Esimeses
saalis on väljapaneku taustaks mängimas ka raadioreklaamid ning
katkendid ERFi rahastatud raadiosaadetest.
Oma isik igaks
elujuhtumiks
Oma tegevusaja kõrghetkeks muutus Eesti
Reklaamfilm nii suureks ettevõtmiseks, et miski ei paistnud tema jaoks
võimatu. Kuigi peadirektor ise hõljus aeg-ajalt roosades
unistustes, jõudsid paljud esimesel pilgul utoopilised mõtted
siiski ellu ja tõid ka esialgsetele skeptikutele tunnustust.
Tol ajal oli uus võlusõna “video” ning Soome vahel
kurseerinud laevale Georg Ots osteti kalli valuuta eest poolproff videokaamera
JVC. Ojamaa laenas selle “korraks” ERFi, kuid kui meremehed tahtsid
oma varandust tagasi saada, siis oli kas metallukse võti kadunud
või polnud peadirektorit parajasti kohal.
Peagi hangiti
miskitpidi ka U-matic videomakk ning videofilmide tootmine võis
Reklaamfilmis alata. Tegelikult monteeriti küll suur osa videotoodangust
salamahti öösiti ETVs sealsele töötegijale
“otse” makstes.
Edasi oli juba loogiline samm
Nõukogude Liidu esimese video-ühisfirmani ERF Video SP, mis hiljem
Maurumi kaubamärki kandis ja mille Rein Karemäe soome-poolse partneri
meelehärmiks oma perefirma taskusse voltis.
Kuna kõik
ei mahtunud meepoti äärde, siis tekitas ERFi fenomen vastakaid
hinnanguid. Firmat imetleti, kadestati ja vihati. Isekeskis imestati, kuidas
küll Eesti Reklaamfilmil õnnestub kesk nõukogulikku vaesust
ja reglementeeritust teha seda, millest teised ei julge unistadagi.
Vastus
peitub lisaks osavalt väljakaubeldud eriõigustele ja hakkajale
kollektiivile ka suuresti Ojamaa enda isikus: temas olid ühendatud nii
lapselik optimism, piiritu energia ja kiindumus läänelikku hiilgusse
kui ka oskus olukorda kainelt hinnata ning end ootamatuste vastu kindlustada.
EKP ideoloogiabossi Rein Ristlaane abikaasa kirjutas Tallinna
Kaubamaja reklaamiosakonna juhatajana ise enamiku Kaubamaja reklaamide
stsenaariumid ning sai ERFist honorari. Tõsi küll, ta oli
sümpaatne inimene ega pahandanud kunagi, kui tema poolt toodud
käsikirjad prügikasti visati ja võtteplatsil sootuks uus lugu
improviseeriti.
ERFi töötajate nimekirjas figureeris
terve hulk võimumeeste naisi ja lapsi, sekka mõni
KGB-süsteemi hästi tundev töötaja – oma isik igaks
elujuhtumiks. Mõni neist oli täiesti asjalik töötegija,
mõnd nähti harva või mitte kunagi.
Peedu teadis
hästi, et enamik parteibosse olid tegelikult tavalised surelikud, kes
armastasid meelt lahutada, kelle lapsed kaifisid tagatoas Michael Jacksonit ja
kelle naised unistasid kuldsetest sukkpükstest. Hoides nendega häid
suhteid, hankis Ojamaa oma firmale paremad turvajad, kui seda oli Riiklik
Kindlustus (tegelikult üks ERFi suuremaid kliente).
Tähelennu lõpp
Vaadates muuseumisaalis
värelevaid vanu reklaame, meenub mulle see entusiasm, millega suur
kombinaator Peedu Ojamaa unistas hetkest, mil raudne eesriie avaneb ning ERFi
andekad (kuid odavad) reklaamitegijad hakkavad rumalatele (kuid rikastele)
kapitalistidele toredaid reklaame valmistama.
Ilmsesti meie
kõigi jaoks üllatusena eesriie kukkuski, kuid tegelikkus osutus
hoopis teistsuguseks: tärkav eraettevõtlus vabastas hinnakujunduse,
telejaamad hakkasid ise reklaamiraha sisse kasseerima ja ettevõtjad ei
näinud enam vajadust “Reklaamiklubile” obrokit maksta.
Reklaamitegijad ei vajanud enam Peedu erihinnakirja palga maksmiseks ning
pudenesid nobedasti laiali – kes oma firmasse, kes kommertstelevisiooni,
kes hoopis muule alale.
Mõneti üllatav oli ehk see, et
Ojamaa ise ei suutnud uute tuultega kaasa minna. Küllap oli osalt
põhjuseks ka see, et tema unistused olid juba mõnd aega
hõljunud reklaamfilmide tootmisest kõrgemal, ulatudes isegi F1
võistluste korraldamiseni Kloostrimetsa mändide all. Samal ajal
kahanesid aga nii firma hiilgus kui ka bilanss nagu kevadine lumi ning 1994.
aastal pidid ERFi allesjäänud töötajad firma
maksejõuetust tunnistades pankrotiavalduse sisse andma.
Viimased
lattu jäänud filmirullid kanti prügimäele ning eduloole
pandi hale punkt aastal 1996, mil Rahandusministeerium Eesti Reklaamfilmi
formaalselt likvideeris.
Maarjamäel olev näitus on kena
meenutus nii omaaegsetele televaatajatele, kelle jaoks ERF avas keset halli
argipäeva värvilise kommertsmaailma peibutava aknakese, kui ka
kõikidele nendele sadadele, vahest isegi tuhandetele inimestele, kes
ERFiga enam kui kahekümne aasta jooksul koostööd tegid ja
kellest paljudele polnud see mitte ainult priske lõbus leivakannikas,
vaid ka hüppelaud edasisse ellu.
Ennekõike on see aga ausammas nüüd pensionipõlve
veetvale, kuid kuuldavasti veel hiljuti usinasti oma netiportaali
puššinud Peedu Ojamaale, kes otse loomulikult on ise näituse
väljapanemist konsultandina juhtinud. Kuidas siis muidu?
Ajaloomuuseumi, Filmimuuseumi ja Eesti Filmiarhiivi korraldatud
näitus “Raha paneb rattad käima! Eesti Reklaamfilm
40” on avatud Maarjamäe lossis kuni 2.3.2008 (K–P kl
10–17).
Ühe reklaamfilmi lugu
Leevendamaks kroonilist kaubapuudust, anti 80ndate keskpaiku Moskvast üleliidulistele suurettevõtetele korraldus alustada kiiresti ka laiatarbekaupade tootmist. Tupolevi lennukitehas leiutas partei käsku täites lahtikäiva alumiiniumpaadi, mis pidi tehasemeeste jutu järgi tuiskama mööda vett nii purjede, aerude kui ka päramootori jõul ning tagatipuks olema ka nõukogude puhkajale õdus öömaja.
Kõigest sellest lähtunud stsenaarium ja eelarve said Moskvas tellija poolt kiiresti kinnitatud ning peagi vurasid konstruktorid oma ilmaimega Tallinna. Siin tervitas neid Eesti Reklaamfilmi usin filmitiim eesotsas filmidirektor Jaak Annoki ja režissöör Peeter Simmiga, lisaks näitlejad ja muud asjapulgad.
Kinomeeste kohkumuseks osutus “kerge ja kompaktne” veesõiduk Moskvitši katusele kuhjatud näotuks hiigelsuureks pambuks, mille “kiire ja vaevatu” kokkupanek võttis konstruktoritelt endilt peaaegu terve päeva. Kui monstrum lõpuks Pirita jõele tariti, ilmnesid uued probleemid. Kogu kupatus lasi vett läbi ja ei kippunud kuigi nobedalt edasi liikuma. Pärast pikka katsetamist otsustas Simm üritusele kinematograafilist hoogu anda ning sidus paadi Kalevi jahtklubist laenatud mootorkaatri sleppi. Edasi tuli vaid jälgida, et hoog liiga suur ei saaks – muidu oleks õnnetu lootsik ära uppunud.
Järgmisel päeval toimetati paat Viru hotelli kõrvale basseini, kus Simmi hea sõber Arvo Kukumägi “ööbijat” etendas. Linnaelanikel oli nalja nabani, kui telgiuksest välja astunud Kuku vette sulpsas.
Monteeritud ja helindatud filmi sõideti üle andma Moskvasse, kus selleks oli üüritud 35 mm projektoriga kinosaal. Kokkulepitud ajaks oli vaatajaid nagu murdu – lisaks ülemustele olid “kinno” tulnud ka raamatupidajad ja muud tegelased, et Pribaltikas valmistatud filmi esilinastusest osa saada. Kui minutiline filmike filmilinalt läbi tuiskas, oli seltskond rabatud. “Ja kõik?” küsiti imestunult. Tellija rollis olnud reklaamiosakonna juhataja kargas püsti ja esines kõnega “moodsast lähenemisest reklaamikunstile”, mis seltskonna maha rahustas.
Pärast mitmekordset vaatamist jäi auditoorium “novaatorliku teosega” väga rahule ning direktor pidas pika tänukõne, kiites nii reklaami tegijaid kui ka konstruktoreid, kelle loomingut ta arvatavasti esimest korda “in action” nägi. See, et purjepaat kihutas filmis, nina püsti, tuule suhtes täiesti ebaloogiliselt, ei torganud kellelegi silma, nii nagu ka see, et “kompaktsuse huvides” oli Mosse katusel vaid pool paati. Seansi lõppedes tuli üks Tallinnas käinud leiduritest filmimehi tänama: “Aitüma, vennad! Välja aitasite!”
Karta on, et Tallinnas seigelnud imepaat ei jõudnud kunagi seeriatootmisse ning mõistatuseks jääb ka see, miks selle tarvis reklaamfilmi üldse vändati. Tollele ajajärgule iseloomulikult ei tundnud keegi selle vastu ka erilist huvi. Telliti, järelikult tuli tore film vändata ja see tellijale maha müüa. Mis elu reklaam edasi elas, kui üldse elas, jäi tegijatele tihti saladuseks.
Leevendamaks kroonilist kaubapuudust, anti 80ndate keskpaiku Moskvast üleliidulistele suurettevõtetele korraldus alustada kiiresti ka laiatarbekaupade tootmist. Tupolevi lennukitehas leiutas partei käsku täites lahtikäiva alumiiniumpaadi, mis pidi tehasemeeste jutu järgi tuiskama mööda vett nii purjede, aerude kui ka päramootori jõul ning tagatipuks olema ka nõukogude puhkajale õdus öömaja.
Kõigest sellest lähtunud stsenaarium ja eelarve said Moskvas tellija poolt kiiresti kinnitatud ning peagi vurasid konstruktorid oma ilmaimega Tallinna. Siin tervitas neid Eesti Reklaamfilmi usin filmitiim eesotsas filmidirektor Jaak Annoki ja režissöör Peeter Simmiga, lisaks näitlejad ja muud asjapulgad.
Kinomeeste kohkumuseks osutus “kerge ja kompaktne” veesõiduk Moskvitši katusele kuhjatud näotuks hiigelsuureks pambuks, mille “kiire ja vaevatu” kokkupanek võttis konstruktoritelt endilt peaaegu terve päeva. Kui monstrum lõpuks Pirita jõele tariti, ilmnesid uued probleemid. Kogu kupatus lasi vett läbi ja ei kippunud kuigi nobedalt edasi liikuma. Pärast pikka katsetamist otsustas Simm üritusele kinematograafilist hoogu anda ning sidus paadi Kalevi jahtklubist laenatud mootorkaatri sleppi. Edasi tuli vaid jälgida, et hoog liiga suur ei saaks – muidu oleks õnnetu lootsik ära uppunud.
Järgmisel päeval toimetati paat Viru hotelli kõrvale basseini, kus Simmi hea sõber Arvo Kukumägi “ööbijat” etendas. Linnaelanikel oli nalja nabani, kui telgiuksest välja astunud Kuku vette sulpsas.
Monteeritud ja helindatud filmi sõideti üle andma Moskvasse, kus selleks oli üüritud 35 mm projektoriga kinosaal. Kokkulepitud ajaks oli vaatajaid nagu murdu – lisaks ülemustele olid “kinno” tulnud ka raamatupidajad ja muud tegelased, et Pribaltikas valmistatud filmi esilinastusest osa saada. Kui minutiline filmike filmilinalt läbi tuiskas, oli seltskond rabatud. “Ja kõik?” küsiti imestunult. Tellija rollis olnud reklaamiosakonna juhataja kargas püsti ja esines kõnega “moodsast lähenemisest reklaamikunstile”, mis seltskonna maha rahustas.
Pärast mitmekordset vaatamist jäi auditoorium “novaatorliku teosega” väga rahule ning direktor pidas pika tänukõne, kiites nii reklaami tegijaid kui ka konstruktoreid, kelle loomingut ta arvatavasti esimest korda “in action” nägi. See, et purjepaat kihutas filmis, nina püsti, tuule suhtes täiesti ebaloogiliselt, ei torganud kellelegi silma, nii nagu ka see, et “kompaktsuse huvides” oli Mosse katusel vaid pool paati. Seansi lõppedes tuli üks Tallinnas käinud leiduritest filmimehi tänama: “Aitüma, vennad! Välja aitasite!”
Karta on, et Tallinnas seigelnud imepaat ei jõudnud kunagi seeriatootmisse ning mõistatuseks jääb ka see, miks selle tarvis reklaamfilmi üldse vändati. Tollele ajajärgule iseloomulikult ei tundnud keegi selle vastu ka erilist huvi. Telliti, järelikult tuli tore film vändata ja see tellijale maha müüa. Mis elu reklaam edasi elas, kui üldse elas, jäi tegijatele tihti saladuseks.
Eesti Reklaamfilm alustas tegevust aastal 1967. Pankrotti läks;ettevõtmine aastal 1994, kaks aastat hiljem likvideeriti ERF;formaalselt.
Viljakamatel aastatel tootis ERF üle 300;reklaamfilmi aastas tellijatele üle Nõukogude Liidu. Aastal 1983 tuli;vabrikust rekordiline 394 reklaamfilmi.
ERF tootis ETV-le muu;hulgas telesaateid “Reklaamiklubi”, “Horoskoop”, “Vaata kööki!”, “Vaata;aeda!”, “Jupiter”, “Maiasmokk”, “Kokteiliõhtu”, “Stopp”, “Ringliiklus”,;“Mootorite maailmast” ja mitmeid televiktoriine – “Trips-traps-trull”,;“Targem annab järele”, “Küsida võib kõike”, “Kes vastab paremini?”,;“Kes keda?”. ERFi esimene telesaade “Must käsi” oli eetris;asutamisaastal 1967.
Eesti Raadios kõlasid ERFi saated;“Meelejahutaja”, “Kasiino”, “Kultuurikaja”, “Hommikukaja”, “Pühapäev;stereoraadios” ja spordiülekandeid.
ERFi egiidi all tegutsesid ansambel Kukerpillid (pildil) ja tantsurühm Palestra.
Viljakamatel aastatel tootis ERF üle 300;reklaamfilmi aastas tellijatele üle Nõukogude Liidu. Aastal 1983 tuli;vabrikust rekordiline 394 reklaamfilmi.
ERF tootis ETV-le muu;hulgas telesaateid “Reklaamiklubi”, “Horoskoop”, “Vaata kööki!”, “Vaata;aeda!”, “Jupiter”, “Maiasmokk”, “Kokteiliõhtu”, “Stopp”, “Ringliiklus”,;“Mootorite maailmast” ja mitmeid televiktoriine – “Trips-traps-trull”,;“Targem annab järele”, “Küsida võib kõike”, “Kes vastab paremini?”,;“Kes keda?”. ERFi esimene telesaade “Must käsi” oli eetris;asutamisaastal 1967.
Eesti Raadios kõlasid ERFi saated;“Meelejahutaja”, “Kasiino”, “Kultuurikaja”, “Hommikukaja”, “Pühapäev;stereoraadios” ja spordiülekandeid.
ERFi egiidi all tegutsesid ansambel Kukerpillid (pildil) ja tantsurühm Palestra.