08.02.2008, 00:00
The Magnetic Fields "'Distortion"'
Sirgjoonelised poplaulud keset feedback-raginat.
The Magnetic Fields
“Distortion”
(Nonesuch)
Stephin Merritt on terane ja teravmeelne, aga ega temasugust minimalistlikku
pop-modelleerijat suurtes kogustes vist vaja ei lähe. Merritti senine
karjäär annab mõista, et tema võttearsenali
väljaselgitamiseks piisab nii umbes ühestainsast Magnetic Fieldsi
plaadist nimega “69 Love Songs” aastast 1999. Tõsi, see on
kolmikalbum, kuid küllap ei tohiks kellelgi oma puhtmuusikaliste tarvete
rahuldamiseks ära kuluda kõik need 69 laulu, piisab poolestki
kogusest. Samas aga on veel kontseptuaalsed põhjused ja need on tihti
just need, mis Merritti puhul loevad.
Uue plaadi kontsept on
näiteks järgmine. Võtta pehmed, kuid punktuaalsed popmeloodiad
ning pöörata nad siis – sellest ka plaadi pealkiri –
stuudios fookusest välja, pahupidi. Merritt tunneb asja ja tõstab
oma püüete toetuseks pretsedendina esile Briti bändi The Jesus
& Mary Chain pea veerand sajandi vanuse debüütalbumi
“Psychocandy”. Aga sellest hoolimata tundub kogu idee mulle
üsna jabur.
Ja “Psychocandy”-paralleel ei pea
ülekontrollimise käigus vett nagunii. Jah, sealgi olid sirgjoonelised
laulud ja feedback-lärm, aga tulemus oli pealtnäha lihtsa
konstruktsiooni kiuste sündinud tume, vägivalla piiril orgia, justkui
oleksid nood kaks vastamisi seatud tehnilist skeemi ühtäkki kuju
kaotanud ja teineteisesse sulanud. “Distortion” midagi sellist ei
paku. Merritt paneb kontrastid kõrvuti pildile ja kõrvuti nad
jäävadki. Kõlaliselt on seal omad
kõneväärsused ja bänd – kitarrist John Woo
näiteks – pole halb. Kuid ikkagi – sama puhas ja loogiline
nagu Merritti pop on ka tema kaoseimitatsioon, paberile joonistatud
skeemid mõlemad.
Lauludena on need skeemid kohati päris
head – lo-fi surf-pop “California Girls” näiteks
või “Till The Bitter End”, mis kõlab, justkui laulaks
noor Scott Walker David Lynchi produtseeritud kabarees. Aga üks
põhiprobleem on Merritti muusikas alati olnud. Ta armastab puhast ja
ajatut popmuusikat – eriti rock’ieelset või -välist,
Bacharachi, ABBAt ja teisi –, kuid käsitleb seda kui kitši
piiril kaunikujulist käsitööd. Merritt mõtleb
formaalsuste ja valemite kaudu – sa võtad selle siit ja tolle
sealt, segad sobivas vahekorras kokku ja siis...