Floridat peetakse Põhja-Ameerikas üheks
tänapäeva tuntumaks majandus- ja ühiskonnamõtlejaks.
Hiljuti nimetas USA väljaanne Esquire Magazine teda üheks Ameerika
parimaks talendiks (Best and Brightest in America). Florida põhiteos
“Loovklassi tõus” (The Rise of the Creative Class) sai
Washington Monthly poliitikaraamatu auhinna. Harvard Business Review nimetas
seda teost oluliseks ideeliseks läbimurdeks.
Florida ideid on
kasutanud oma suurtes reklaamikampaaniates ära näiteks BMW ja
Apple.
Oma ideede levitamiseks on Florida asutanud Washingtonis asuva
nõustamisfirma Creative Class Group, mis pakub teenuseid üle
maailma.
Richard Florida on Toronto ülikooli juures asuva
juhtimiskooli ühe instituudi direktor. Ta on külalisprofessorina
töötanud Carnegie Melloni ja Harvardi ülikooli juures ning USA
juhtivas tehnikaülikoolis MIT.
Hr professor, teie loova
klassi teooria on kahtlemata olnud suur huviobjekt ja pälvinud ka rohket
vastukaja. Kas te võiksite tutvustada meie lugejatele mõningaid
põhipunkte?
Majanduskasvu mootor peitub loovuses.
See tähendab, et kui me tahame kiirendada kasvu, tuleb meil igaühe
loovust ära kasutada. Edasiminek, meie majanduse põhiline loogika,
dikteerib selle, et edasine majandusareng vajab ka inimeste loovate
võimete pruukimist ja edasiarendamist.
Loovklass on meie
tuleviku majanduses majanduskasvu tuumikjõud. Minu raamat
“Creative Class” kirjeldab loovus- ja teadmispõhiste
professionaalide gruppi, kes juhib majandusarengut. Nad on inimesed, kes
tegelevad kunsti, teaduse, disaini, innovatsiooni ja muu sellisega.
Üle maailma on loovaid tüüpe umbkaudu 150 miljonit,
ainuüksi USAs on neid 40 miljonit.
Kuivõrd te
näete tugeva seose olemasolu selle vahel, kui tolerantselt ühiskonnas
suhtutakse vähemustesse, ning ühiskonna majandusliku edukuse
vahel?
Majanduslik edukus põhineb nii kultuurilisel,
ettevõtlusalasel, kodaniku-, teaduslikul kui kunstilisel loovusel.
Loovtöötajad, kes on eelnimetatud valdkondades andekad, vajavad
niisuguseid kogukondi, organisatsioone ja vaateid, mis on avatud uutele
ideedele ja erinevatele inimestele.
Loovajastu toob olulist kasu
just neis paigus, mis on enam vastuvõtlikud sisserändele,
alternatiivsetele elustiilidele, uutele vaatenurkadele sotsiaalse staatuse ja
võimustruktuuride kohta.
Kas ühiskonna
tolerantsuse tähtsus majandusedu silmas pidades on tõendatav
lihtsate vahendite abil või on siin tegu väga keeruliste
sotsiaalmajanduslike suhetega?
Ma tooksin esile
“3T” lähenemise, mis moodustab kõikehõlmava
strateegia nii organisatsioonide, linnade, regioonide kui riikide jaoks, kes
soovivad olla meie looval ajstul konkurentsivõimelised ja edukad. Need
kolm T-d on Tehnoloogia, Talent ja Tolerants.
: igasuguse tõhusa majandusstrateegia korral on selle
taga mootoriks andekad inimesed. Me elame ajastul, kus mobiilsus on
märgatavalt tähtsam kui eales varem. Inimesed, ja eriti just loovad
tipptalendid, liiguvad väga palju ringi. Kogukonna võimekus
tipptalente juurde meelitada ja neid enda juures hoida on loovajastul kujunenud
põhiprobleemiks
Tehnoloogia
: selleks, et
kogukonnal või organisatsioonil oleks võime edendada majanduse
kasvam
ist, on kriitilised komponendid just tehnoloogia ja innovatsioon. Et olla
edukas, peavad kogukonnad ja organisatsioonid leidma teid, kuidas uuringud,
ideed ja innovatsioon muuta turustamiskõlblikeks ja jätkusuutlikeks
toodeteks. Elutähtis on selles valdkonnas ülikoolide roll. Nemad on
institutsioonid, mis asuvad loovajastu sõlmpunktides.
Tolerants
: majandusjõukuse aluseks on kultuuriline,
ettevõtluse, kodaniku-, teaduslik ja kunstiline loovus.
Loovtöötajad vajavad niisugust keskkonda, mis oleks avatud uutele
ideedele ja erinevatele inimestele.
Mõned inimesed
kaeblevad, et tolerantsi mõiste on selles kontekstis ülearu
positiivse kõlaga termin. Oma raamatus “Flight of the Creative
Class” olen sedasama mõistet defineerinud kui proaktiivset
hõlmamist.
Nende riikide puhul, mis tahavad globaalsel loovajastul
täiega konkurentsivõimelised olla, peaks olema esindatud
kõik kolm T-tähte.
Te kirjutate, et loovklassi
moodustab juhtivates keskustes umbes 35 protsenti
tööjõust. Ilmselt olete nõus sellega, et
üheski linnas ei saa loovinimesed iialgi moodustada sadat protsenti
töötajaist, kuid kas 35 protsenti on teie hinnangul võimalik
maksimum?
Ei, see kindlasti ei ole piir. Loovklass on
tuleviku majanduses majanduskasvu tuumikjõud. Pole kahtlust, et
loovtöötajate hulk suureneb üha. Samuti, üksnes
seetõttu, et mõned konkreetsed tööd ei eelda inimestelt
loovust, ei saa veel öelda, et neil loovus puudub.
Meie
tootlikkuse, innovaatilisuse ja elustandardi kasvu saavutamise
võtmeküsimuseks on jõuda arusaamisele, et kõik ja
viimne kui üks inimene on loov olend, ning õppida seda loovust
ära kasutama. Näiteks Toyota õppis juba kaua aega tagasi
ära, et firma võib saavutada suuremat produktiivsust ja teenida
rohkem raha, kui oskab ära kasutada oma kaupluste teenindajate loovust ja
intelligentsi.
Kas kunagi, võib-olla väga kauges
tulevikus, saab ühiskond olema niisugune, kus kõiki teenindavaid ja
tootmisega seotud funktsioone täidavad targad masinad või robotid
ning igaüks, kes soovib endale tõeliselt loova sisuga
tööd, võib selle ka saada?
Meie
nüüdisaegse majanduse kasvumootorid on loovsektor ja teenuste sektor,
mitte tootev tööstus. Edaspidi tuleb uuendused viia läbi ka
teenuste sektoris.
Kunagi me võtsime kätte ja muutsime
terasetööstuse, autotööstuse ja vabrikute
töökohad halbadest, ohtlikest paikadest headeks, kõrgelt
tasustatud töökohtadeks.
Nüüd peame tegema
sedasama ka teeninduse valdkonnas, kus makstakse kehva palka, kus hüved on
väga madala tasemega ja sageli ei pakuta tervishoiuteenust. Selliseid
töökohti luuakse massiliselt: muru niitjad, koduabilised, eluasemete
remontijad, isikuteenindajad, massaažiterapeudid, kosmeetikud, juuksurid ja
sisekujundajad. Selliste töökohtade kaudu sisenevad inimesed
tööturule loovajastul. Need vastavad täpselt
“sinikraelistele” töökohtadele, millel mu isa kunagi
töötas, ja need moodustavad meie majandusest 40 kuni 45 protsenti.
Vaadake, millist edu on teenuste alal saavutanud Starbucks, kus
pakutakse konkurentsivõimelisi palkasid ja soodustusi kõigile
töötajatele. Praeguseks on tegemist maailmas ühe kõige
tuntuma brändiga.
Te kirjeldate uut olukorda, kus
mitte inimesed ei koli ümber selle alusel, kus on võimalik
töökohti leida, vaid töökohad kolivad sinna, kus on
sobivaid inimesi. Kuid kindlasti ei ole selli
ne olukord veel saabunud väga paljudes kohtades üle maailma.
Näiteks ka Ida-Euroopa töötajaist paljud kolivad tööle
Lääne-Euroopasse, kus pakutakse kõrgemaid palkasid ja paremaid
sotsiaalseid olusid. Kuivõrd näete, et teie kirjeldatud uus
paradigma levib laiemalt ka Euroopa mandril?
Täna
rohkem kui kunagi varem on tegu piirkondliku majandusliku spetsialiseerumisega.
See puudutab nii regioone kui ka suuremaid megaregioone. Ühikuks, mis
majanduslikult organiseerib, on tänapäeval konkreetne paikkond.
Täpselt niisamuti oli ka mitusada aastat tagasi. Seejärel sai
majanduslikuks ühikuks rahvusriik ning juba nüüdisajal kujunes
selleks firma. Kogu seda teemat ma käsitlen põhjalikumalt oma peagi
ilmuvas raamatus “Who’s Your City?”
Tegelikult on
majandusliku ühiku osas ring peale saanud, sest nüüd on just
megaregioon saanud selleks teljeks, mille ümber pöörlevad teised
majandusfaktorid. Ettevõtted spetsialiseeruvad sellele, et tooteid
parendada, ning need paikkonnad, kus soositakse mitmekesisust ja innovatsiooni,
saavad majanduskasvu mootoriteks.
Enam pole erilist mõtet
rääkida sellest, milline on mingi riigi äriline
konkurentsivõime või jõukuse tase.
Võtmeküsimus on regionaalne rikkus, mitte riigi oma.
Te ütlete, et majanduskasv põhineb loovusel. Ent
kuidas stimuleerida loovuse kasvamist, selle asemel et lihtsalt ligi meelitada
investeeringuraha või pakkuda firmadele maksusoodustusi?
Loovus on loomulikul, orgaanilisel viisil tekkiv nähtus.
Mitte ükski paikkond või üksikisik ei saa planeerida loovust
ette. Selle asemel tuleb luua tingimused loovuse õitsele puhkemiseks,
kui see oma loomulikul viisil tuleb esile inimestest ja nende igapäevasest
käitumisest.
See kõlab küll lihtsalt, kuid
võib samas olla erakordselt keeruline, kuna väljakujunenud
sotsiaalsed, poliitilised ja majanduslikud huvid ei soovi taanduda nende ees,
kellel on täiesti uusi ideid.
Mulle meeldib mõelda mitte
planeerimise mõõtkavas, vaid pigem initsiatiivide ja projektide
omas. Selle asemel, et kulutada suur rahasumma uue ooperiteatri või
jalgpallistaadioni ehituseks, võiks kulutada mitu väiksemat summat
nende kohalike algatuste toetuseks, mis juba on olemas. Kunstnike,
ettevõtjate, sotsiaalkeskkonna aktivistide toetamiseks, kes juba teevad
väga olulist tööd, mis kas edendab või kehastab ise
tolerantsi, mitmekesisust ja loovust.
Liigne keskendumine
planeerimisele sageli tapab selle olulise sädeme inimestes, millest saab
alguse nii suur hulk leiutisi ja innovatsioone. Regioonidel tuleks oma
loovusstrateegiaid vaadeldes olla ettevaatlik, et anda võimalus asjadele
areneda oma loomulikku rada pidi.
Tänapäeva
eliiti, linnastunud spetsialiste, on sageli kirjeldatud terminiga
“yuppie”. Kas te leiate, et nüüd saab arenenud maailmas
uueks eliidiks teie kirjeldatud loovklass?
Kahjuks on
loovmajandus tekitanud meie ühiskonnas lõhe nende vahel, kellel on
ja kellel ei ole. Kuid nagu ma olen juba eespool öelnud, tuleb meil
uuendada teenustesektorit ja seda, kuidas me kasutame andekat inimkapitali.
Ebavõrdsus ei tähenda enam lihtsalt materiaalset kaupade
kättesaadavust. See tähendab võimalust kasutada oma andeid.
Inimesed soovivad täna kõiki oma võimeid
pruukida täies ulatuses, võimalust eneseväljenduseks. Nende
võimaluste loomine inimestele on võtmeküsimus: kuidas
ehitada niisugune ühiskond, mis on senisest võrdsem, kaasavam ning
hästi edenev.
Mulle tundub, et loov
useks ja uute asjade leiutamiseks peab inimene olema eristuv, mitte
jääma rahule keskmise tasemega, ükskõik kas siis oma
teadmiste või saavutuste puhul. Samas on Lääne-Euroopas
levinud sotsiaalse sidususe poliitika, mis üritab ühiskonna
lõhesid vähendada, kuid ühtlasi taastoodab rohkem just
kesktaset ning võib-olla ei motiveeri loovust piisavalt, sest ilma
selletagi on inimestel hea olla. Kuidas teile see mõttekäik
tundub?
Ma vastaksin ühe lausega: eranditult iga inimene on loov.
(HEI Intervjuu Richard Floridaga toimus e-maili teel.
Täname
abi eest Steven Pedigot).