14.03.2008, 00:00
Orlan tuleb Kunstihoonesse
15. aprillil avatakse Tallinna Kunstihoones Prantsuse ühe tuntuima ja
kõmulisima naiskunstniku Orlani (fotol) näitus
“Postidentiteedi strateegiad”. Näituse avamisele saabub
kunstnik ise (ta on Tallinnas 13.–17. aprillini) ning peab oma kunsti
tutvustava loengu ja esitleb uut seni eksponeerimata videot.
Kuni
18. maini kestva näituse kuraatorid on Eugenio Viola (Itaalia) ja Reet
Varblane (Tallinna Kunstihoone).
Orlani on läbi kogu tema
loomingu huvitanud naise identiteet ning selle uurimiseks, loomiseks,
lõhkumiseks, taasloomiseks on ta kasutanud oma keha. Orlan on
multimeediakunstnik: ta omandas tuntuse performance’i-kunstnikuna, kuid
samavõrd oluline kui tegevus on olnud ka selle jäädvustamine,
fotodokumentatsioon, mis on omandanud iseseisva fotokunsti väärtuse.
Orlan sai laiemalt tuntuks 1980ndatel ja 1990ndatel,
eelkõige 1990ndate performance’ide – ilukirurgia
operatsioonidega, mille käigus ta laskis ennast reaalselt opereerida.
Ilukirurgia ehk St Orlani reinkarnatsiooni seeriale eelnes ligi
kakskümmend aastat kestnud barokiseeria, milles kunstnik defineeris ennast
(aga ka naist laiemalt) kunstiajaloo, eelkõige XVII sajandi barokikunsti
kaudu. 1990ndate lõpust kuni tänaseni on ta tegelnud
identiteediotsingutega traditsionaalsete kultuuride
väärtuskriteeriumide kaudu: tal on valminud digitrükis
“Enda hübridiseeringu (Self-hybridization)” seeriad:
prekolumbialased, aafriklased, Ameerika indiaanlased. Pooleli on asiaate ja
hiina visuaalseid väärtusi enda kaudu dekonstrueeriv sari.
Kunstihoone näitusele tuleb umbes 40 tööd, alustades
barokisarjast, peatudes ilukirurgial ja keskendudes endahübridiseeringule,
vahepeatusena on esitatud ka valik Orlani lavastatud filmiplakatitest.
Näitus valmib koostöös kunstniku Pariisi galeriiga –
Michel Reini galeriiga, osa töid on laenatud ka Prantsuse Rahvuslikust
Kunstifondist (FNAC) ja Caenis asuvast Normandia kunstifondi kogust (Frac
Basse-Normandie).
Orlani näituse idee sai alguse juba 2004.
aastal, kui kuraator Reet Varblane valmistas ette näitust vanadusest,
vanainimestest, aga ka laiemalt vanusest. Sellele näitusele Orlani
tööd küll ei saadud, kuid isiknäituse mõte hakkas
idanema. Kindlama kuju võttis see möödunud aastal, kui Orlanil
toimus seni suurim retrospektiiv tema kodulinna St Etienne’i
nüüdiskunsti muuseumis. Just selle näituse üks kuraator oli
Eugenio Viola.