14.03.2008, 00:00
Nõukogude Eesti kannibal
Kui Eestimaa pinnal on kunagi ringi kõndinud inimeseks kehastunud saatan, siis oli tema nimi Johannes-Andreas Hanni.
Uskudes 25 aasta taguseid kohtumaterjale, uurijate meenutusi ja
kohtupsühhiaatrite märkmeid, polnud tegemist mitte pelgalt kavala ja
planeeriva mõrvari, vaid ka kannibali, vägistaja, perverdi ja
psühhopaatilise inimvihkajaga.
Ja nagu väheoriginaalse
õudusfilmi stsenaariumis – “saatan” oli pärit
usufanaatikute perekonnast. Ka oma ebainimlikes tegudes süüdistas ta
vanemate fanatismi.
Endine riigiprokurör Heino
Tõnismägi juhtis veerand sajandit tagasi inimsööja
Andreas Hanni tabamist. Täna, kuuldes selle õudse
mõrvaseeria ainetel lavastatud ooperist, peegeldab mehe nägu
siirast segadust – kas nutta või naerda.
“Mida
need taanlased ometi mõtlevad?” küsib
Tõnismägi ohates.
Oli 1982. aasta
naistepäevale eelnev nädalavahetus. Valitses üleüldine
peomeeleolu. Tallinna miilitsa uurijate nädalavahetuseplaanidele
tõmbas kriipsu peale jube leid, mille sarnast polnud näinud ka
kõige kogenumad uurijad.
Laupäeva, 6. märtsi
hommikul leiti Nõmmel Valdeku 19 maja hoovist tundmatuseni moonutatud
meesterahva laip. Meest oli pussitatud rinda ja selga, tema kõri oli
läbi lõigatud ja noaga oli löödud ka silmade vahele. Ent
see kõik oli paljunäinud uurijate jaoks veel enam-vähem
tavaline, hoolimata sellestki, et 80. aastatel tapeti harva.
Kõiki rabas vaatepildi juures asjaolu, et tapetu paremast reiest oli
välja lõigatud lihakäntsakas, mõõtmetega 26 x 17
x 8 sentimeetrit ehk umbes telliskivisuurune. Poolteist ööpäeva
hiljem oli uurijatele teada ohvri nimi – see oli Saaremaalt pärit
endine meremees Eimar, lähedaste sõnul rahulik ja tore mees, kellel
ei saanud olla vaenlasi. Möödus aga rohkem kui pool aastat, enne kui
jõuti mõrvarini ja selgusid veretöö
õõvastavad tagamaad.
Tabamisele eelnenud poole aasta
jooksul jõudis mõrvar võtta veel kahe inimese elu. Maikuus
pussitas ta Kohtla-Järvel surnuks 75aastase Ivani, kellel pärast
tapmist lõikas ära suguelundi. Juulis vägistas ja tappis
Laagri ja Saue vahelises metsas jalutanud keskealise Jevgenia, septembris
püüdis tappa taksojuht Alarit.
Sama aasta 12.
oktoobril istus Tallinna linna aseprokuröri kabinetis noor prillidega
naine. Suitsetas ühe sigareti teise järel ja rääkis:
“Sain Valdeku tänaval toimunud tapmisest teada samal ööl
kella kolme-nelja vahel, kui mu mees koju tuli. Ta ütles otse
välja: “Ma tapsin inimese,” ning viskas tuppa lauale
kilekotist võetud palja, ilma mingi pakendita lihatüki.”
“See oli verine, valgete karvakestega, ilma kondita lihamass. See
erines tunduvalt tavalisest loomalihast: pekikord oli äärmiselt
õhuke, nahk hele. Mul ei tekkinud absoluutselt mingit kahtlust, et see
on inimese liha.”
“Ja kui ta seda veel praadima hakkas!
Õudne kärsalehk! Mitte prae lõhn, ma ei oska seda
täpselt edasi anda, kuid igatahes väga vastik hais. Pärast ei
saanud panni kolme päevagagi puhtaks, ikka veel
lõhnas.”
Naine, kes ülekuulamisel
nõnda rääkis, oli Pille Hanni, keskharidusega trollijuht,
varem kohtulikult karistamata. Kaks päeva varem olid käerauad
klõpsatanud tema mehe Andrease randmete ümber. Mees kutsuti oma
töökoha, restorani Palace direktori kabinetti
“tööalasele vestlusele”, kus elegantselt riides,
ronkmustade juuste ja tumedate vuntsidega kelneriõpilast juba
oodati.
Kolm mõrv
a toime pannud, oma ohvreid tükeldanud, vägistanud või
söönud mees võeti kinni.
Ta ei osutanud mingit
vastupanu ega eitanud esitatud süüdistusi.
Vähem kui
kuu aega pärast vahistamist poos mees ennast keskvanglas üles, olles
enne kirjutanud nii oma abikaasale, mõrvaseeria uurijale kui ka
ajakirjandusele mitu kirja.
Kirjades jutustas kannibal, olles
teadlik, et tal on valida enesetapu ja mahalaskmise vahel, muuhulgas oma
lapsepõlvest. Võimalik, et just lapsena tekkisid temas
psühhopaadi alged, mis hiljem nõudsid kolme inimese elu.
“Surmamõistetu kongi tõi mind isa pime fanaatiline
usk, mille eesmärk õigustas tema julmuseni ulatuvat karmust.
Vanemad olid mul usklikud, ka nende töökohad olid seotud usu ja
jumalaga. Üldiselt olid nad korralikud inimesed. Ei suitsetanud ega
tarbinud alkoholi, ei kõnelnud rumalusi. Ei vaielnud.”
“Kõik otsustas perekonnas isa. Pühapäeval käidi
palvelas jumalateenistusel, laupäevaõhtuti korraldati neid kodus.
Lapsi oli peres kuus, mina olin neljast pojast vanim.”
“Ka
meid kasvatati rangelt piibli vaimus. Enne magamaminekut pidime ristiskäsi
põlvili voodi ees õhtupalvet lugema. Pühapäeviti
käisime jumalateenistusel. Need olid tüütud, üksluised,
ebahuvitavad. Meie lapsepõlves muinasjutte ei olnud. Selle asemel loeti
meile piiblilugusid.”
“Kodukord oli väga karm. Sellest
üleastumise eest karistati meid tavaliselt ihunuhtlusega.
Siiani, surmasaadetava kongis on selgelt meeles üks juhtum. Mängisin
omaealiste poistega kodu lähedal. Äkki ma millegipärast
komistasin ja pidin äärepealt kukkuma. Poiste mängus
täiesti tavaline asi. Õnnetuseks lipsas üle huulte tahtmatu
“kurat”.”
“Sel hetkel oli isa tulnud
juhuslikult kodust välja. Ta jäi seisma, vaatas mulle tükk aega
otsa... ja läks oma asju ajama. Tuju oli rikutud. Ootasin õudusega
isa kojutulekut.”
“Õhtul, kui ta tuli, ei
hakatud tegema mingit tseremooniat või pikalt seletama. Toodi pikad
värsked vitsad, mind kooriti üleni alasti ja kasvatustöö
algas. Peksti südamest, rütmilise põhjalikkusega ja kaua.
Mõlemad – nii isa kui ema – olid ametis. Üks hoidis
kinni, teine lasi vitstel käia.”
“Peksti seni, kuni
mõlemal kasvatajal oli võhm väljas ja vitstest vaid rootsud
järel. Siiamaani mäletan isa hingeldamist, mis tahtis tal hinge
matta. Mina olin selleks ajaks oma hääle ära karjunud.”
Ja nõnda edasi. “Inimesed, kartke
fanaatikuid,” lõpetas Andreas Hanni oma viimase kirja.
“Nemad on tõelised inimsööjad. Kaitske lapsi. Laste hing
ei ole tehtud puust.”
Enne kohut tegi kolmeliikmeline
komisjon Pille Hannile kohtupsühhiaatria ekspertiisi. Üks
ekspertidest, Anti Liiv, kirjutas hiljem ajakirjas Uus Pilk: “Eriti
hõrgutavalt mõjus Kannibalile naistepesu. Ise eelistas ta alati
magada naiste öösärgis ning vahekorra ajaks pani endale
ümber naiste rinnahoidja. Täiendavalt oli Kannibalil (proua
teadmisel) hulk mõlemast soost armukesi.”
“Nood
andsid hiljem Kannibali seksuaalsele võimekusele üksnes kiitvaid
hinnanguid. Proua sõnutsi muutusid vahekorrad peale mõrvalugude
teadasaamist aina kirglikumaks, põnevamaks.”
Hoolimata
kirest otsustas Hanni oma naise tappa. Ta oli veendunud, et varem või
hiljem annab naine ta üles. Ühel augustiööl virutas mees
naisele une pealt haamriga k
aks korda pähe. Naine jäi ellu. Mees sidus abikaasa pea kinni ja
toimetas ta traumapunkti, kus valetati, et naist ründas keegi
võõras koduteel Glehni pargis.
Peahaav õmmeldi
kinni, naine paranes, kuid senise vaikiva toetuse asemel hakkas mehe vastu
asitõendeid koguma. Jättis alles nii verise padjapüüri
kui ka haamri, millega mees teda lõi. Kohtupsühhiaatritele aga
rääkis hiljem: “Kui mees öösel voodist WCsse
läks, olin ma ärkvel ja ootuspinges.” Kui mees aga voodis
lebas, embas naine teda tugevasti, et tunda, kui see ennast liigutama hakkab,
et võimalikuks rünnakuks valmis olla.
Andreas
Hanni otsustas – et naine teda üles ei annaks, tuleb toime panna
ühine veretöö. Ohvriks valiti taksojuht. Pille ülesandeks
jäi surmahoobi andmine ning röövitud autoga mõrvapaigalt
lahkumine. Mees ise ei osanud autoga sõita. Mõrvapaigaks valiti
Tähetorni tänava lõpp Mustamäe suusahüppemäe
lähistel.
Roimaks valmistuti hoolega. Käidi vaatamas
kuriteopaika, seati valmis tagavararõivad ja mõeldi välja
legend, mida ohvrile ette mängida. Nõmmel Pärnu maanteel
bussipeatuse juures peatati esimene auto. Teadmata põhjusel keeldus noor
taksojuht neid peale võtmast, pääsedes imekombel eluga.
Järgmisel taksojuhil ni hästi ei läinud. Taksojuht Alar
võttis “sünnipäevale” sõitva paari
Pärnu maanteel postkontori juures peale ja sõitis Tähetorni
tänavale. Tähetorni ja Ääre tänavate ristmikul, kell
23, väljus Pille autost, et minna vastavalt legendile
“sõbrannat kutsuma”.
Samal ajal lõi Andreas
tagaistmelt taksojuhile noa kõrisse. Taksojuht haaras palja käega
noaterast kinni ja suutis pika teraga noa kaelast välja tõmmata.
“Tule löö ka!” hüüdis Andreas Hanni
naisele – mõrvaplaani kohaselt pidi Pille sel hetkel taksojuhile
noa südamesse lööma, kuid naine ei teinud seda.
Juht
suutis autoukse avada, ennast autost välja veeretada ja põgeneda.
Kurjategijate paar põgenes heleda Volgaga, mis jäeti
seisma Kaskede puiestee 22 maja ette. Kaasa võeti takso kassa
27 rublaga ja juhi isiklikud asjad.
See jäi paari
viimaseks kuriteoks. Oktoobris istus Pille Hanni oma sõbranna
töökohas kirjutusmasina taha ja kirjutas avalduse
kriminaaljälituse ülemale. “Teatan, et olen kolme mõrva
ja kahe mõrvakatse kaasteadja. Pean vajalikuks öelda, et
ülestunnistusele sundisid mind südametunnistus, olukord, mis on
muutunud mulle eluohtlikuks, kodanikukohus ja hirm.” Poolteist
masinakirjalehekülge pikk avaldus jäi ära saatmata,
sündmuste areng jõudis ette. Keegi luges poolelioleva avalduse
teksti ja andis uurijatele märku. Paar võeti kinni.
7.
novembril leiti keskvangla üksikkongist Andreas Hanni poodud laip. Pille
Hanni anti kohtu alla süüdistatuna taksojuhi röövimises ja
mõrvakatses ning Andreas Hanni toime pandud mõrvadest
mitteteatamises ja asitõendite hävitamises.
Naine tunnistas ennast süüdi kuritegude varjamises ja
asitõendite hävitamises. Ta uskus, et pääseb
minimaalse karistusega.
“Ta arvas, et jõuludeks
on kindlasti vabaduses,” kirjutas Anti Liiv hiljem. “Siis peaks ta
võtma umbes kuuajalise palgata puhkuse ja põrutama
Lõunasse meelt lahutama. Seejärel tuleks taas asuda endisele
töökohale. Küsimusele, kas ta peale sellist lugu t&
amp;
ouml;ökaaslasi ei häbene, vastas proua kulme kergitades: “Miks
– kas peaksin siis häbenema oma armastust?” Tal ei olnud
midagi selle vastu, et kunagi seda lugu laiemale avalikkusele
tutvustatakse.”
28. veebruaril
1983 karistas ENSV ülemkohus 24aastast Pille Hannit
tosina-aastase vanglakaristusega. Kohtunikud ei uskunud naise väiteid, et
ta osales kuritegudes oma mehe mõjul ja kartusel, et viimane võib
teda ennast tappa.
Süüdimõistva otsuse järgi
oli naisel piisavalt võimalusi plaanitavatest kuritegudest
võimudele teatamiseks. Vastutust kergendavaks asjaoluks luges
kohus süü puhtsüdamlikku kahetsust.
Prokuratuuri
uurijana kannibali jälitanud tänane advokaat Priit Tartu ei pea
õigeks Pille Hanni tegusid ja karistust täna ümber hinnata.
“Igal ajal on oma kohtu- ja oma karistuspraktika.”
Küll aga saaks täna karistuse mõistmisel võtta
arvesse seda, et Pille Hannil oli kuritegude avastamises väga suur osa.
Tol ajal puudus seaduses võimalus uurimisele kaasaaitamise eest
karistust vähendada.
Heino Tõnismägi
ütleb täna: “Kuriteo motiivid võivad aja
möödudes muutuda, aga asjaolud jäävad ju samaks.”
Artikli kirjutamisel on kasutatud Heino Tõnismägi
dokumentaalraamatut “Ajaroimad: kuriteod, mis vapustasid Eestit”
(1997)