Veebruari keskel
panevad kodutarvete tootjad Frankfurdis välja värskeimad uudised.
Messil “Ambiente” avalduvad uued trendid, tulipunktid ja talendid.
Külastajaid oli 150 000, pooled väljastpoolt Saksamaad. Aja
märgiks on ka messi laienemine linna showroom’idesse. Meile jutustab
seal nähtust Kaubamaja peaostujuht Ulve Gailan.
Olete ilmselt messi iga-aastane külastaja. Millises suunas mess
areneb?
Hetkel kogub see aina jõudu, olles
tarbekauba disaini alal Euroopa tähtsaim.
Tarbekaupade
ideoloogias toimuvad muutused ennustavad muutusi ellusuhtumises. Kuhu minek?
Ikka on liikumine kullasära ja efekti poole,
värvi ja vormi poole, kuid ka ökotrend süveneb endiselt. Alal
paremaks orienteerumiseks antakse messil välja trendiraamat, mis jagab
hetkel toimivad suunad teemadeks, millele lisatakse referentse muudelt
disainialadelt, mööblist, tehnikast, moest. Seal lehekülgedel
tekivad seosed, mis selgitavad asjade käiku paremini kui sõnad.
Seekordse trendiraamatu autorid, sakslaste disainitiim bora.herke, on teemadena
välja toonud neli mõistepaari, andes igale juurde ka
värvikaardi.
Kas materjalide hulgas on pigem endiselt
trend naturaalsuse poole või on plast oma positsioone parandamas (sest
on taaskasutatavana kuulutatud samuti keskkonnasõbralikuks)?
Naturaalsus on ikka vaieldamatu argument, seda seotakse aga
üha enam innovatiivsusega, ei jääda enam lootma minimalistlike
vormide purismile. Vorm läheb lainetama, muutub pehmeks ja lopsakaks,
tuuakse esile faktuur ja kasutatakse erinevaid pinnatöötlusi.
Kas mõni tipp kerkis ka nagu torn üle teiste?
Imetlust tekitab suurte ja väljakujunenud firmade julgus
tulla lagedale mingi täiesti uue laadiga, mis on üpris vastandlik
tervele senisele toodangujoonele. Olin üsna üllatunud Iittala
slaavipärastest öökullidest. Aga need lähevad maailmas
hästi kaubaks!
Või võtame portselanifirma
Villeroy & Boch, kelle mõne aasta tagusest uuendusest New Wave on
saanud ihaldatud klassika.
Ka lauariistade komplektide suurmeister
WMF on uuenduste teel, tellides disaini tipparhitektidelt.
Milliseid võiks pidada teie lemmikuteks?
Minu
ammune lemmik on Zack oma puhtavormiliste roostevabade köögi- ja
vannitoatarvikutega. Messilt jäi hea mulje hoopis teise ilme, kuid
väga sarnase nimega firmast, melamiinnõude suurtootjast Zak!, sest
nemad on koos Marimekkoga otsustanud jõud ühendada. Punased (ja
roosad ja sinised) marimekko-moonid saavad maailmas suvehakul üha
populaarsemaks. Melamiin-, polükarbonaat- ja akrüülnõude
firmamärgiks Marimekko–Zak Designs.
***
“Ambiente 2008” trendid
Clean & pure (puhas ja selge) sisaldab selget avangardistlikku
vormi ja vähe värvi. Vorm on lihtne, kuid sageli amorfne.
Materjalideks klaas, metall ja puit, lisaks moekad komposiidid.
Mustri asemel liigendatakse graafiliselt materjalipinda. Värvideks on
jahedad neutraalsed ja metallik, millele annab efekti üks soe intensiivne
kontrastvärv.
Decorative & reduced (kaunistav ja parajaks
tembitud) pakub uut luksust nüüdisaegses interpreteeringus. Vorm ise
on ekstravagantne ja skulptuurne, selle pinnakaunistus jääb
tagasihoidlikuks. Soojad toonid – tumeviolett ja -pruun, hall,
elevandiluu ja roosa, kõik kullaga paaris.
Playful &
intensive (mänguline ja ere) on värvikas segu eksperimentaalsusest,
spontaansusest, kergusest ja löö
;vusest. Uue otsingud, huumor ja vitaalsus kasutavad uusi materjale –
plasti, fiiberklaasi, vinüüli, lateksit, silikooni ja kummi.
Kõrgläikeline ja värvikas, armastab see kunsti, olgu selleks
naivism või hajanopped informatiivgraafikast. Killukesed
kirkavärvilisest elust.
Natural & innovative (looduslik ja
uuenduslik) on trend, milles hi-tech kohtub loodusega, kuid pingevabalt ja
enesekindlalt. Puidul on oluline roll, eri faktuurides ja töötlustes.
Flirdib etnopärandiga, loodustoonid on kõrvuti soojade
metallitoonide, õlikollase ja beežiga.
***
“Ambientel” selgusid preemiad DesignPlus 2008
Frankfurdi disainielu aasta tähtsündmus on kodutarbedisaini preemia
Design Plus väljakuulutamine messil “Ambiente”. Selle aasta
premeeritute reas oli ka mitu soomlast.