16.05.2008, 00:00
Heas mõttes saksik
Äsja taaspühitsetud Lunastaja kirikut Nõmmel käis vaatamas Karin Paulus.
Nõmmel on valmis saanud väike restaureerimisime. Robert Natuse
poolt kavandatud ning 1932. aastal valminud ekspressionismihõnguline
baltisakslaste kirik (Õie 10), kus nõukogude ajal olid
kõrvalasuva 30. Keskkooli tööõpetusklassid, asus taas
tegutsema pühakojana.
Tõsisemad kiriku
taastamistööd algasid 2005. aastal ja lõppesid alles selle
aasta maikuus.
Olen väga nõus Tallinna Jaani kiriku
koguduseõpetaja Jaan Tammsaluga, kes pühitsemisjärgsel
koosviibimisel leidis, et erinevalt kümmekond aastat tagasi suure
meediakära ning lokulöömise saatel taastatud Halliste kirikust
tehti Lunastaja kirik korda vaikselt ning vagusi ja see on kahtlemata Jumalale
meelepärane tegu.
Enne Teist maailmasõda oli selles
kirikus kohalikest sakslastest koosnev kogudus, mille liikmetest valdav osa
1939. aastal Eestis lahkusid. Sestap haldabki nüüd ehitist
Nõmme Rahu kirik, mille arvukas kari laseb loota, et varsti hakkab palju
rahvast käima ka Lunastaja kirikus.
Lisaks on õpetaja
Ove Sander välja pakkunud, et taasavatud kiriku
”lävepakk” võiks olla veidi madalam ning nõnda
oleks ka kehvapoolsete religioossete teadmistega või ennast veel
otsivatel eestlastel kergem usurüppe teed leida. Kuna akustika on
oivaline, siis hakatakse korraldama mitmesuguseid kontserte ning muid
kultuuriüritusi.
Muide, samal kohal tegutses 20. sajandi alul
Nõmme Heakorra Selts, kelle hoovis peeti pidusid ning esitati
näidendeid. 1928. aastal põles seltsimaja maha ning krunt läks
Nõmme Saksa Kiriku Seltsi kätte, kes lasi ehitada kiriku ning
pastoraadi. Arhitektiks valiti Nõmmel aktiivselt tegutsenud Robert
Natus. Arhitekti loomingus näeme kumamas saksa eeskujusid, olgu selleks
siis tellisekspressionism, heimat-stiil või ka funktsionalism.
Ka Lunastaja kirik on vormilt justkui range ja napisõnaline, ent ometi
tundeküllase loomuga. Sarnanedes süte hõõgumisega,
võiks kujundlikult öelda.
Mainekas
restaureerimisarhitekt Fredi Tomps ning sisearhitekt Anne Koppel on seda
imetabast atmosfääri püüdnud taasluua. Näiteks on
likvideeritud töökodade ajal saali rikkunud vahelagi ning samuti on
vahepeal muudetud akende jaotus ennistatud. Sisemuses on siiski veidi katust
tõstetud, ka on robustsevõitu laudis asendatud neti vineeriga
ning valgusrežii on loomulikult tänapäevane. Lihtne, ent sisuka
sümboolikaga altar on valmistatud tammepuust. Pingid on aga ühe Saksa
kiriku vanavara, mis on lihtsalt parajaks saetud, samuti on tegelikult
taaskasutuses meie oludes unikaalne Hollandi päritolu orel.
Jääb vaid loota, et ka külades ja asulates luteri kogudused
üldise leiguse ajajärgul looja karja ei lähe. Sest vaimses, aga
ka arhitektuurilises plaanis on kahju kärbumisest küll suur.
Robert Natus
1890 sündinud Viljandis
1907–-14, 1918 õppis Riia Polütehnikumis
1924 lõpetas esimesena Tallinna Tehnikumi
Tegutses arhitektina Tallinnas ja Nõmmel, 1927–1930 Nõmme linnaarhitekt
1939. aastast Poznanis
1946. aastast Saksamaal Bad Wilsnackis
1950 suri tuberkuloosi
Lisaks arvukatele eramutele tuntumad tööd
Nõmme turuhoone (1930)
Valdeku saun (1931, praegu elamu)
Nõmme Saksa Avalik Algkool (1932)
EKA maja Vabaduse väljakul Tallinnas (1931, praegu Tallinna linnavalitsuse hoone)
Elamu Roosikrantsi ja
Pärnu mnt nurgal (1936)
1890 sündinud Viljandis
1907–-14, 1918 õppis Riia Polütehnikumis
1924 lõpetas esimesena Tallinna Tehnikumi
Tegutses arhitektina Tallinnas ja Nõmmel, 1927–1930 Nõmme linnaarhitekt
1939. aastast Poznanis
1946. aastast Saksamaal Bad Wilsnackis
1950 suri tuberkuloosi
Lisaks arvukatele eramutele tuntumad tööd
Nõmme turuhoone (1930)
Valdeku saun (1931, praegu elamu)
Nõmme Saksa Avalik Algkool (1932)
EKA maja Vabaduse väljakul Tallinnas (1931, praegu Tallinna linnavalitsuse hoone)
Elamu Roosikrantsi ja
Pärnu mnt nurgal (1936)