16.05.2008, 00:00
Iluraam – raami ilu
Kersti Koll vaatleb raami ja pildi vahekorda ühe huvitava näituse abil.
Näitus “Raami ilu” Adamson-Ericu muuseumis, kuni 8.
juunini.
Euroopa kunstiloos käsitletakse raamikunsti ajalugu
enamasti keskaegsete altarimaalide raamistustest alates. Renessansiajastul
hakkas üha enam levima ka maalitahvlist eraldi olev raam, mille üks
funktsioon oli teost kaitsta, teisalt aga aitas see fokuseerida
tähelepanu teosele – olles otsekui aknaks argimaailmast
kunstimaailma. Raam kui iseseisev kunstivorm arenes koos eri ajastute
maitsesuundumustega – antiikarhitektuuri elementide suursugususest
inspireeritud renessanssraamidele järgnesid baroki pompoosne
dekooririkkus, rokokoo hõrk elegants, klassitsismi selgejooneline
lihtsus jne. Meisterlikult nikerdatud, klassikaliselt kullatud või puidu
väärikust esiletoovate raamide kõrval võtsid
impressionistid uuenduslikult kasutusele ka lihtsa valgeks toonitud raami.
Hinnalised raamid on olnud läbi aegade omanikele ka staatuse
sümboleiks.
Kuna raamid olid tihti õige silmapaistvad
dominandid interjööris, on kogu maailmas probleemiks, et aastasadade
jooksul on kunstiteoste raame asendatud ja vahetatud vastavalt üldiste
maitse-eelistuste muutumisele. Probleem on seegi, et kuigi uhked,
väärismaterjalidest raamid ei maksnud tellijaile tihti sugugi
vähem kui teosed ise, on paljude raamide meistrid siiski tundmatuks
jäänud.
Odavamad materjalid ja tööstuslik
tootmine hakkasid 19. sajandi teisel poolel raamimeistreid
järk-järgult kõrvale tõrjuma. Omamoodi protestina
raamide masstootmisele arutlesid kunstnikud 19. sajandi lõpul ja 20.
sajandi alul üha enam raamide üle, nende rolli üle teose
terviklikkuses ning ka raami kui iseseisva kunstiteose kordumatu esteetika
üle. Paljud kunstnikud huvitusid sihiteadlikult varasemate ajastute
originaalraamidest, väga populaarseks muutusid ka kunstnike endi poolt oma
teostele loodud nn autoriraamid, mida üksikud meistrid olid teinud muidugi
juba renessansiperioodil.
1960. aastatest alates on aina enam
tegeldud ajastu raami ja kunstiteose kui terviku problemaatikaga, ilmunud on
mitmeid uurimusi raamikunsti ajaloost ning viimastel aatakümnetel on
maailma muuseumides koostatud hulk selleteemalisi näitusi.
Teoste ajastukohase vormistamise, originaalraamide säilitamise,
atribueerimise ja restaureerimisega tegelevad Eesti Kunstimuuseumis
pidevalt nii koguhoidjad kui restauraatorid. Muuseumi üle 58 000
museaaliga kollektsioonis on teoseid, mille originaalraam kannab hinnalist
informatsiooni teose algsest vormistusest ning oma ajastu maitse- ja
väärtushinnangutest. Huvitavat materjali on ka raamikogus.
Näituse “Iluraam – raami ilu” koostajad Sirje
Säär, Alar Nurkse ja Ülle Kruus on muuseumi kogudest hoolikalt
valinud ligi poolesajast teosest koosneva komplekti. See kajastab meie
kunstiloos 17. sajandi lõpust tänapäevani eri vormistusviise
ning esteetilisi arusaamu kunstiteose ja raami harmoonilisest tervikust. Selles
valikus on originaalraame, ajasturaame ning kunstnike autoriraame.
Varaseima teosena on eksponeeritud Tallinnas tegutsenud kunstniku Ernst
Wilhelm Londiceri (1655–1697) paraadportree bürgermeister
Christian Strahlbornist ajastutüüpilises hollandipärases
raamistuses (1687). Mitmeid häid näiteid on 19. ja 20. sajandi
raamikasutusest. Näeme stiilset biidermeierit, lopsakat neobarokki,
neorokokood, tüüpilisi historitsistlikke raame, tundlikku
juugendlikku vormistust ning ülevaadet eesti kunstnike poolt ja meie
muuseumides 20. sajandil kasutatud raamitüüpidest. Kunstiteoste
autoritena on esindatud August Georg Wilhelm Pezold (1794–1859), Ernst
Hermann Schlichting (1812–1890), Johann Köler
(1826–1899), Oskar Hoffmann (1851–1912), Kristjan Raud (
1865–1943), Ants Laikmaa (1866–1942), Oskar Kallis
(1892–1918), Paul Burman (1888-1934), Nikolai Triik (1884–1940),
Johannes Greenberg (1887–1951), Adamson-Eric (1902–1968), Alo
Hoidre (1916–1993), Evald Okas (1915), Leili Muuga (1922), Olev Subbi
(1930) ja mitmed teised.
Erakordselt suurejooneline näide meie
iluraami ajaloos ning tõenäoliselt laiemaltki Eroopa kontekstis on
skulptor Amandus Adamsoni (1855–1929) pirnipuust peene ja meisterliku
nikerdusega lopsaka figuraalse- ja taimeornamentikaga raam Johann Köleri
maalile “Andke keisrile mis keisri kohus ja jumalale mis jumala
kohus” (1883). On õnn, et see Aleksander III-le kroonimise puhul
kingitud teose nikerdraam on Eestisse tagasi jõudnud.
Näituse kujundaja Inga Heamägi on niivõrd eripalgelisest
materjalist loonud võluva mängulisusega esteetilise terviku ning
avab suurepäraselt väljapaneku ideelise telje, esitades
sissejuhatavalt Londiceri 17. sajandi paraadportreega kõrvuti
Laurentsiuse ja A.D “Roos XXV” aastast 2000 Anne-Daniele
Saaliste rikkaliku sümboolikaga autoriraamis ning Jaak Arro jõulise
polükroomses puulõikes autoriraamidega sarja “Wannabe”
(2006).
Lisaks eri raamimisstiilidele on näitusel väga
kaasahaaravalt esitatud iluraamide restaureerimine. Eesti Kunstimuuseumi
raamirestauraator Sirje Säär annab tekstide ja põneva
vitriinimaterjaliga ülevaate töömahukat ja kallist
puulõikedekoori alates 18. sajandist asendavast compo-raamide
tehnoloogiast ning tutvustab põhjalikult raamide kuldamist ning kullatud
pildiraamide hooldust.
EKA restaureerimiskooli tudengi Marilin
Siimeri konserveeritud rikkalikult nikerdatud kunagine perekond Puhkide
portreeraam on eksponeeritud enne lisatud detailide lõplikku
kuldamist.
Raami konserveerimist dokumenteerivaid fotosid,
kasutatud kips- ja silikoonvorme ning muid eri etappide abivahendeid vaadates
saab kõrvalseisjagi aimu restauraatori oskusi, pühendumist ja
eriliselt tundlikku kätt nõudvast tööst.
Adudes, kuivõrd suurt professionaalsust ja kui palju aega
nõuab iluraamide konserveerimine, tasub kindlasti süveneda ka
Holger Looduse koostatud raamide hoiustamist, pakendamist ja turvalist
transporti käsitlevasse stendi.
Kel sügavam huvi iluraami
temaatika vastu, võiks võimaluse korral külastada
Kopenhaagenis Taani Riiklikku Kunstimuuseumi, kus on 7. septembrini avatud suur
ülevaatenäitus Euroopa maaliraami ajaloost.