06.06.2008, 00:00
Eesti Post kaalub kriminaalasja Arengufondi soosiku vastu
Esimesed miljonid paigutab riiklik riskifond pisifirmasse, kelle juhti seostab eelmine töökoht kopsakate võlgade ja kadunud dokumentidega.
Arengufond teatas möödunud nädalal oma esimesest investeeringust
– raha saab väikefirma Smartpost, kes sätib Eesti
kaubanduskeskustesse ja muudesse enam käidavatesse kohtadesse üles
internetipoodidele sobiva automaatsete pakijaamade võrgu.
Tegemist on mitmes mõttes üllatava investeeringuga.
Esiteks firma taust. Eesti Posti juhatuse esimees Ahti Kallaste
rääkis Ekspressile, et Smartposti juhataja Indrek Oolup on paraja
supi sees.
Nimelt võlgneb Smartposti suuromanik, kelleks on
aktsiaselts Onshop ehk riigi suurim internetikaubamaja On24, Eesti
Postile mööbli ja muude suuremahuliste pakkide kohaletoimetamise eest
juba pikemat aega 3,7 miljonit krooni. Koos viivistega kasvab võlg viie
miljonini.
Eesti Postis ajas tol ajal On24ga asju Indrek Oolup,
kes praegu töötab Smartposti juhatajana. Kogu paberimajandus
käinud just tema kaudu.
Eesti Post kaalub muuhulgas hagi
viimist kohtusse ja kriminaalasja algatamist Oolupi vastu. “See teema ei
ole tõesti veel päevakorrast maha võetud,” ütleb
Kallaste.
Samas on väidetavalt Eesti Post hädas, sest osa
algdokumentidest kadus salapäraselt, mistõttu kohtu ja politsei
poole pöördumine võib osutuda mõttetuks.
Oolup väitis Ekspressile, et tegeles Eesti Postis tõesti
postipakiäri arendamisega, kuid see töö ei eeldanud suhtlemist
mitte On24, vaid välisklientidega. “Kliendisuhetest olin eemal,
arvetest täiesti kaugel,” kinnitas ta.
Arengufondi poolt
Smartposti nõukogusse määratud investeeringute ekspert Indrek
Kelder polnud võlaafäärist midagi kuulnud: “Meie
vaatasime seda ikka plussina, et Oolup on varem töötanud Eesti
Postis. Ta on pakimajanduse spetsialist.”
On24 üks
omanikke Arno Kütt rääkis, et sel ajal, kui Eesti Postis
vastutas pakiäri eest Indrek Oolup, olid firmade omavahelised suhted head.
Paar-kolm aastat tagasi algasid aga riigiettevõttes muudatused ja siis
läks asi käest ära.
“Me ei ole ühtki senti
Eesti Postile võlgu. See on košmaar, mis nende arvepidamises
toimub!
See on täiesti puudulik,” väitis ta.
“Meile esitati arveid teenuste eest, mida me ei saanud. Need olid valede
firmade arved ja valede teenuste eest, ilma ühegi selgituseta. Meilt
hakati raha välja pressima ja olime sunnitud osa valearveid tasuma, et
kliendid saaksid oma kauba kätte.”
Sügisel 2006
lõpetas On24 koostöö Eesti Postiga, palkas Indrek Oolupi ja
lõi oma logistikaosakonna, millest kasvas välja Smartpost.
Samas on selge, miks Eesti Post Smartposti vastu nuga ihub.
Pakiautomaadid trügivad ju riigifirma turule. Praegu töötab vaid
kaks automaati: Viljandi Selveris ja Tartu Lõunakeskuses, kuid
Smartposti lähiaja kava näeb ette juba 20 masina
käivitamist: neli Tallinnas, kaks Tartus ja Ida-Virumaal ning üks
igas maakonnas. Sellele järgneb teine etapp, kus firma paneb aasta-paari
jooksul üle riigi tööle veel 80 automaati.
Eesti Post
peab aga vastupidi laiendamisplaane tegevale konkurendile tegelema kuluka,
iganenud ja suure kontorivõrgu kokkutõmbamisega.
Teine huvitav asi on investeeringu suurus. Kuigi Arengufond tegeleb avaliku
raha investeerimisega, ei tahtnud fondi juhataja Ott Pärna rahvale
teatada, kui palju raha fond Smartposti paneb.
Ekspress
avalikustab: Arengufond investeerib esimeses järgus Smartposti 6,7
miljonit krooni.
Selle eest saab ta endale ettevõttes 15 protsendi
suuruse osaluse.
Ja kui saavad täidetud “teatud
eesmärg
id”, millest samuti avalikult veel ei räägita, teeb Arengufond
täiendava rahasüsti. Kokku ulatuks riiklik investeering ligi
miljoni euroni.
Lisaks siseneb Smartposti
eraraha. Rühm ärimehi eesotsas logistikafirma Smarten omanike
Ivar Siimari ja Guido Kundlaga soetab kamba peale viiendiku Smartpostist.
Smartposti nimest ei tasu otsida viiteid Smartenile, vaid nimi tuleb
ingliskeelsest sõnast smart, mis tähendab nutikas või
stiilne.
Aprillini kandis Smartpost nime Infero Logistika, mis
kippus segi minema inferno ehk põrguga. Smartposti kontrollpakk
jääb On24 kätte.
Kolmandaks tehnoloogia ja
innovatsioon. Pakiautomaat jätab mahaviksitud mulje, see ei ole
Smartposti väljamõeldis. Juba aastal 2004 said Saksa firmad DHL ja
KEBA samalaadse postikapi eest innovatsiooniauhinna üleilmsel konkursil
World Mail Awards.
Tegemist on samasuguse süsteemiga, nagu
rakendab Smartpost: tellija saab SMSiga teate kauba kohalesaabumise kohta ning
koodi, mis avab pärast maksmist kapi ukse.
KEBA ja DHLi
veebikülgedelt leiab mitmeid jutukesi ja fotosid nn pakijaama edu kohta.
Saksamaal töötab 900 pakijaama ning tulevaks aastaks peaks lisanduma
veel 1500. Tulevikus katab võrk riigi nii tihedalt, et 90 protsendile
rahvast on lähim pakijaam kuni kümne minuti pikkuse autosõidu
kaugusel.
Pilootprojektina on KEBA pannud mõned automaadid
tööle ka Austrias ning
Norras.
Indrek Oolup
tunnistab, et Smartpost võttis eeskuju KEBA masinast. Samas
ütleb ta: “KEBA pakiautomaat on suhteliselt jäik, neil on
vaid üks formaat. Meie masin on palju avatum, nii kauba saatjale kui
ka vastuvõtjale.”
Neljandaks
maine. Anvar Samost nimetas saates “Olukorrast riigis” fondi
esimest investeeringut madala lennuga ja maalähedaseks. Postimehe
vastavasisuline juhtkiri tõstatas küsimuse, kas investeering on
ikka piisavalt innovaatiline.
Smartposti nõukogu liige Peep
Kuld ütleb, et Smartpost ei ole tõesti iseteenindusliku
“postkontori” leiutaja ega esimene tootja. Täpselt samamoodi
ei olnud ka Nokia mobiiltelefoni leiutaja ega esimene tootja ega
Skype ja Google esimesed tegijad omas vallas.
Laias laastus
näitavad need reaktsioonid kaht asja. Esiteks on Arengufond loonud endale
kohaliku Nokia otsija kuvandi. Pakiautomaat sellistele hästi
kõrgeks sätitud ootustele ei vasta.
Teiseks on
Eestis liiga vähe häid originaalseid äriideid.
Smartposti omanik: hoopis Eesti Posti juht on hädas
Smartposti omanike sekka kuuluv Peep Kuld teatas, et “Ahti Kallaste töötas Eesti Posti finantsjuhina aastatel 2006-2007. Sellel ajal teenis Eesti Post kokku umbes 55 miljonit krooni kahjumit. See oli aeg, kui Eesti Posti finantsarvestuse valdkonnas valitses täielik korralagedus, millest me vastastikusel kokkuleppel siiani pole avalikkusele rääkinud. Tõenäoliselt peab Ahti Kallaste Eesti Posti nõukogule põhjendama enda süü tõttu tekkinud kahjusid. Ta proovib iga hinna eest leida süüdlasi väljastpoolt, endiste klientide ja endiste töötajate seast. Eesti Posti nõukogu peaks tõsiselt kaaluma Ahti Kallaste sobivust Eesti Posti juhatuse liikme kohale.”
Smartposti omanike sekka kuuluv Peep Kuld teatas, et “Ahti Kallaste töötas Eesti Posti finantsjuhina aastatel 2006-2007. Sellel ajal teenis Eesti Post kokku umbes 55 miljonit krooni kahjumit. See oli aeg, kui Eesti Posti finantsarvestuse valdkonnas valitses täielik korralagedus, millest me vastastikusel kokkuleppel siiani pole avalikkusele rääkinud. Tõenäoliselt peab Ahti Kallaste Eesti Posti nõukogule põhjendama enda süü tõttu tekkinud kahjusid. Ta proovib iga hinna eest leida süüdlasi väljastpoolt, endiste klientide ja endiste töötajate seast. Eesti Posti nõukogu peaks tõsiselt kaaluma Ahti Kallaste sobivust Eesti Posti juhatuse liikme kohale.”