Priit Hõbemägi

 
*
Ma soovisin Dylani kontserdil teada saada, kas ma armastan teda või on tegu auliku ja vältimatu lugupidamisega. Miks Dylanit armastada? Lihtne: tema laulud, tema arrogants, ennekõike siiski tema hääl. Ja seda häält seal kontserdil sai. See on külmavärinakraam, kui ei saa aru, kas jumalus kontrollib oma häält või ei kontrolli ta üldse. Laulab ta nooti, juhuslikk e noote, lihtsalt sõnu või püüab tabada rütmi. Ilus.

Siiski oli Dylani ja tema bändi esinemine sedasorti rock-sündmus, kus võin end tunda diskopersena. Palun ühte korduvat süntesaatori akordi ja ühte monotoonset rütmi, ning mu sisemuses toimub rohkem kui rockabilly-bändiga, kes mängib nagu iga teine rockabilly-bänd, vastamisi olles. Tuim ja töine oli nende andmine, esimesest taktist viimaseni jäid nad ühele nivoole, ilma tõusude ja kurvideta. Ning Dylan kui rutiini nautiv ja maailma pajatav rongijuht juhtkangi taga (orelike ja mikker) – sõit on sõit, sõit on vaja ära sõita, suundume me kuhu tahes.

Ega vist jah – ma ei armasta siiski Dylanit. Kui armastaks, oleks vist pettumust, mida polnud, tundnud. (Nagu üle 60aastane padumelomaan, kes teatas live’i pika kokkuvõtte lõpuks: “Dylan, sa tegid 60ndatel ja 70ndatel tõeliselt väga ilusaid tegusid, aga selle kontserdi eest küll: palun mine perse!”) Või siis tundnuks erakordsusevärinaid ka selle ülesastumise tardunud olekust. Või osasaamist tema kontsertgraafias.

Siim Nestor

 
*
Bob Dylan, 67aastane ... Selles kõledas, ebaõdusas atmosfääris intiimset bluusi kuulata oli sama mis Leego järve ­ääres sümfooniaorkestri esinemist nautida: helid hajusid, tähelepanu hajus, feeling hajus. Ja oli see, mida tegi mitte kordagi saalile oma pilku kinkinud vanamees, veel üldse aktuaalne? Kas polnud mitte nii, et kuulati muusikat, prooviti aru saada sõnadest, ja mõeldi alateadlikult aastale 1968? Aga kas eestlane on AD 2008 poliitiliselt aktiivne? Pigem oli nii, et meie ees seisnud hübriid Shmuil Kotist ja Pete Seegerist tõestas oma hakitud laulmismaneeriga, et bluus kui teatud palvevorm pole veel surnud ja et vanust ei pea häbenema, kui osatakse laulda. See oli sõnum, ning polnudki tähtis, et kavva kuulunud laulud peamiselt viimaselt plaadilt ei puuduta nii nagu klassika, nii nagu vana hea “Blowin’ In the Wind”, mille töötlus oli lihtsalt vapustav. Selle viimase, lisapala pärast tasuski kontserdile tulla.
Muidu kohtuti Muinsuste Muuseumiga.

Harry Liivrand