20.06.2008, 00:00
Anneteparaad II
Harry Liivrand riisus omakorda koort Tartu ülikooli maalikunsti eriala magistri- ja bakalaureuseõppe ning Eesti Kunstiakadeemia vabade kunstide osakonna magistriõppe lõputöödelt.
1.
Sel aastal lõpetasid esimesed TÜ maalikunsti
magistrid. Jäädes truuks traditsioonilisele maalikäsitlusele,
pakkusid kõik uued magistrid välja oma arusaama hästi
läbimaalitud pindadega maalilisest, jutustusekesksest ning rikka
semiootilise struktuuriga pildist.
Eda Lõhmuse
nimi on nende hulgas ilmselt kõige tuntum ja ka tunnustatum. Tema
hallikas-valgetele pooltoonidele rajatud sümbolistlike maastike komplekt
sobib meeleolult ja koloriidilt eepiliste saagade tõlgenduseks
perfektselt.
2.
Eesti Kunstiakadeemia vabade
kunstide magistrandide näitus Kumus sisaldab vastukaaluks tartlaste
konservatiivsele ainekäsitlusele peamiselt videot ja fotot. Skulptuuri
lõpetanud
Edith Karlson
ja
Jass
Kaselaan
on püstitanud terve omaette säidkeskkonna
pealkirjaga “Jänese unenägu”. Sürrealismi ja absurdi
piiril balansseeriv töö tegeleb (looma) alateadvusega, mis
unenägudes võtab tuvi kuju. Eesti kunsti tõsiduse taustal
kulub hea huumor alati marjaks ära.
3.
Andrus Raag
on Tartu maalimagistrite seas kõige
väiksema esinemiskogemusega, kuid see-eest lõpetanud varem
ülikooli juba ka filosoofi diplomiga. Pean analüütilise,
enesekriitilise vaimuga ja pidevalt eri laade kombineerivat Raagi Tartu kunsti
suureks lootuseks, maalijaks, kes väga orgaaniliselt paneb kokku
Basquiat’ ja grafiti abstraktsete pindade ning realistliku fragmendiga
sama, personaalsetest küsimustest kubiseva raamjutustuse sees.
4. Katrin Paomets
maalib ennast oma mänguasjade
keskel, tema pildikomplekt töötab nii minevikku süüviva
autoteraapilise projekti kui ka moodsa neopopmaali võtmes.
5.
Avalikkuse jaoks kunstiakadeemia näituse staažikaim
esineja
Marge Monko
eksponeerib juba paari aasta eest
Hobusepea galeriis näidatud fotosarja “Uurimusi kodanlusest”,
esteetiliselt võluvat, kuid sisuliselt üsna formaalseks
jäävat lavastatud seeriat naiste neurooside (eriti hüsteeria)
avaldumisvormidest.
6.
Maris
Palgi
, samuti juba teada nimi, jätkab Tartu kunsti
pärisosaks saanud realismiseguse maastikumaali tava. Lihtsad motiivid,
Ilmatsalu rõduvaated, talvemaastikud ja puudevõrad inspireerivad
Palgit endiselt rõõmuga. Ka tema on ammu oma stiili leidnud
küps kunstnik, kelle loomingut on – nagu kahe eelmise kolleegi oma
– korduvalt demonstreeritud ka Tallinnas.
7.
Randel Saarma
lõpetas samuti kolmeosalise
paljufiguurilise hiigelmaaliga, mida stilistikas saab seostada küll
Matisse’i fovismiga, küll Neo Rauchi kollaažliku meetodiga.
Koloristlikuks eeskujuks aga koopamaalid, kavandas Saarma sümbolistliku
pannoo, mida võib tõlgendada nii, nagu ise soovite – ka
näiteks abstraktse filosoofilise mõtisklusena gravitatsioonist ja
inimvõimetest.
8.
Maalibakalaureustest
lõpetas viis, kelle hulgast tõusid omakorda esile
Maria
Ader
ning
Riho Pärn
. Maria Adra neljast maalist
sari (lisaks video) “Seitse surmapattu” esitleb noort kunstnikku
autoportreelise tegelasena erinevate pattude kandjana, vahendiks uusasjalik
laad, art déco ja slaidism. Kadestusväärse elegantsiga oskab
Ader maalida end femme fatale’ina á la Frida Kahlo või
elutüdinud noore naisena. Oma põlvkonna tugevamaid portretiste igal
juhul.
9.
Natali Pahapill
uurib,
kuidas oleks võimalik maalimeediumis väljenda
da teise loova tegevusvaldkonna (film, kasiino) olemust.
10.
Riho Pärn
on neid harvu
maalikunstnikke, kes julgelt visualiseerivad oma rahvuslikke hoiakuid
poliitilistes küsimustes. Oma mitme meetri pikkusel erinevaid
maalimisviise hästi kokkusobitaval monumentaalmaalil kujutab ta
dramaatilist stseeni Pariisi eeslinnas märatsenud immigrantide
korralekutsumisest. Vaataja suhtes seljaga frontaalselt paigutatud
politseinikud mõjuvad nagu kindlustunnet sümboliseeriv kaitsevall,
tema kompositsioonis muutub vaataja osaks pildi allegoorilisest
sõnumist, kandes tegevuse ka kunstisaali. Analoogia eelmise aasta
aprillisündmustega Tallinnas on silmanähtav, ja seda rõhutab
ka pildi ühes nurgas sinimustvalgena tõlgendatav trikoloor.
11.
Helina Loid-Kudu
, üks Areeni mõne
aasta taguseid tulevikutähti, maalis oma morbiidse alatooniga sarja
“Säästa mind” Toomemäel Vanas Anatoomikumis, mille
sõnatu äng ja kliiniline ruumimälu trügivad paratamatult
haiguse ja surma metafoore kujustavate tööde kaasautoriks. Endiselt
on ta tööd mustvalged, endiselt valdab ta meisterlikult suurt
figuraalkompositsiooni, osates edasi anda valuliselt eksistentsiaalseid stseene
ning keskkondi ilma sentimentaalsusse laskumata. Sellist lohutut, kuid ausat
tundemaailma äramaalimist ei suuda kaugeltki igaüks.
* *
*
Tartu Ülikooli maalikunsti eriala magistri Eda Lõhmuse
näitus kestab Tartu Monumentaalkunsti galeriis veel 6. juulini.
Ülikooli maalibakalaureuste näitus on Tartu Kunstimuuseumis
kuni 29. juunini ja Athena Keskuses 13. juulini.
* * *
Eesti
Kunstiakadeemia vabade kunstide osakonna magistrandide näitus
on
Kumus avatud 22. juunini.