20.06.2008, 00:00
Kassikuldsed kuuekümnendad
Eestisse vabamaid tuuli toonud Hruštšovi sulaaeg oli nagu külmkapi rike, mille;Brežnev võimule saades ära parandas.
Kes ei tunneks väljendit “kuldsed kuuekümnendad”, mis
kõlab umbes samamoodi nagu “vana hea rootsi aeg”.
Kuuekümnendaist kõneldakse vaat et heldimusega, kuigi kuldse ajaga
pole sel suurt ühist. Eesti oli endiselt okupeeritud, raudse eesriidega
maailmast eraldatud. Ilus tundus see aeg mõistetavalt
põlvkonnale, kelle lapsepõlve rikkus Stalini hirmuvalitsus ja
kellele Hruštšovi tunduvalt vabameelsem režiim näis
tõepoolest kuldsena. Aga tõele au andes on see sulaaeg samasugune
pettekujutelm nagu inimnäoline sotsialism.
Kuuekümnendatel siiski tekkisid raudsesse eesriidesse praod, mille kaudu
ka eestlased said üle pika aja maailma uudistada. Eestis hakkasid üha
tihedamini käima soomlased ja siitki pääseti rohkem Soome. Ka
sõja lõpul Läände põgenenud eestlased tulid
üha enam ja enam oma sugulasi külastama. Suursündmus oli Soome
presidendi Urho Kaleva Kekkoneni visiit Eestisse märtsis 1964, siiani
mäletatakse tema eestikeelset kõnet Tartu ülikooli aulas.
Eestist lahkudes käis Kekkonen Tallinnas välja Eesti-Soome laevaliini
idee, mis juba järgmise aasta suvel teostuski. Nii sai Kekkonenist ka
sümboolselt hõimusilla taastaja.
Et Moskvas oli ohjad
tõepoolest veidi lõdvemale lastud, ilmnes eriti selgelt
kultuurielus. 1962. aastal nägi trükivalgust esimene kassett
“Noored autorid”, kus esimese luulekoguga debüteerisid
Paul-Eerik Rummo, Mats Traat, Enn Vetemaa jt. Nn kassetipõlvkond
tähistas murrangut Eesti kirjanduses. Kunstis tekkisid noorte
rühmitised – Tallinnas ANK 64 ja SOUP 69 ning Tartus Visarid, kes
püüdsid ühte sammu astuda vabas maailmas toimuvaga.
Kümnendi lõpul tegi režissöör Kaljo Kiisk oma kuulsaima
filmi “Hullumeelsus”, mis sai aga kohe näitamiskeelu.
Spordis säras kuuekümnendail kiiruisutaja Ants Antson, kes
võitis Innsbruckis 1964 esimese eestlasena taliolümpiamängudel
kuldmedali. Kümnendi teisel poolel aga elati kaasa tõstjale Jaan
Taltsile, kes 1968 tuli Euroopa meistriks ning aasta hiljem koguni
neljakordseks Euroopa ja kahekordseks maailmameistriks. Terve kümnendi
jooksul hiilgas ka Eesti korvpall, Jaak Lipso, Priit Tomson ja Anatoli Krikun
tõid koju hulga medaleid olümpiamängudelt ja
tippvõistlustelt.
Selle taustal või õigemini
ees käis ametlik kultuurielu hoopis teistsuguste ürituste ja
suhtumistega. Nii toimus Tallinna Kunstihoones mais 1962 näitus “50
aastat “Pravda” jälgedes”, mida erinevalt noorte
kunstnike väljapanekutest käis uudistamas parteieliit Johannes
Käbini ja Valter Klausoniga eesotsas. Suisa kurioosne mõtlemine
valitses Arhitektide Liidus. Veel 1963. aastal arutati tõsimeeli selle
üle, kas Tallinna südalinna rekonstrueerimise huvides tuleks osa
vanalinna lammutada ja vabanenud alad hoonestada tänapäevaste
ehitistega.
Suure propagandakära saatel peeti
kuuekümnendatel mitu natsiprotsessi, kus mõisteti tagaselja surma
teiste seas ka Karl Linnas ja Ervin Viks. Kümnendi algul aga
tähistati suure pidulikkusega Eesti Venemaaga ühendamise 250.
aastapäeva. Et nüüdne taasühendamine pidi olema
lõplik, näitas selgelt Moskva rahvuspoliitika: Eesti tuli
venestada. 1961. aastal avalikkuse ette jõudnud Suur-Tallinna plaan ehk
uute korruselamurajoonide rajamine teenis selle huve. Eestisse hakkas üha
rohkem voolama muulasi, eestlaste osakaal Eesti rahvastikus aina kahanes.
Kuuekümnendaid jäävad meenutama ka tormid. Augustis 1967
räsis Eestit ränk torm, mille jälgi võis näha
veel palju aastaid
hiljem. Tormina mõjusid ka Tšehhoslovakkia sündmused
augustis 1968, kui rahvaülestõus suruti Prahas Nõukogude
tankide abiga maha. Tšehhidele aktiivsemalt Tartu tudengipäevadel
toetust avaldanud tudengid arreteeriti ja saadeti Venemaale meelt parandama.
Praha ei olnud selge sõnum mitte üksnes maailmale. Ka kõige
optimistlikumalt häälestatud eestlastele oli nüüd pilt
klaar – veidi avatud kraanid on taas kinni keeratud.