11.07.2008, 00:00
Riigikogu seadustab autopedede ja autode vahelised abielud
Riigikogu vähemuste õiguste kaitse komisjoni esimees Malev Arike:
kui kaugele uue abieluseaduse kokkupanekuga jõudnud olete?
Eelnõu, mis võib anda autosid armastavatele inimestele
õiguse seaduslikult registreerida oma kooselu, on jõudnud
lõppstaadiumi ning võib juba sellel sügisel minna esimesele
lugemisele.
Täpsemalt ei soovi meie töögrupp veel
avaldada, mis tingimustel laseks uus seadus autopedesid seaduse silmis autodega
paari panna, eeskätt kuna olulised otsused on veel tegemata. Otsuseid
tuleb langetada veel selliste asjaolude kohta nagu pärimine, vara
soetamine ja jagamine ning kodakondsus.
Kuidas suhtuvad
erinevad erakonnad uude seadusesse?
Kuna kõige
rohkem autopedesid on Reformierakonnas, siis on ka nende toetus praktiliselt
kindlustatud. Rahvuslik-konservatiivset ilmavaadet esindav IRL on
põhimõtteliselt autodele abiellumisõiguse andmise vastu,
kuid on nõus seda toetama, kui õigus laieneks ka hobuvankritele
ja saanidele. Rohelised üldiselt toetavad seadust, kuid nõuavad, et
see peab selgelt soodustama neid abielusid, milles üks või
mõlemad abielupooled kasutavad biokütust. Kõige
negatiivsemalt on meelestatud keskerakondlased, sest nende programm panustab
munitsipaaltaksodele, ühistranspordile ning muudele grupiseksi vormidele.
Rahvaliidu seisukohta pole meil veel õnnestunud välja selgitada,
sest ühelegi nende saadikutest pole komisjonil õnnestunud
selgitada, mida “autopede” tähendab.
Millised on abielupaari kohustused ja õigused?
Abiellumine on juriidiliselt fikseeritud toiming, mis seab mõlemale
poolele kindla vastutuse. Abielus olevat autot ei tohi müüa, osta,
vahetada ega kasutada prostitutsiooni eesmärgil, s.t sõpradele
sõita anda.
Ent abielu annab ka mõningaid soodustusi.
Ei pea enam maksma kohustuslikku liikluskindlustust ega käima
ülevaatustel. Varaline vastutus avariide puhul langeb nüüd
täielikult paarile enesele. Ja oleks ju absurdne ette kujutada, et hetero-
või isegi homopaarid peaksid iga kahe aasta tagant oma suhetest ja
tervislikust seisukorrast ARKis aru andma.
Politseil pole enam
õigust abielupaari teel kontrollimiseks kinni pidada –
täpselt nii nagu ta ei tohi sekkuda ka heteropaaride eraellu.
Kui abielupaaril sünnib järeltulija, siis saavad nad esimesel
kolmel aastal riigilt tasuta bensiini.
Autopedede ja autode
kooselud on tavaliselt küll viljatud, kuid eriti soodsate bioloogiliste ja
tehniliste parameetrite kokkulangemisel võivad need siiski anda nii
lapsevankreid kui mänguautosid.
Meie kaubanduskettides
müüdavad vastavad tooteliigid on valminud küll eranditult Hiinas
ja Vietnamis kunstliku viljastamise teel.
Kas abielluvale
autole on kehtestatud vanuse alammäär?
Jah, auto
peab olema täisealine, s.t vähemalt kolmeaastane. Nii pikk varasem
kooselu garanteerib meiega koostööd teinud ekspertide arvates tunnete
püsivuse. Pruugitud auto muretsemisel jääb muidugi risk, et
autot on varem väärkoheldud või seksuaalselt kuritarvitatud.
Aga midagi pole teha, elus ei jõua ilma riskimata kusagile peale
kalmistu. Abielus täpselt samuti.
Kus hakatakse
abielusid registreerima?
Abielusid hakkavad sõlmima
kõigi autotootjate Eesti esindused. Kusjuures mingit kindlat marki
masinaga ei pea abielluma just selle firma esinduses.
Kas
näiteks taksojuht tohib oma sõiduriistaga ühte
heita?
Ei. Takso-, aga ka bussi- ning kaubaveoautode juhid
osutavad tasulist avalikku teen
ust, s.t on sisuliselt oma töövahendite sutenöörid. Neile
abiellumisõigus ei laiene. Ainsa kategooriana teeb seaduseelnõu
erandi päästeameti ning politsei autojuhtidele, kes on sunnitud
pidevalt töötama eriolukorra tingimustes ja stressiseisundis.
Riigikogu komisjon leidis, et legaliseeritud püsisuhe oma terasratsuga
aitab neil rasketes tingimustes täpsemalt rooli keerata.
Kas olete uurinud ühiskonna reageeringut oma
eelnõule?
Oleme tellinud mitu uuringut. Kõik
need kinnitavad, et märkimisväärset vastuseisu autoabielude
seadustamisele Eestis ei ole. Eriti hästi suhtuvad sellesse noored eesti
naised, kes ei pea pere soetamisel nüüd enam kohalike autopededega
arvestama, vaid võivad segamatult abielluda välismaalastega ja siit
hoopis ära kolida. Vastu on peamiselt rumalad vanamutid, sest rumalad
vanamutid on üldse kõikide asjade vastu.
Mis
juhtub, kui autopede oma kallimast tüdineb?
See pole
mingi probleem. Alati võib lahutada.
Autopeded kiriklikku laulatust ei ihka
Autode ja autopedede infokeskuse koordinaator Ivo Prohhorov:
“Ootame, et meid koheldaks võrdselt vastassooliste paaridega. Meil võiksid olla samad õigused mis hetero- ja homopaaridel. Riigikogu komisjon küll lubas seadust välja töötades ka meie keskusega ühendust võtta, kuid pole seda siiani teinud.
Ei ole tähtis nimetada meie suhet abieluks, me ei taotle seda, et peab saama kirikus registreerida.
Meil peavad olema õigused riigi suhtes. Kirikule peab jääma võimalus ise otsustada, kas nad on nõus sõlmima ka autopedede ja autode vahelisi abielusid. Aga kirikute uksi tuleks küll laiendada. Võib-olla ma soovin oma teisepoolega mitte abielluda, vaid lihtsalt kiriku interjööri nautida, aga tema ei mahu uksest sisse.
Naeruväärne, kas pole? Kui see pole diskrimineerimine, siis mina küll ei tea, mis see on.”
Autode ja autopedede infokeskuse koordinaator Ivo Prohhorov:
“Ootame, et meid koheldaks võrdselt vastassooliste paaridega. Meil võiksid olla samad õigused mis hetero- ja homopaaridel. Riigikogu komisjon küll lubas seadust välja töötades ka meie keskusega ühendust võtta, kuid pole seda siiani teinud.
Ei ole tähtis nimetada meie suhet abieluks, me ei taotle seda, et peab saama kirikus registreerida.
Meil peavad olema õigused riigi suhtes. Kirikule peab jääma võimalus ise otsustada, kas nad on nõus sõlmima ka autopedede ja autode vahelisi abielusid. Aga kirikute uksi tuleks küll laiendada. Võib-olla ma soovin oma teisepoolega mitte abielluda, vaid lihtsalt kiriku interjööri nautida, aga tema ei mahu uksest sisse.
Naeruväärne, kas pole? Kui see pole diskrimineerimine, siis mina küll ei tea, mis see on.”