15.08.2008, 00:00
Saabub meediamolekulide ajastu
Kristjan Otsmann ennustab massimeediale veel kümmetkond eluaastat, sest juba praegu paistavad uue, minumeedia ajastu esimesed kiired.
Järgmise kümne aasta jooksul võtavad massimeedia rolli
üha enam üle nn meediamolekulid, mille puhul inimesed edastavad
informatsiooni teineteisele otse või väikeste
suhtlusvõrgustike kaudu. Uus ajastu muudab infovaliku varasemast
isiklikumaks, kuid samas juhuslikumaks ja vähem usaldusväärseks.
Esimesi meediamolekulide ajastu saabumise märke võime näha
juba praegu.
Blogijad sõeluvad ja toodavad infot
Infot on liiga palju ning see vajab sõelumist
– tavapäraselt on seda rolli kandnud massimeedia. Massimeedia
sõel on üsna jäme, enamik inimesi laseb massimeediast
pärit info läbi peenema sõela, leides tavapärasest
sügavamat huvi pakkuvat teavet. Sageli pihustub info inimese
peensõelale sõprade-tuttavate abil; keegi soovitab lugeda
mõnda artiklit või lihtsalt küsib, et kas oled mingist
olulisest asjast juba kuulnud. Kümmekonna aasta eest võtsid sellise
infosöötja rolli USAs ajaveebide pidajad ehk blogijad ning viimasel
viiel aastal oleme sama kogenud ka Eestis.
Paraku ei piirdunud asi
info sõelumise või edastamisega – blogeritest said olulised
uue info tootjad. Mõned neist spetsialiseerusid kindlale valdkonnale,
teised kütsid lugejate meeli teravate arvamustega, kolmandad jätkasid
mingi valdkonna süvitsimineva info viitamist.
Praeguseks on
blogipalaviku esimene hoog raugenud nii Eestis kui ka mujal maailmas, kuid
infotulv pole peatunud. Infotootjate ring hoopis laieneb jõudsalt ning
viimase kolme-nelja aasta jooksul on muutunud info tootjateks
märkimisväärne hulk läänemaailma elanikke.
Suhtlusvõrgustikud koondavad sadu miljoneid
Oma osa mängivad selles suhtlus- ja fotojagamiskeskkonnad. Kodumaisel
rate.ee’l on üle 300 000 kasutaja, kes postitavad peamiselt oma
pilte. Orkutist leiame info 120 miljoni inimese kohta ning MySpace’i
kasutajaskond on veelgi avaram. Uuematest tulijatest astub neile kannale
näiteks pea 90 miljoni aktiivse kasutajaga harukordselt interaktiivset
suhtlust pakkuv Facebook. Kõik suhtlusvõrgustikes osalejad
toodavad usinalt infot, postitades pilte ja muusikaviiteid, vahetades
meeleoluteateid, kirjutades foorumites, hinnates teineteise infot,
mängides ning elades küberelu selle kõikvõimalikes
vormides.
Vaatame teist valdkonda: enamikest arenenud riikide
elanikest on saanud päevapiltnikud, sest digifoto on viinud fotograafia
massidesse. Inimesed pildistavad rohkem kui kunagi varem ning loomulikult
näitavad neid pilte Flickri, Nagi või mõne teise
fotokeskkonna vahendusel teistelegi. Viimase lainena on vallutanud
küberruumi YouTube’i sarnased videoteenused – sealtki tuleb
infot meeletult palju.
“Mida sa praegu
teed?”
Meediamolekulidena võime käsitella
ka MSNi või Skype’i meeleoluteateid, mille eesmärk on
tuttavatele kiiresti teada anda, kuidas end tunneme ja millega parasjagu
tegeleme. Sama asjaga, ent märksa põhjalikumalt tegeleb
sotsiaalne veebiteenus Twitter, mille kasutajad saavad arvuti või
mobiili abil teatada kogu suhtlusvõrgustikule, mis teoksil,
ükskõik kui oluline või tühine see ka poleks.
Jääb üks oluline küsimus: kes seda infomassi jaksab
tarbida? Alguses loodeti abi RSSi infovoogudest, kuid asjata. Infotulv on
paisunud selleks liiga suureks. Viimaste kuude jooksul ongi tekkinud esimesed
teenused, mille abil saad koondada kogu oma sõprade võrgustiku
toodetava info ühtsesse infovoogu, et sellele kord-paar päevas pilk
peale visata.
Lähiaastail on oodata meediamolekulide
laienemist mobiilsesse maa
ilma: saame juba mõne aasta pärast oma telefonile
“öelda”, mida hetkel teeme, ning see info jõuab
kõigi inimesteni veel enne, kui nad meile helistama hakkavad.
Ega sel meediamolekulide ajastul polegi midagi häda – saame ju
ligimeste ja tuttavate kohta märksa enam infot kui varem ja ehk aitab
põhjalikum info kaasa sellele, et mõistame ligimesi varasemast
paremini. Paraku toovad meediamolekulid kaasa mitu olulist probleemi, millele
hetkel veel pole lahendusi näha. Esimene probleem on privaatsus. Inimesed
avaldavad suhtlusvõrgustikes ja fotoalbumeis pilte ning muud infot,
mille puhul nad ei mõista, et see levib kõigini, kes seda infot
soovivad kasvõi pooljuhuslikult tarbida. Selline üllatus on tabanud
nii mõnelgi labrakal osalejaid, kelle tuttavad on pikantse sisuga fotod
hiljem avastanud mõnest avalikust fotoveebist. Läheb veel jupp
aega, kuni inimesed mõistavad: kõik, mida avaldad, võib
jääda alles ning mõjutada sinu avalikku kuvandit.
Naised-saunas-rääkisid-meedia hulk kasvab
Teine probleem on info usaldusväärsus. Üha kiiremini levib
naised-saunas-rääkisid tüüpi meedia. Endast lugupidava nn
valge ajakirjanduse oluliseks tunnuseks on info kontrollimine.
Selleks, et uudist edastada, peavad seda kinnitama kaks sõltumatut
allikat.
Meediamolekulides see reegel ei kehti. Seetõttu
edastatakse vahel kontrollimatut infot, mis vahel paisub tohutuks
meediamulliks. Teisisõnu: meediamolekulid loovad soodsa pinna
kuulujuttude levikuks enneolematus ulatuses. Seda omakorda kasutavad ära
mõned oskajad PR-inimesed, kellele meediamolekulid on loonud uue
võimaluse manipuleerida masside arvamust.
Kõik see
toob kaasa üsna ennustamatu meediapildi, milles annavad üha enam
tooni nn kollased teemad ja tarbijaajakirjandus. Sügav ja asjakohane
arutelu muutub üha elitaarsemaks ning seda võib tulevikus leida
peamiselt erialafoorumitest – tavaline meediatarbija jääb
kvaliteetsest diskussioonist aina enam kõrvale ning tema
meediatarbimises haaravad üha suurema osakaalu teated nagu “Mari
keedab putru”, “Leida kirjutab uut meeleoluteadet” ning
“Jaan tunneb, et elab mõttetult”.
Kolmas probleem
on info leitavus. Meil puuduvad siiani väga head pildiotsimisvahendid,
rääkimata videootsingust. Praegu katsetatakse esimesi teenuseid,
mille puhul näitad mõnel fotol, kuidas välja näed, ning
veebiteenus suudab seejärel tuvastada su näo kõigil fotodel.
Videod on otsitavad vaid nii palju, kui inimesed vaevuvad neid
metaandmetega varustama.
Ühist kõneainet
jääb vähemaks
Neljandaks väheneb
oluliselt massimeedia kui avaliku arvamuse koondaja roll. Mida olulisemaks
muutuvad meediamolekulid ja mida enam kahaneb massimeedia, seda vähem on
inimestel ühist kõneainet ning ühist arutelupinda. Sinna pole
parata suurt midagi, sest maailm muutub üha individualistlikumaks. Meedia
lihtsalt järgib suundmust. Nii muutubki üha olulisemaks otsida
Flickri kaudu jagatud piltidelt enda nägu, mitte nautida suurepärase
kompositsiooniga teiste inimeste pildistatud fotosid. Meediamuutustel
käitume üha loomupärasemalt. Kas ka arukamalt, on juba ise
küsimus.
Laiemalt võttes on küsimus selles, millal
muutuvad meediamolekulid massimeediast suuremaks ja mõjukamaks ning mida
see rahvuskultuurides kaasa toob. Aga selle prognoosimiseks on praegu veel
infot liiga vähe, nagu ka meediamolekulide usinaid kasutajaid.
Massimeedial on elada jäänud veel tubli kümmekond aastat.
Kristjan Otsmann o
n ajakirjanik ja koolitaja ega kavatse seda artiklit oma blogis avaldada.