15.08.2008, 00:00
Täielik friik Kerli
Kerli Kõiv (21) teeb muusikamaailmas ilma. Tema kuumim lugu “Walking On Air” oli hiljuti isegi iTunesis nädala singel ja selle video MTV parima popvideo auhinna nominent.
Kerli on viimasel ajal hulgaliselt andnud põhjust teda tähele
panna. Pärast kunagist Fizz Superstaari konkursi võitmist ja
seejärel eurolaulu finaali jõudmist areenilt kadunud pisikese
tüdruku debüütalbum “Love Is Dead” on tõesti
edukas.
Tema plaat tuli välja umbes kuu aja eest ja
tänaseks on seda müüdud üle 25 000 eksemplari, sellest
oluline osa ka Eestis. Ja eriti rõõmustab, et Kerli
rahvusvaheline CD on juba neli nädalat figureerinud USA ühes
tähtsamas debüütalbumite edetabelis Billboard Heatseekers, kus
see jõudis möödunud nädalal koguni teisele kohale.
Lisaks saime sel nädalal lehtedest veel lugeda, et tüdruk
esines USAs 30 000 kuulajale. Väga tubli ju!
Kuidas on
Kerlil õnnestunud nii äkki nii kaugele jõuda? Mäletate,
vahepeal räägiti ju isegi Kerli sündroomist: tuleb lauljake,
saab oma 15 minutit kuulsust, ja kaob.
Kerli
lauljakarjäärile sai määravaks Eurovisioonile kirjutatud
lugu “Beautiful Inside”. Kuigi ta jäi toona, 2004. aastal,
finaalis Neiokõsõ järel teisele kohale, kuulis Kerli
sõnul seda laulu “üks kirjastaja Rootsist”. Ja kutsus
tüdruku kohapeale.
“Nii ma elasin vahepeal kaks aastat
Rootsis ja Eestis vaheldumisi ning kirjutasin muusikat. Mul ei olnud raha, ma
tulin koolist ära, mul oli lihtsalt see unistus, et ühel päeval
saan Rootsist välja ja saan plaadilepingu ning hakata tegelema sellega,
millega ma tahan tegeleda. Aga ma pidin saama enne heaks laulukirjutajaks, ma
ei olnud veel plaadilepingu jaoks valmis.”
Kerli elas toona
ühes kirjastajale kuuluva hoone külalistemaja osas. Kolm kuud pidi
Kerli veetma sellesama maja esimese korruse stuudios, kus põrandas olid
augud ja nurkades ämblikuvõrgud. “Siis ma magasin seal mingi
kokkukäiva voodi peal ja mõnikord käisid inimesed seal
muusikat tegemas. Ema saatis mulle siis 1000 krooni kuus, iga päev
sõin riisi.”
Elu polnud lihtne ja
sageli käisid peast läbi loobumise ideed. “Aga samal ajal
ma teadsin kogu aeg, et läbikukkumine ei ole võimalus. Mida ma siis
tegema oleksin pidanud – poodi tööle minema?”
Pärast kaht aastat kõva tööd Rootsis kuulsid Kerli demo
USA produtsendid, kes viisid tüdruku Ameerikasse.
2006.
aastal sõlmis Kerli lepingu USA plaadifirmaga Island Def Jam. Kerli
debüütalbum “Love Is Dead” tuli välja aga alles kaks
aastat hiljem. Miks?
Kerli räägib Ekspressile, kuidas
alguses taheti temast teha järjekordset
tibi-r’n’b-artisti.
“Kõige raskem
ongi olnud iseendale kindlaks jäämine. Mul oleks see plaat kolm
aastat tagasi välja tulnud, kui ma oleksin tahtnud lihtsalt nende
järgmine blond bimbo olla ja teinud seda, mida nad ütlevad. Aga mina
tahtsin luua oma muusikat, oma muinasjutumaailma. Alguses, kui ma läksin
sinna sisse oma ideedega, siis nad ütlesid, et mis mõttes? Mis
kuradi muinasjutt?!
Mis juttu sa ajad?”
Nii
jäigi plaadiprojekt venima, produtsendid kõhklesid ning Kerli
jäi mõneks ajaks oma helesinise unistusega üksi. Sel ajal aga
muutus Kerli muusikaprojekti kontseptsioon selgemaks ja tüdruk
iseendas kindlamaks, nii et lõpuks suutis ta oma ideed plaadifirma
inimestele siiski maha müüa.
Tagantjärele on ta
isegi õnnelik, et plaadileping varem ei tulnud. “Ma tegin enne
kõike nii valedel põhjustel. Kui ma Fizzi võitsin,
siis tahtsin lihtsalt popstaariks saada, aga nü
üd tahan ma inimestele tõesti midagi anda.”
“Love is Dead” on üsnagi suures osas autobiograafiline
album. Selles on vihjeid nii Eestile, väikesele Elvale, kust Kerli
pärit on, kui ka tüdruku enda lapsepõlvele.
“Ma ei räägi oma loomingus kunagi midagi sellist, mida ma ise
läbi pole elanud. Sellepärast ma olen õnnelik, et mul on olnud
suhteliselt palju raskeid aegu. Kuidas sa saaksidki mõista teise inimese
valu, kui sa ise ei ole valu tundnud?
Ma räägin oma
lugudes väikelinnas ja kommunismiaegsetes tingimustes kasvamise piinadest,
see on osa minu suureks saamise loost, ma ei taha sellega kedagi solvata. Elvas
oli palju ilusaid asju ka: loodus, kallid inimesed, kes mind armastasid. Aga
minusugusel oli ausalt ka väga raske. Ma ei tundnud kunagi, et keegi mind
sada protsenti mõistab, mul oli tunne, et ma ei võinud olla
teistmoodi ja parem. Ma ei saanud kunagi aru, et kui ma rõõmus
olen, miks siis öeldakse, et pill tuleb pika ilu peale.”
Üks plaadi kuumimaid hitte “Walking On Air” on Kerli enda
elulugu. See räägibki väikesest imelikust tüdrukust
väikesest linnakesest. “Näiteks kui ma selle Fizzi
võitsin, kandsin ma alati mütse. Laulus on ka little creepy hat,
and a little creepy cat – see oli seetõttu, et ma tõin
kunagi kodutu kassipoja koju. Selles laulus on juttu isegi mu vanatädi
kiiktoolist! See laul räägib iseendasse uskumisest ja sellest, et
tegelikult sa saad teha kõike, mida su hing ihaldab.”
Mõnes albumi “Love Is Dead” loos meenutab Kerli
hääl Björki, kelle mõjutusi on Kerli ka ise tunnistanud.
Samas on tema muusika rokilikum ja rohkem peavoolu kuuluv. Põnevaks
teevad Kerli muusika veel gootilikud elemendid – vanakooli stiilis
leierkasti till-toll-till-toll ja loomulikult palju salapärast
sosistamist.
Kerli on väikese ja hapra tüdrukukese
väljanägemisega – ta on kõigest 155 sentimeetrit pikk.
Nüüdseks on ta endale kasvatanud alaseljani ulatuvad
pikad blondid juuksed. Selline välimus sobib hästi Gothic Lolita
stiiliga, mille elemente ta oma välimuses päris palju kasutab.
“Ma kannan hästi ilusaid valgeid asju ja samas on mul mingid
kreisid 20sendise platvormiga stripparikingad jalas. Mu videotes on kõik
sümboolne. Riietest tähistavad lateks, must nahk ja ketid piiranguid,
valged ja pitsilised asjad aga puhtust ja süütust ning piirangutest
üle saamist. Mul on isegi üks suur gootikohver, mille sees on mu
esinemiskingad ja -riided.”
Kõik see kokku teeb Kerlist
sellise süütu ja samal ajal müstilise Alice’i imedemaal.
Kerli ütleb, et ta ei lase oma väljanägemises ja
muusikas kellelgi endale midagi dikteerida ja on selle üle
väga uhke. “Kõik loominguline pool tuleb ainult minu peast.
Sellega tegelen ma iga päev. Mänedzerid tegelevad äriga, aga
riided, visuaalid, videod, plaadikujundus – see kõik on minu
looming. Ma ei taha olla audioartist, vaid ma tahan olla audiovisuaalne artist.
Ma ei jõua ära oodata, millal ma saan teha suuri kontserte! Siis
hakkab mul seal lund sadama ja asju lendama. Mul on see kõik juba ammu
valmis mõeldud!”
Kerli on paari aasta jooksul
Hollywoodis leidnud sõpruskonna, kus on nii kunstnikke, lauljaid,
fotograafe kui ka rikkad Hollywoodi lapsi, kes tegelevad lihtsalt
“kunstnikuks olemisega”.
Enamik neist on Hollywoodi
kuskilt mujalt tulnud, nii et Kerli sõnul püüavad nad olla
üksteisele pere eest. Kerli elab koos ühe punap&
auml;ise sõbratariga, kellega ta jagab vahemerestiilis hipikodu.
Öösiti mängib neil magamise taustaks ritsikate hääl,
sest moekunstnikust sõbranna ei saavat muidu und.
Sõbrannaga, kelle juurde Kerli kolis alles hiljuti pärast
poiss-sõbrast lahku minekut, otsivad nad koos juba maja.
Kunagi tahaks Kerli aga endale osta mingi väikese mõisa
kõrvalhoone Eesti saarekesele. “Ma igatsen Eesti inimeste lihtsust
ja sealset vaikust; siirust, perekonda, kõndimist ja aastaaegade
vaheldumist.”
Tulevikuambitsioon on Kerlil väga lihtne:
ta tahab lihtsalt õnnelik olla. “Ma tahan saada ka nii heaks
laulukirjutajaks ja produtsendiks, kui ma saada saan. Oma teisel albumil ma
kindlasti kirjutan ja produtseerin ise rohkem.
Ma tahan inimestele
midagi ilusat kinkida. Ma loodan siiralt, et ühel päeval minu lugu
inspireerib inimesi. Ma tahan olla inimestele tõestus, et kui sa usud
iseendasse ja töötad oma unistuste kallal piisavalt, siis sa
võidki saada selleks, kelleks unistad.”
Täiesti kreisid laulusõnad:
Creepshow
I’m from a land called secret Estonia
nobody knows where it’s at
nobody knows where it’s at
nobody knows where it’s at
Ice cream mountains and chocolate skies
nobody knows where it’s at
nobody knows where it’s at
nobody knows where it’s at
Welcome to the creepshow
Welcome to the creepshow
welcome to the
welcome to the
welcome to the creepshow
I’m from a land called secret Estonia
nobody knows where it’s at
nobody knows where it’s at
nobody knows where it’s at
Cinnamon houses and licorice flies
nobody knows where it’s at
nobody knows where it’s at
nobody knows where it’s at
Welcome to the creepshow
Welcome to the creepshow
welcome to the
welcome to the
Welcome to the creepshow
põdral maja metsa sees
väiksest aknast välja vaatab
jänes jookseb kõigest väest
lävel seisma jääb
kopp-kopp lahti tee
metsas kuri jahimees
jänes tuppa tule sa
anna käppa ka
Welcome to the creepshow
Welcome to the creepshow
welcome to the
welcome to the
Welcome to the creepshow...
Creepshow
I’m from a land called secret Estonia
nobody knows where it’s at
nobody knows where it’s at
nobody knows where it’s at
Ice cream mountains and chocolate skies
nobody knows where it’s at
nobody knows where it’s at
nobody knows where it’s at
Welcome to the creepshow
Welcome to the creepshow
welcome to the
welcome to the
welcome to the creepshow
I’m from a land called secret Estonia
nobody knows where it’s at
nobody knows where it’s at
nobody knows where it’s at
Cinnamon houses and licorice flies
nobody knows where it’s at
nobody knows where it’s at
nobody knows where it’s at
Welcome to the creepshow
Welcome to the creepshow
welcome to the
welcome to the
Welcome to the creepshow
põdral maja metsa sees
väiksest aknast välja vaatab
jänes jookseb kõigest väest
lävel seisma jääb
kopp-kopp lahti tee
metsas kuri jahimees
jänes tuppa tule sa
anna käppa ka
Welcome to the creepshow
Welcome to the creepshow
welcome to the
welcome to the
Welcome to the creepshow...