15.08.2008, 00:00
Rahanappus sunnib auto ära lõhkuma
Salva Kindlustuse hinnangul paneb majanduskasvu aeglustumine inimesi oma liisitud autosid lõhkuma ja end haigeks lavastama.
20. mai, Nissani autokeskus Lasnamäel. Eesti üks suuremaid
kindlustusfirmasid, Salva kindlustus, peab nõukogu koosolekut, mida
juhib autokaupmees ja nõukogu esimees Leho Siimsen. Ärevuses
valmistutakse suuremaks kindlustuspetturite rünnakuks.
Salva juhatuse liige Andres Lõhmus seletab kolleegidele, et
reisikindlustuses on tekkinud palju reisi ärajäämise kahjusid,
mis suure tõenäosusega on seotud majanduslanguse mõjudega.
Tema väitel jätavad kliendid majanduslikel
põhjustel kallimatele reisidele minemata, kuid toovad kindlustusele
arstitõendi haigestumise kohta, et kahju sisse nõuda.
Arvestusega, et reisikindlustus sellise kahju kindlustusvõtja
haigestumise korral korvab. Jutt käib kallimatest, mitukümmend tuhat
krooni maksvatest reisidest.
“Reisikindlustuse tulemusega
seoses puudub hetkel põhjus rahuloluks,” kurdab Lõhmus.
Salva nõukogu liige Reigo Kala, kes ühtlasi juhib Koit
Pikaro õigusabibürood Ius Dicere, pöörab koosolekuliste
tähelepanu teisele kurjakuulutavale trendile. Nimelt on lähitulevikus
oodata kallimate liisitud sõidukitega seotud kindlustuspettuste
lainet.
Kala väidab, et jahtuvas majanduskeskkonnas käib
liisingmaksete tasumine paljudele üle jõu ning liisingfirmad pole
valmis lepinguid niisama lõpetama. Nii lähevad hätta sattunud
autoomanikud lihtsama vastupanu teed: kahjustavad teadlikult oma kalleid
masinaid ning pöörduvad kahjunõudega seltsi poole. “On
karta 1990. aastate lõpu käekirja kordumist,” ähvardab
Kala.
Nõukogu istungil jääb kõlama, et
kahjukäsitlejatel on käed-jalad tööd täis: 2008. aasta
esimeses kvartalis tegi Salva varakindlustuses rohkem kahju hüvitamisest
keeldumise otsuseid kui terve 2007. aasta jooksul kokku!
Selle
põhjuseks peab Lõhmus asjaolu, et kindlustusvõtjad
küsivad igaks juhuks kõikvõimalike kulutuste
hüvitamist. Ka selliste, millel puudub seos kindlustuslepinguga. Samuti
püütakse kõigest väest kahju suurust moonutada.
“Eelnev viitab otseselt üldise majanduskeskkonna
halvenemisele,” ütleb Lõhmus kolleegidele.
Hiljem
Ekspressi küsimustele vastates on Salva mehed märksa
tagasihoidlikumad.
Konkreetsete juhtumite ja statistika
avalikustamist välditakse nagu tuld.
“Sellistest
asjadest avalikult rääkimine oleks “koolitus”
järgmistele “katsetajatele”,” ütleb Salva
kindlustusdirektor Urmas Kivirüüt. “Ja sellist
“koolitust” tahan ma kindlasti vältida!”
Kivirüüt koputab kindlustuspettuse “katsetajate”
südametunnistusele: tegu on kriminaalkuriteoga, mille suhtes rakendatakse
nii-öelda täisleppimatust. “Sellist asja ei saa olla, et ma
proovisin ja andke andeks.”
Andres Lõhmus lisab, et
inimestel on oma moraalset palet kergem säilitada
siis, kui ahvatlused neile liiga kergelt ette ei satu, ja meenutab
piiblilugu Evast ja õunast.
Lõhmuse arvates
pole kriis majanduses praegu veel väga tõsine. Tema
sõnul peavad enne kindlustuspettuste lainet pangad kurjaks muutuma
ja inimestelt autosid või muud käendustega seotud vara ära
võtma hakkama.
Üldiselt on Salva hinnangul
praegune seis 1990. aastate lõpu majanduslanguse aegsete
kogemuste kordumine. “Peame valvsad olema ja mitte laskma teistel
kinni maksta asju, mida mõned on liigses finantsoptimismis endale
võtnud,” üt
leb Kivirüüt.
Valik “leidlikke plaane”
Alljärgnevalt valik mõningatest viimasel ajal kohtutest
läbi käinud kindlustuspettustest:
Alljärgnevalt valik mõningatest viimasel ajal kohtutest
läbi käinud kindlustuspettustest:
- Mullu novembris väitis Aleksander politseile, et eelmisel ööl varastati Tartus talle kuulunud sõiduauto Volvo S80 väärtusega 150 000 krooni. Kuna auto oli kindlustatud, pöördus mees hüvitise saamiseks ka Parex kindlustusse, kes aga koostöös politseiga tuvastas, et vargust tegelikult ei toimunud ja kogu lugu oli lavastatud eesmärgiga kindlustushüvitis välja petta.
Karistus: neli kuud tingimisi vangistust.
- Samuti novembris mõtlesid Triin, Veljo ja Peep välja kavala plaani, kuidas Seesami rahvusvaheliselt kindlustuselt vähemalt 50 000 krooni välja petta. Kolmik lavastas Tartumaal Elvas Peedu teel liiklusõnnetuse, kus sõiduauto BMW 520 sõitis külje pealt sisse sõiduautole Lincoln Continental. Asi vormistati nii, nagu oleks BMWd juhtinud Peep ja Lincolni Triin. Veljo juhendas kõike.
Kolmiku karistus: Triinule ja Peebule viis kuud tingimisi, Veljole 540 üldkasulikku töötundi ja juhtimisõiguse äravõtmine pooleks aastaks.
- Varem üheksa korda karistatud Andrus pidi pea tööle panema pärast seda, kui juhtimisõiguseta ja alkoholijoobes sõber Heiki tema sõiduautoga Chrysler Voyager kraavi sõitis. Intsident leidis aset Põlvamaal Laheda vallas Sika-Tilsi teel mullu detsembris. If Eesti kindlustusele väitis Andrus, et kaotas libeda tee tõttu juhitavuse ja sõitis ise kraavi. Mees tahtis seltsilt saada 32 493 krooni.
Karistus: Heikile kümme kuud tingimisi, Andrusele 25 000 krooni trahvi.
- Veiko jutustas tänavu jaanuaris politseile ja kindlustusseltsile, et parkis uue aasta esimestel tundidel oma Mercedese Pärnu linna Kuldse Kodu tänavale. Sealt olevat auto varastatud, sellega liiklusõnnetus tehtud ja seejärel rannaliivale jäetud. Hiljem selgus, et Veiko ise oli see, kes joomase peaga auto juhtimisega toime ei tulnud.
Karistus: trahv 17 780 krooni.