22.08.2008, 00:00
Paavoharju “Laulu laakson kukista“, Lau Nau “Nukkuu“, Mari-Leen “1987“
Soome metsafolk, Eesti neoondisko.
Paavoharju
“Laulu laakson kukista“
(Fonal)
Lau
Nau
“Nukkuu“
(Fonal)
Mari-Leen
“1987“
(Moonwalk)
Kuidas tarbib
tänapäeval muusikat üks korralik snoob? Mõistagi
vinüülplaatidelt, mida on terve maailma peale trükitud vaid
paarisajases tiraažis. Või siis ekstra hea saundiga 180 grammistelt
vinüülidelt, kiirusega 78 RPM plaatidelt või siis, ja see on
praegu väga ylös, äraunustatud makikassettidelt. Ja millist
muusikat snoob eelistab? Minimal, breakcore, drone, noise, weird shit,
igasugune eksperimentaalne andmine, õues salvestatud folk ning ka
popmuusika, kui see on äärmiselt lo-fi (nagu näiteks Ariel
Pink).
Eriline hõrgutis snoobi laual on Soome friikfolk (ja
hullumeelselt katsetav Soome muusika üleüldiselt). Paavoharju ja Lau
Nau albumid välja andnud plaadifirma Fonal on snoobide hulgas
supermainega, ega Fonal naljalt midagi konventsionaalselt välja ei anna.
Nii Paavoharju (kommuunitäis usklikke) kui Lau Nau (tõepoolest
keset paksu metsa elav naisterahvas Laura Naukkarinen) teevad moodsat
tehnoloogiat ära kasutades muusikat, mis kõlab kui tehnoloogiat
poleks veel juhtunudki. Ma ei mõtle vaid digitaalse- või
elektrikitarrieelset ajastut, nad lähevad oma muusikaga nõidade ja
koriluseaega, viivad su sügavale metsalaande. Kus sul tuleb ise
ümbritsevatest helidest kõige ilusamad laulud kinni
püüda, Paavoharjul sageli otseses, Lau Nau puhul kaudsemas
mõttes. Ja väga ilusad on nende puufolk laulud, millest tuul
läbi vuhiseb ja kus aidauks kääksub, tõepoolest.
Mida oleks välismaisele tippsnoobile Eestist pakkuda? Vaid kohalikku
diskopoppi, mida kunagi hüüti päkapikudiskoks, ma pakun. Kui
Soome friikfolkarid proovivad tihti uttu ära kaduda, siis Mari-Leenu
muusika on üks selgemate kontuuridega muusika üleüldse. Iga
sündiriff joonistub kenasti välja ning tal paistab ka
füüsiline kaal olevat.
Tema uuel albumil
“1987“ on produtsent Sven Lõhmus ja teised teinud
sedavõrd sihipärast tööd, et muusika ei pruugigi nii
väga imelik ja kohatu ning paigutamatu tunduda. Plaadil on selge
sünnipära: 80ndad, mille elektro, eurodisko, Suosikki-popi, isegi
proto-house viidetega boogie sees Mari-Leen julgelt poseerib. Äkki isegi
liiga hästi. “1987“ hoiab Mari-Leenu nii radikaalselt heana,
et Kumu ÖÖ korraldajad ei julgeks teda elu sees esinema kutsuda. Aga
samas: kui selle muusika taga oleks kaks ujedat Norra produtsenti ja esiplaanil
bitch fatale Prantsusmaalt, kargaks kogu trendipublik näpud püsti, et
oh kui peen kraam. Ja siin võib snoobi nina kärssamist tunda.