29.08.2008, 00:00
Eesti parimas vene koolis käib koolitöö inglise keeles
Tänavuste riigieksamite tulemuste põhjal kokku pandud koolide edetabelis saavutas kuuenda koha Vladimir Kornijenko Eragümnaasium. Keskmise tulemusega 76,86 palli osutus see Lasnamäe kool parimaks venekeelseks kooliks Eestis.
Viktoria Ladõnskaja
viktoria.ladonskaja@ekspress.ee
“Homse päeva kool” – nii seisab kirjas selle
õppeasutuse kodulehel. Vladimir Kornijenko erakoolis toimub
õppetöö kuus esimest aastat keelekümbluse
põhimõttel. Kuid mitte eesti, vaid inglise keeles. Algkoolis
õpitakse suuremat osa õppeainetest inglise keeles, aga selle
kõrval õpetatakse alates esimesest klassist viis tundi
nädalas ka eesti keelt.
“Meie eesmärk on, et
lõpetajad valdaksid vabalt kolme keelt: vene, eesti ja inglise,”
ütleb kooli direktor Vladimir Kornijenko.
Selles Pallasti
tänava majas asuvas koolis, kus oli kunagi Dvigateli lastead, saab
haridust veidi üle 200 õpilase. Õpetajaid on 40.
Õppimine on tasuline: aastane õppemaks on 27 000 krooni.
Seejuures on 32 õpilast niinimetatud soodustatud, kes ei maksa kogu
summat.
Esimese klassi täituvusega probleeme ei
ole
Kes on “soodustatud”? Esiteks koolis
töötavate õpetajate lapsed. Teiseks lapsed nendest peredest,
kelle üks laps käib või on juba käinud selles koolis.
Selline maksesüsteem ei ole soodne üksnes soodustuse saajatele
endale, vaid ka koolile, kes kindlustab endale nende
“allahindlustega” soovikohase õpilaskontingendi.
Ja veel: kooli juures tegutseb ettevalmistav lasteaed. Siin valmistatakse
kolme-nelja aastaseid lapsi ette õppimiseks “homse päeva
koolis”. Tänu sellele ei ole puudust esimesse klassi astujatest
– nii puudub siin probleem, millega põrkab kokku suurem osa Eesti
venekeelsetest koolidest. Vastupidi, soovijaid on nii palju, et Vladimir
Kornijenko oleks tänavu sügisel tahtnud avada kaks esimest
klassi, kuid paraku ei mahuta endise lasteaia ruumid üle 200 lapse.
Sellepärast hakkab esimeses klassis õppima taas 17 last.
Kõikides selle kooli klassides on 16-17 õpilast.
Pedagoogist ärimees
Vaba ruumi on koolis
tõepoolest vähe: nii esimesed kui ka viimased klassid liiguvad
mööda endise lasteaia kitsukesi koridore. Puuduvad ka oma
spordikompleks ja staadion. Direktor peab seda ühest küljest
loomulikult kooli puuduseks, teisest küljest aga tunnevad nende kitsaste
seinte vahel kõik üksteist suurepäraselt ja sellepärast
on ka õhkkond hoopis teistsugune kui teistes koolides. Just
õhkkond on direktori sõnul see, mis paneb aluse kooli nii headele
tulemustele.
“Ma olen ettevõtja!” ei häbene
Vladimir Kornijenko välja öelda. “NSV Liidu ajal
unistasin äritegemisest. Tahtsin koguni restorani avada, ja
hotelli... Kui aga see sai võimalikuks, taipasin hoobilt, et ei tule ei
restorani ega hotelli, vaid hoopis kool! Ma olen ise õpetajana
töötanud, lõpetasin Leningradi riikliku pedagoogilise
instituudi. Nii ma otsustasingi ühendada kaks asja: soovi ajada oma
äri ja pidada oma ametit.”
See oli 1992. aastal, kui
Eestis ei olnud isegi erahariduse seadust.
“Ministeerium andis
mulle kooli avamiseks loa, ilma et seadust kui niisugust oleks olemaski
olnud,” räägib Kornijenko. “Ma juhtusin kuulma, kui keegi
ametnikest ütles lause: “Noh, las avab... Ega see kool niikuinii
kaua vastu ei pea.” Mulle jäi see ütlemine hästi meelde ja
ma otsustasin tõestada, et vean välja. Ja kuidas veel!”
“Nüüd, kui meie lõpetajad saavutasid selliseid
tulemusi (muide, me alustasime esimese klassi lastega ja läksime nendega
lõpetamiseni välja, sellepärast on meie koolil olnud ainult
viis lendu), saan aru, et äri ja kool
on eri asjad,” ütleb Kornijenko. “Aga minu kool – see
on üks tegevuse liik, mis pakub mulle rahuldust nii kutsumuse kui ka
rahateenimise osas.”
Vene-Ameerika kool
Kooli õppekavad laenas Kornijenko Ameerikast. Ta nimetab
oma gümnaasiumit ka ise Ameerika kooliks Eestis. Loomulikult ei
lähe need programmid vastuollu kehtestatud ja ettenähtud riiklike
õppekavadega. Nii viiakse siin nagu teisteski vene õppekeelega
koolides tänavusest aastast sisse eesti kirjanduse ja ajaloo
õpetamine eesti keeles.
“Meie kooli
õpetamissüsteem erineb individuaalse lähenemise poolest. Meil
on isegi koolipingid paigutatud selliselt, et laps saab näiteks inglise
keele tunni ajal tegelda üksnes oma ülesannetega – tal ei
ole pink, vaid isiklik boks. Peale selle töötab inglise keele
tundides klassis üheaegselt neli õpetajat,” räägib
Kornijenko.
Individuaalne lähenemine väljendub ka lapsesse
suhtumises. Nii näiteks on selles koolis kombeks lahendada kõik
probleemid lapse kasuks. “Me ei kirjuta päevikusse
märkusi,” ütleb Kornijenko.
“Milleks? Me
lahendame probleemi õpilasega vesteldes. Pealegi on kool väike ja
me kõik teame, millised on lapse vanemad, milline on laps ise ja kuidas
temaga toime tulla. Ja pealegi: milleks on vaja kirjutada lapsele
päevikusse, et tal puuduvad vahetusjalatsid, kui võib sisse seada
vahetusjalatsite kapi? Ja probleem on lahendatud.”
30
protsenti lõpetajatest lahkub Eestist
Kooli viies lend lubab lõpetanute eelistustest juba teatavaid
kokkuvõtteid teha. Tänavu lõpetas 17 inimest.
Riigieksamite keskmine tulemus oli 77,52 palli. Kooli juhtkond tunnistab, et
nii tänavu kui ka möödunud aastal asus kolmandik
lõpetanutest õppima edasi Euroopa ja USA kõrgkoolides.
Eriti populaarsed on Saksamaa, Iirimaa, Inglismaa ja Hispaania
kõrgkoolid.
Näiteks läks direktori tütar
Jekaterina (20) samuti Hispaaniasse. Kooli ajaloos on ka unikaalne juhtum, kus
üks lõpetanutest asus Saksamaal õppima vene filoloogiat.
See-eest ei suuda Vladimir Kornijenko meenutada kedagi, kes oleks
pärast tema gümnaasiumi lõpetamist siirdunud
õppima Venemaale.
Fakte Kornijenko ja tema kooli kohta:
Vladimir Kornijenko (60) oli enne oma gümnaasiumi rajamist 1991. aastal Lasnamäel koolidirektor.
Parima personali leidmise nimel on direktor pidanud lahti laskma 80 õpetajat.
Õppeasutust majandab mittetulundusühing Edu Valem.
Kool maksab Tallinna Haridusametile ruumide kasutamise eest seitse krooni ruutmeetrist ja peab remonti tegema oma raha eest.
Kool saab riigilt õpilase "pearaha" nagu kõik teisedki koolid.