19.09.2008, 00:00
Tartu teeb hulluks
Koos ETVst nähtud vabaõhuetenduse “Suvekool” kordusega
ja Urmas Vadi äsjailmunud näidendi “Mängi, inimene!”
lugemisega sain möödunud nädalal jubeda
Vahingu-mürgituse.
Komplikatsioone võiksin
iseloomustada märksõnadega “tiik”,
“mäng”, “punane”,
“kuuekümnendad”, “Mati Unt”.
Vahing ja
Unt, Unt ja Vahing. Vanemas eas olid nad kaunikesti sarnased (olemuselt
rohkemgi kui väliselt), käisid koos ja naersid ühtede ja samade
asjade üle. Aga nende olemuses oli ka vastandlikke komponente. Vahingule
(“Endspielis” liigagi familiaarselt Vaintsaks ristitud) meeldisid
tiigid. Või kui ei meeldinud, siis vähemalt tõmbasid ligi.
Ta ise oli ka tiik, vähemalt Andres Keili interpretatsioonis. Raske,
kohmakas, omaette vegeteeriv.
Kuidagi tardunud ilmega, rohkem
sissepoole vaatav. Tiik jääb ikka tiigiks, hüppa sinna sisse,
mine välja või jäägi selle põhja lagunema.
Võid ta isegi kinni ajada, tal ükskõik.
Unt oli
oja. Voolas väsimatult edasi, iseasi, kuhu ja miks. Aga pole mõtet
selliseid asju ojalt küsida. Ega tema järele mõtlema hakka,
vuliseb ikka omasoodu. Oja juba kinni ei aja, aga selle-eest võib ta
üsna lihtsalt teises sängis liikuma hakata. Öeldakse, et
ühte ojasse kaks korda astuda ei saa, sest alati voolab selles uus vesi.
Nii oli ka Undiga. Ehkki mis mõttega olekski keegi pidanud kaks korda
ühte ja samasse Unti astuma?
Põllu lavastuses Unti
füüsilisel kujul ei olnudki, teda kehastas Maimu, Vaino esimene
naine.
Ühest küljest natuke kurb ja liialt kokkuhoidu
rõhutav – samas ka tore, sest Katrin Pärn sai
nõndamoodi kaks rolli ja tema esteetiliselt kaunist ning
elurõõmsat esinemist on alati rõõm vaadata. Mati
oli lavastuses punases, Vaintsa mustas riides. Ilmselt tahtlik – ja
põhjendatud – vastuolu. Evald Hermaküla (Martin Kõiv)
sissetoomine üsna kandvas rollis rõõmustas. Tore, et veel
mõni kuuekümnendate (pigem küll seitsmekümnedate) persoon
lisaks Undile ja Vahingule lavale pääses.
Omaette huvitav
etteaste oli Katrin Ruusil. Miks ta Tõnu Tepandi üht kuulsaimat
laulu laulis? (Tekst kõneleb sellest, kuidas ema maalt pojale linna
kirja kirjutab. Alustab sellega, et uudist pole, ja loeb siis üles pika
rea, kes kõik surnud on.) Kas Tepandi oli näidendis käsitletud
ajal ka teatrist joomise tõttu eemaldatud? Või sümboliseeris
laul lihtsalt ajastut?
Põllu näidend haarab Vahingu
elust ja tekstidest kõige kandvamad dialoogid. Mõni on
sõna otseses mõttes ammendav. (“Ma olen rase.”
– “Milleks?” – “Sa ajad mind minema?”
– “Sa ise ei lähe ju.”) Nõnda on tükk
huvitav, mis sellest, et kusagile välja ei vii. Piisab kolmest
lühitsitaadist, et saada adekvaatne ettekujutus näidendi
õhustikust: “Sa suhtled maailmaga läbi haigete”;
“Mina ei tunne mitte ühtegi tervet inimest”; “Sulle ei
meeldi see sellepärast, et see tegelikult sulle meeldib”.
Olen mõelnud, miks kuuekümnendate Eesti kirjandus nii masendavalt
igav on. Nagu tiik. Eks vist seetõttu, et see oli viiekümne
okupatsiooniaasta keskmine kümnend. Tunneli ühest otsast ei paistnud
enam ega teisest otsast veel valgust. Mälestused iseseisvusest olid
tuhmunud, nõukogude korra sisemine kollaps, mis juba
seitsmekümnendail üldrahvalikuks naeruobjektiks sai, ei paistnud veel
välja. Vahing sellega s
eonduvast ängist kirjutaski ning “Endspielis” on see
hästi välja toodud. Ehkki “Mittelspiel” oleks sisuliselt
õigem pealkiri olnud. Vahingu inimkatsed kuuluvad samasuguste
ajamärkide hulka nagu Tartu komsomoliopositsioon või kitarristide
ansamblid. Suurushullustus tuleb realiseerida, olgu aeg kui vilets tahes.
Pärast rasket tööd on mõnus puhata. Pärast
kolme Vahingu-ainelist näitemängu aga eriti. Ei tea miks, aga mind
hakkasid kõik need lähimineviku kultuuriloo heeroste elulugudele
(Panso, Tuglas, Ernesaks, Naan, kolm Johannest, Ruja jt) keskenduvad
näitemängud järsku tüütama.