Rakvere suurejooneline Põhjakeskus
Tohutud mõõtmed, suurejooneline sisekujundus, parim, mis seni
siinkandis näha olnud… Arhitekt Raivo Puusepp, kelle aktsiad
pärast Tartu kaubamaja olid järsult kukkunud ja Sakala-segadus ei
olnud nende väärtust veel reaalselt kasvatanud, on nüüd
küll tagasi püüne peal.
Küllap tal on
suurkaupluste ja nende tellijatega mitmesuguseid kogemusi, aga SEE on
nüüd küll õnnestumine. Sisu sündis
koostöös sisearhitekt Peeter Looga (KAMP).
Betoonimaal ja raualasuur
Rakverre on ta rajanud
betoonelementidest kaubandushoone, millel on ootamatult selgeltväljenduv
iseloom. Halli põhitooni on täiendatud tumedamas hallis toonis
ruudustikuga, mis meenutab “kindamustrit“, kudumise skeemi.
Kaudselt ka Tõnis Vinti. Ja restoran Kaera Jaani Raekoja
platsil…
See on hea idee, mis annab rajatisele moodsalt
stiliseeritud rahvalikkuse, mis on ühest küljest värske ja
lihtsalt vastuvõetav ning teisest küljest teostuselt suhteliselt
odav – tumedamad ruudud on seintele lihtsalt maalitud.
Lisaks
ornamendile on hoonet liigendatud sissepääsusid tähistavate,
raudoksiidiga lasureeritud betoonelementidest “väravatega“.
Fassaadi liigendavad ka tehnilised trepid, mis on suhteliselt hoolikalt
kujundatud-teostatud. Hoolimata maja üüratutest
horisontaalmõõtmetest on üldmulje terviklik.
See
kõik on piisavalt efektne, et mitte lasta hoone fassaadil
ainuvõimu haarata möödapääsmatute reklaamplakatite
müriaadidel, mis oma kirevuse ja üheplaanilisusega nivelleerivad meie
globaliseeruvas maailmas kõiki avalikke ruume.
Sisetänavad, kivid ja puud
Siseruumes on
samuti suurt joont. Küll juba veidi ootuspärasemalt, kuivõrd
olete hoonet väljastpoolt juba imeks pannud. Siiski ei oskaks oodata nii
kvaliteetseid materjale ja korralikku teostust. Võtet, et põranda
klinkerplaadid on samasse mustrisse laotud kui fassaadidel kujutatu,
võib pidada idee loogiliseks jätkuks, kuid viis, mismoodi on
lahendatud koridoriavarustes istepingid, on täiesti ootamatu.
Nimelt on asetatud põrandale ridamisi suuri kivimürakaid, nagu
Kalevipoja lingukive, mis pealt siledaks lihvitud. Neist on siin-seal
moodustatud kolmikgrupid, keskel suures potis puu. See võte lisab
tavalisele supermarketimiljööle uskumatut elegantsi, andes seega
silmad ette nii mõnelegi panga teenindussaalile.
Butiikidest-boksidest ja müügisaalidest siinkohal juttu ei teeks,
kirjeldan ainult avalikku publikutsooni, sisetänavaid ja fuajeed. Ja veel,
peale materjalide ja kujunduse väljapeetuse on terviku mõju
märgatav ka hoone tunnusgraafikas, millega on näiteks ohutumaks ja
nähtavamaks muudetud klaasvaheseinad.
Vabandage, pidu
algas enne katku…
Tähelepanu tõmbas
enesele ka valgustuse roll. Valgustuslahenduses on kombineeritud mitut
võtet. Esiteks fuajees, peasissepääsu taga on lakke riputatud
ridamisi tilgakujulisi valgusteid. Need meenutavad õhupalle, mis on
helendavat vett täis valatud...
Kõrgete, läbi kahe
korruse ulatuvate vahekäikude ehk sisetänavate lagedes on valgusavad,
mille kaudu täidab ruumi teretulnud päevavalgus.
Lisavalgustus on lahendatud põhiliselt kahel moel. Ohtralt on tikitud
õhuruumi ereda valgusega rippvalgusteid, mis teise korruse klaaspiirdelt
paljunedes tagasi peegelduvad. Teiseks – kaudne valgustus. Laes ei avane,
nagu tavalisel poel, tööstusromantika – fermide ja
ventilatsioonitorude rägastik –, vaid sinna on paigaldatud
läbikumavatest lainep
laatidest kate.
Laematerjali kohale on kinnitatud valgustid, mis
tekitavad sinna hajusaid laike. See lahendus tõstab ja elavdab lage,
muudab selle ruumi veelgi elegantsemaks, kokkuvõttes lausa
pidulikuks.
Selles hoones on saavutatud vist üks kaupmeeste
unistusi: poe külastamine on kliendile meeldejääv sündmus,
lausa poodlemispidu. Mulje on tugev, ehk mingikski vastutasuks rahakoti
kergenemisele.
Kodulehelt leidsin info: “Põhjakeskuses
on olemas kõik, mida ühelt ostukeskuselt soovida: tuntumad
rõivabrändid ja -kauplused, jalatsi- ja spordipoed,
elektroonikapoed, hüpermarket, ehitusmarket, juuksur, solaarium, kasiino
ning mitu restorani.“
Plaanis olnud veel jäähall ja
spordisaal...
Hoone oli 400 miljonit maksma läinud. Hea, et
rajatis sai valmis enne majanduslangust, praegu ei tuleks selline investeering
vist enam kõne allagi, isegi “Virumaa ostupealinnas“
mitte.