Autor
Madis Kõiv.
Lavastaja Priit Pedajas.
Mängivad Lembit
Ulfsak, Jaan Rekkor, Taavi Teplenkov, Tõnu Oja, Maria Avdjuško,
Laine Mägi jpt.
Eesti Draamateater Heliose kino saalis, Sauna
7.
“Lõputu kohvijoomine” ongi
ennekõike lõputu kohvijoomine, kõrvale maitsev vein ja
sigaretid, kuulujutud ja kõlakad, võimuvahetused ja
pommiplahvatused, flirt, poeesia, ning kõige muutuva kiuste endaks
jäämine. Toodagu aga veel üks kuum kohv, härrale samuti. Ja
võetagu istet.
Ühe kohviku loost kasvab üldistus
ühe rahvuse looks. See ei ole suur narratiiv, see on kimp väikseid
ajalikke vestlusi, mis juuripidi ometi igavikus ja müütides kinni.
Vaimude tund kultuurimäluga peaosas. Werneri kohviku suminast kerkivad
esile Eesti omaloo arhetüüpsed kujud – on Stammkunde, ankur ja
majakas. Kõigutamatu kohvikurääbis. Temas on uudishimu ja
mõistatahtmist, aga rohkem kui keegi teine on just tema see, kes leiab,
et tassi aromaatse kohvi ja klaasi maitsva veini jaoks peab inimesel alati aega
olema. Olgu või maailmarevolutsioon pooleli. Ja Stammkunde ei tunne ka
hirmu – seda abstraktset hirmu, mida Peeter Simm oma
“Ideaalmaastikus” nii veenvalt on kujutanud.
Kohvikuhämaruses kohtame ka napisõnalisi hallides mantlites
koputajaid, alati joviaalseid poeete, on üks kõhn mees, kelle
katkendlikust jutust on raske aru saada, kuid kelle allaandmist saatusele on
valus vaadata. On mässava loomuga mehi, kes tahavad muuta. Aga on ka neid,
kes lasevad ennast muuta, kaasajooksikuid ja kameeleone – kuidas
võim, nõnda vaim. Kas tohime meie neid erinevaid
ellujäämisstrateegiaid siis endisaegsetele ja kaasaegsetele pahaks
panna? Üht teed teisest paremaks pidada?
Stammkunde (Lembit
Ulfsak) valdab perfektselt Kõivu kordustest tiheda teksti
väiksemaidki nüansse – nauditav on jälgida, kuidas ta loob
atmosfääri, milles pinge ja rahu on täielikus harmoonias. Jaan
Rekkor Uustulnukana on samast klassist mängija, nagu ka Tõnu Oja
Kõhn Mees. Näiliselt kergelt loodud fluidumi lööb
kõikuma Maria Avdjuško Ettekandja. Väliselt sobib ta
täiuslikult Werneri püsikundede kultuurimälupildiga pikast ja
kõhnast teenindajast, kuid tema kehakeel, intonatsioongi reedavad
sisemist ebakindlust antud tüpaaži tabamises. Teine Ettekandja Laine
Mägi kehastuses on hoopis tugevamast puust. Võimalik, et eksin,
kuid minu kujutluses on antud lavastuse kontekstis Ettekandjad, nagu
Stammkundegi, usaldusväärsuse ja turvalisuse,
püsimajäämise essentsi kandma määratud, mis sest, et
soengud ja põlled, raha ja töökeel ajas muutuvad.
Muidugi on kohati verbaalset pingpongi koormavalt palju, ja kolme tunni
jooksul muutub pealkirjas rituaalse “kohvijoomise” kõrval
üha aktuaalsemaks too pealkirja esimene pool –
“lõputu”. Kahju hakkab ka suuremast osast näitlejaist,
kes aina kostüüme vahetavad ja riidepuu ebarentaablis rollis pause
välja kannavad. Utreerin, muidugi, kuigi tõde pole väga kaugel
– mõni noor näitlejanna saab tõesti vaid oma
perfektsetes mõõtudes keha üha uute ja uute ajastutruude
aksessuaaridega ehtida ning, kohvitass peos, lavasügavuses
tulipõnevat seltskondlikku vestlust pingutatud naerupahvakutega
illustreerida.
Ometi on see lavastus Vabariigi juubelisündmusi
seni valitsenud läila rahvusromantilise peavoolu üks
intelligentsemaid ja üldistusjõulisemaid kõrvalekaldumisi.
“Lee
krüübe”
Autor Peter Shaffer.
Lavastaja
Priit Pedajas.
Mängivad Kersti Kreismann, Maria Klenskaja,
Hilje Murel, Guido Kangur.
Kui palju võiks või peaks
“Leekrüüpe” tänasel vaatajal olema kasu teadmisest,
et Maria Klenskaja on oma kauni karjääri jooksul juba jõudnud
mängida Eesti Draamateatris Kersti Kreismanni vastas elava fantaasiaga
ekstravertset giidi Lettice’i ning pisut hiljem Vene Draamateatri samas
lavastuses kuivikust muinsuskaitseametnikku Lottet. Kahe primadonna
initsiatiivil on “Leekrüübe” nüüd taas laval,
ning osad vahetatud – Kreismann Maria Stuarti punase parukaga
pannkooginäolistele turistidele Inglismaa kõige igavamas majas
ringkäiku korraldades fantaasiahobusel kapata laskmas ning Klenskaja
temale migreenihoogude all kannatava vanatüdrukuna päitseid pähe
tõmbamas. Duell kahe daami vahel on hoogne. Heas mõttes
traditsioonilisele näitlejateatrile toetuva tüki muudavad aktuaalseks
ka pärismaailmas aset leidvad koledad koondamised, kolearhitektuuri
vohamine ja koledatel aegadel ikka pead tõstev nostalgia “vanade
heade aegade” järele. Ja Shafferi tekst omakorda on duell erinevate
võimupositsioonide (süüdistaja-kaitsja,
tööandja-töövõtja, näitleja-publik),
jutustamise viiside, fakti ja fiktsiooni, ideaali ja tegelikkuse vahel.
Kaks naist, kes polegi nii erinevad, kui esialgu arvata lastakse,
elavad oma frustratsiooni välja rollimängudes, mida hõlbustab,
kuid mida kindlasti mitte ei tingi, väike rüüpamine. Lootust
annab, et võitluseta neis mängudes ei alistuta, ja kui ka
kukutakse, siis aetakse end uuesti püsti, pühitakse põlved
tolmust puhtaks, klopitakse enesehaletsus mantlilt maha ja avastatakse enda ees
rajad, mida ongi tahetud käia, kuid mida pole varem olnud mahti
märgata.
*
Mõlemad näitemängud sobivad
sinna hoolimatu omaniku poolt unarusse jäetud Heliose kinosaali
hästi. Kunagisest hiilgusest on järel hallitus ja rooste. Vana ja
vahvust täis aega ning ilusat arhitektuuri taga igatsev
“Leekrüübe” ja püüdmatut stoilist rahu,
retsepti kärsitusele ning hingeselgust otsiv “Lõputu
kohvijoomine” ei ole küll tekstidena teab mis poliitilised, kuid
nende kavva võtmine ja Heliose saalis mängimine iseenesest on tubli
poliitiline samm. Werner elab Tartus uut elu. Kas jõuame ära oodata
ka Heliose taasavamise?