21.11.2008, 00:00
Libakingitus Swedbankilt
Ajakirja Anne peatoimetaja Tiina Lang tunnistab, kuidas pidi maksma vee ja mahla joomise eest korduvalt sadu kroone, sest Swedbankist “tasuta” kingiks antud lennujaama lounge’i külastamise kaart osutus tegelikult väga kalliks.
“Swedbank soovitas mul aasta tagasi võtta Visa Goldi
krediitkaardi asemele Visa Platinumi krediitkaart – aastamakse on
küll ligi kolm korda suurem, aga sellega kaasneb nn Priority Pass. Panga
Pirita kontori töötaja rõhutas, et Priority Passiga
lennujaamas vastava puhkeruumi külastamine on mulle tasuta ja võin
kaasa võtta kaks külalist.
“Kena, kui see nii on,
miks mitte maksta kopsakamat krediitkaarditasu, kui sellega liitub
hüve,” arutlesime kaasas olnud kaaslasega. Seda enam, et reisin
keskmisest eestlasest sagedamini ja vahel on hea lounge’is rahus olla,
internetist kas või uudiseid lugeda või vajadusel
tööd teha.
Sestap ma siis südamerahus Priority Passi
kasutasingi, ka koos lastega reisides, samas oma lohakuse tõttu kordagi
konto väljavõtet üksipulgi uurimata. Suve lõpus ja
sügisel käisime pikemal reisil Hispaanias ja Ameerikas. Hakkasin
alles pärast seda oma krediitkaardi ja jooksva konto arveid üle
vaatama – ükskõikne nagu ma rahaasjades üldjuhul olen.
Alles siis märkasin, et minu arvelt on korduvalt maha võetud
summasid 27 dollarit ja 81 dollarit ilma, et nende päritolu mulle
meenuks.
Swedbankist täpsemalt asja uurides selgus, et
tõepoolest – ma olen luhvtitanud Priority Passi eest tuhandeid.
Olen ise tobu olnud ja joodud pudeli vee eest maksnud järjepidevalt
üle 340 krooni ja koos laste mahladega iga kord ligi 1000 krooni.
Samas ei ole mul olnud aimugi lounge’i külastamise
hinnakirjast. Ka ei ole keegi lounge’is nimetanud, et see
teenus – võimalus olla suhtelises rahus, juua
karastusjooke ja kui oleks himu, ka kangemat kraami – oleks mulle
tasuline või röövelliku hinnaga. Lähtusin infost, mida
mulle pangatöötaja oli uut toodet pakkudes andnud.
Olen
pangas allkirjastanud krediitkaardi lepingulisa, kus on märgitud, et
Priority Passi kaart võimaldab siseneda lennujaamade
salongooteruumidesse ja kasutada seal pakutavaid teenuseid. Lisaks on mind
teavitatud, et “Hansapangal on õigus konto omaniku mis tahes
arvelduskontolt kinni pidada salongikülastustasu, mille suurus isiku kohta
on ära toodud Hansapanga hinnakirjas”.
Tõsi,
hinnakirja pole mulle esitletud ja ise ei taibanud ma ka seda küsida,
kuna kõrvus kumises maagiline sõna “tasuta”. Pealegi
ei ole lepingus viidet Priority Passi tasemele – on see Standard,
Standard Plus või Prestige, millest viimane on kliendile tõesti
tasuta, ka külaliste kaasamisel.
Swedbanki väikelaenude
ja krediitkaartide müügijuht Evely Leinsaar rõhutab
nüüd, et “klient tutvub lepinguga enne allkirjastamist, mis on
kliendi kohustus, ning tal on õigus küsida juurde täpsustavaid
küsimusi ja ka hinnakirja esitamist”.
Ta kirjutab:
“Pank maksab Priority Passi liikmestaatuse eest, et Teil oleks olemas
õigus antud lounge külastada. Priority Pass pakub oma
liikmestaatust ka otse klientidele ning samas teeb ta osade pankadega
koostööd, pakkudes oma kaarti näiteks lisateenusena
krediitkaardile nagu Swedbankilegi ja siis ei ole ära määratud
konkreetse kaardi taset nii nagu seda kodulehel leida võib. Swedbank
tasub kliendi eest liikmemaksu ning kliendi enda kanda jääb
külastustasu Teie poolt võetud krediitkaardi puhul.”
Seega – kuidas peaks siiski klient teadma, milline Priority Pass tema
krediitkaardi juurde kuulub ja millistel tingimustel, kui sellesisulist
täpsustavat ja selgitavat lepingut ei ole?
Kust võiks
lihtsameelne arvata, et pangaametniku jutt on vale või
“toodetel” röögatud lisatingimused, mida paber ei
sätesta ja pangatöötaja veerand sõnagagi ei maini?
Tuustida kindluse mõttes panga internetilehe sadu aknaid?
Selleks, et üleida netist Priority Passi hinnakirja, on vaja
klienditeenindaja abi ja seejärel kahlata läbi 44 lehekülge
krediitkaardi hinnakirju!
Olgu võrdluseks, et näiteks
Handelsbanken pakub Platinumi krediitkaardi ja Nordea First Cardi
omanikele lounge’i külastust null krooni eest ehk tasuta.
Lohutuseks pakub Swedbank mulle 200 krediitkaardi preemiapunkti, mille eest
saaksin osta 20 protsenti soodsamalt tammepuust kummuti või lauad-toolid
või saada 150 punkti eest küpsisekarbi!
“On
väga kahetsusväärne, et on tekkinud
vääritimõistmine,” kirjutab Evely Leinsaar.
“Tootetingimustega tutvumine on väga oluline enne toote
omanikuks saamist ning omalt poolt teevad meie teenindajad kõik, et
vajalik info kliendini jõuaks. Teie juhtum on täna
üksikjuhtum, mistõttu ei saa me rääkida klientide
massist, kes oleks tootetingimusi valesti mõistnud.”
Siiski – ma ei usu, et olen ainus ullike, kes pole osanud küsida
papkatäit pabereid, mis mõne lepingureaga tegelikult kaasnema
peaks, selleks et kontolt ei kaoks tuhanded.
Pank: klient eksis, mitte meie
Swedbanki väikelaenude ja krediitkaartide müügijuht
- Klient allkirjastab Visa Platinumi krediitkaardi lepingut sõlmides lepingu lisa, kus on kõik Priority Passi tingimused ära toodud.
- Lounge’i külastamise eest peab klient ise tasuma vastavalt hinnakirjale – nii nagu lepingu lisas kirjas, mis sai kliendi poolt allkirjastatud. Kõik teenuse kasutamisega seotud hinnad on panga hinnakirjas selgesõnaliselt kirjas ning hinnakiri on kättesaadav nii kontoritest kui internetilehel.
- Kirjavahetuses kliendiga selgitasime, et meie andmetel on American Expressi Platinum-krediitkaart ainuke krediitkaart Eestis, mille juurde on krediitkaardi omanikule tasuta nii liikmestaatus kui lounge’i külastused.
- Visa Platinumi krediitkaardi juurde kuulub Priority Passi liikmekaart, mille liikmetasu maksab Swedbank, aga külastuste eest tasub klient.
Swedbanki väikelaenude ja krediitkaartide müügijuht