09.01.2009, 00:00
Mõte elust enesest
Ingel Undusk avaldas perekonna-draama ja kirjutab oma sõprusest vanaisa Jaani ja vanaema Elleniga.
PAUL: “Tead, mis on näidendi kirjutamise juures kõige
raskem? (Eva ei tea). Sa tahad kirjutada millestki, mida sa tunned, eks. Aga
kogu kirjutamise aja tajud sa mingit okast ja süüd oma hinges. Sa
tahad rääkida täpselt nii, nagu oli, aga miski sunnib sind
tegelasi ähmastama ja neid tundmatuks tegema.
Eva: Küll
kõik endid ära tunnevad.
Need repliigid
pärinevad Ingel Unduski (20) värskelt avaldatud näidendist
“Taevase rahu otsinguil” (Ilmamaa, 2008). See kõneleb
kunstnikust, suurmehest, kes on olnud paraku “pagana väike
isa”, tema vahekorrast oma poegade ja tütretütar Evaga.
“Minu jaoks on huvitav põlvkondade vaheline suhtlemine.
Näidendis on ka isiklikku ainest, aga kõik tegelased on
kolmest-neljast karakterist kokku pandud,” selgitab noor
näitekirjanik. “Elust maha kirjutamine seab liiga kindlad piirid. Ja
kui isegi tahad kirjutada kellestki kindlast isikust, siis muutub tegelane
kirjutades nii või naa võõramaks. Tegelased arenevad
sageli suunas, mis ei ole kavandatud.”
Näidend pole
sugugi Ingli esimene kirjanduslik katsetus. Ta alustas nelja-aastaselt, on
kirjutanud jutte ja romaane ning pidanud kirjavahetusi nii päkapike (enne
kooli) kui inimestega. (“Nüüd, enesekriitika süvenedes,
olen hakanud vähem kirjutama.”).
Kui Ingel oli 5.
klassis, ilmus ajakirjas Hea Laps tema teos “Mõte elust
enesest” – eluline noorsooromaan. Avaldamata on kuus aastat tagasi
kirjutatud romaan jõrmrokkar Alice Cooperist, kes oli selles loos Ingli
onu. “Kirjutamine võimaldab välja elada kõik, mis elus
parajasti hinge peal. Aga nüüd olen aru saanud, et nii noorelt ma
veel romaani kirjutada ei oska.”
Tegelikult polegi Alice
Cooper noore kirjaniku onu, aga tuntud inimesi – ja kirjandusvallast
– on Ingli perekonnas küll: vanaisa Jaan Kross, vanema Ellen Niit,
isa Jaan Undusk... ja isegi tarbekunstnikust ema Maarja Undusk on ühe
luulekogu avaldanud. Ometi pole pere last kirjanikutööle
tõuganud, see on kõik täitsa ise tulnud.
“Püüan end oma vanemate ja vanavanematega mitte
võrrelda, see on üsna tulutu ettevõtmine. Samas on sellest
päriselt raske hoiduda, sest olen ju nende vaimus kasvanud. Katsun nende
teadmistest midagi tallele panna, aga selge, et iga inimese puhul avalduvad
need erinevalt.”
Nii töökaks nagu vanaisa Ingel
ennast ei pea. “Olen võimeline tegema nädal aega hästi
tihedat tööd, aga siis ei tee kaks nädalat mitte midagi. Minu
vanaisal oli oskust teha iga päev midagi. Isa on mul ka selline.”
Koolis polnud Ingel just õpitöö eesrindlane. 11.
klassis läks ta 21. koolist (“Ei pidanud vastu sealsele karmile
kliimale”) üle Vanalinna kooli, kus “anti rohkem
õhku”. Pealegi oli seal teatriklass. Pärast keskkooli
õppis aasta Tartus ajakirjandust, aga otsus teatri kasuks oli juba
küpsenud ja nüüd õpib ta lavakunstikoolis dramaturgiat.
Vanem õde Marion koolitas end teatrikunstnikuks, aga üritab
nüüd takkapihta lavastajaks õppida.
“Ma ei
usu, et Eestis oleks teist kõrgkooli, kus nii pingeliselt oma erialaga
tegeldakse. Mina olen harjunud enda püstitatud ülesandega kahekesi
olema, aga teater on nii sotsiaalne koht, et seal tuleb osata oma
ülesannet jagada. Praegu tundub mulle, et teatri tundmine annab
näidendi kirjutamisele möödapääsmatud eeloskused. Et
teada, kuidas asi laval välja näeb.”
Palju
energiast, mis läks vanasti paberile, kulub nüüd teatrile.
Õhtul istutakse koos koolimajas
ja mõeldakse järgmiseks päevaks etüüdi välja.
Ometi tahab Ingel, et tema elus oleks ka praegu midagi, mis üldse
teatrisse ei puutu. “Mul on plaanis kirjutada oma sõprusloost
vanaisa ja vanemaga. See on miski, mis on mul kõik peas olemas, ma ei
pea midagi uurima ega kelleltki küsima. Ütlesin vanaisale juba ta
eluajal, et seda kord teen. Vanaisa ja vanema looming on nagu üks tervik.
Vanaema kirjutatu toetub paljuski vanaisale ja vanaisa looming jälle
suuresti vanaema omale.”
Ingel tunnistab, et
kahekümneselt kirjanik olla on ikka pagana raske. Puuduvad kogemused elu
kujutamiseks ja kasvad oma tekstidest kole kiiresti üle. Ning avalikkuse
ette astudes on kõik äkki teisiti kui sahtlisse kirjutades.
“Varem said kõigest kirjutada ja sulle ei esitatud küsimust,
et kas need on elust võetud tegelased. Aga kõigest hoolimata
tuleb võimalikult sõltumatult kirjutada. End mitte
kõigutada lasta ootustest ja võrdlustest.”
“Taevase rahu otsinguil” ilmus tänu Hando Runneli
julgustusele, ilma milleta Ingel ehk polekski söandanud näidendit
avaldada.
“Praegu on minu jaoks tähtis teema
iseseisvumine – me pole enam lapsed ja meil on kohustused, millega me
pole harjunud. Ning see, et üks põlvkond hakkab lahkuma.
Järsku pole enam inimesi, kelle olemasoluga oled sa harjunud.”
Kas kirjandus on Ingli saatus? – “Kindlasti arvestan
võimalusega, et minust ei saagi kirjanik, ja ma isegi ei tea, mida
tähendab tänapäeval olla kirjanik. Aga seda, et ma kirjutamise
ära lõpetan, ei kujuta ma ette. Kirjutamine on alati olnud mu
iseeneslik vajadus,” usub Ingel.