23.01.2009, 00:00
Animal Collective „Merriweather Post Pavilion"'
Baltimore’i õndsate eksperimentalistide tantsumuusikaplaat, käike ja kanaleid täis.
Animal Collective
“Merriweather Post Pavilion”
(Domino)
On alles jaanuar, aga see siin võib juba olla Areeni aasta
album. Siim Nestor arvab nii ja mina arvan vist ka. Et miks? See on pikem
jutt... “Merriweather Post Pavilion” on imeilus plaat – ja ta
käib mulle närvidele rohkem kui mis tahes teine. Ma olen neile
lauludele nii lähedal ja ometi mitte kohal. Animal Collective on
bänd, mida vaadatakse, nina vastu klaasi, väljastpoolt sissepoole.
Muusikaga on minu arvates üleüldse kuidagi nii, et see on
põhiolemuselt kõne arusaamatus keeles. Meie kuuleme seda
kõnet ja proovime teda organiseerida, talle mõistuspäraselt
vastata, kord edukamalt, kord vähem. Me jälgime helide arenguloogikat
ja tunneme neis ära midagi sellest liikumisest, mida me loodusest,
ümbritsevast maailmast märganud oleme. Me kuuleme laulja
häält ja seome selle emotsioonid nendega, mida me iga päev oma
suhtlusest tunneme. Ja rütm äratab meie kehas midagi, mistõttu
oskame nood skeemid ise lõpuni viia ja sel moel naudingut saada. Animal
Collective teeb sedamoodi reageerimised kõik väga raskeks.
Või ei, reageerida on kerge, kuid rahuldus ei saabu. Sa lihtsalt
satud tunderõhulisse ühte lõksu teise järel ning ei
ulatu kuidagi selleni, kus arvad olevat tolle muusika emotsionaalse tuuma.
Näiteks Flaming Lips on nende kõrval lihtsalt üks
kõrtsibänd.
Okei, võib-olla läheb natuke
aega. Tõepoolest sain ma vähemalt enda arvates mõningate
laulude loogikast tasapisi aru. Nad näiteks võtavad popmeloodia ja
katavad ta siis õrnade pindmiste deformatsioonidega, uputavad
efektidesse, lisavad läiget ja lennuvõimet. Aga need laulud ei anna
kokku seda “päris” ja “õiget” Animal
Collective’i. Nad on selle plaadi tasemelt tagumised, igavamad lood
– “Bluish”, “Lion In A Coma”...
Aga
siis on veel need teised, siinsed parimad, massiivsemad, asendamatumad laulud.
Ja seal kehtib üks teine loomeloogika – selline, mis meenutab mulle
uuristamist. Bänd mitte enam ei kaunista oma kõlapilti, vaid rajab
sellesse käike ja kanaleid, laseb mõnel sellistest justkui sisse
variseda ja sukeldub siis selle kujuteldava kuhja sees uuesti sügavusse.
Plaadi avalugu “In The Flowers” on hea näide. See, mis algul
kõlab, nagu püüaks Yes folgist progekarkassi kokku monteerida,
kukub lõpuks välja 90ndate alguse stiilis rave-trillerina. Plaadi
finaal “Brothersport” on ehk sirgjoonelisem tantsulugu, kuid ka
siin kuulub transi juurde see, kuidas me alailma nende loodud labürindi
seinte vastu põrkame. Ja seal vahel – öelge palun, millest
räägib teile vapustava hingamisega “Daily Routine”?
Või mitte vähem sugestiivne “No More Runnin’”? Ma
olen ühtaegu erutatud ja väsinud katsetest seda välja uurida.
Aga mul on veel aega – veebruar, märts ja kõik need teised
kuud enne aasta albumi valimist. Ja loodetavasti üht-teist ka pärast
seda.