06.02.2009, 00:00
Maailma lõpp on lähedal
„Maailmalõpp on vist lähedal!” hüüaks meie
vanaemad viimaste ilutrendide peale. Kosmeetikafirmad on leidnud uue turu
– lausa nii suure, et see hõlmab peaaegu poole elanikkonnast. Nad
müüvad kosmeetikat meestele!
Enam pole vaja oma meessoost
kaaslasele kingitust ostes lõputult ajurakke ja aega kulutada.
Nipsasjake, millest kogu Inglismaa ning ka muu maailm räägib,
maksab kuus ja pool naela ning teeb meeste silmad suureks ja sügavaks.
Guyliner pani sel suvel Superdrugi poes müügile spetsiaalselt
meestele mõeldud süsimusta silmapliiatsi. Toote ilmumine on
ajaloolise tähtsusega just seetõttu, et aitab meeste silmameigi
massidesse viia. Siiani on enda näolapi värviga katmine imponeerinud
eelkõige noortele ja vanadele rokkaritele. Jumestus- ja peitekreemi on
metroseksuaalid ning geimehed kasutanud juba aasta. Kuid Guyliner on tekitanud
kosmeetikapoes situatsiooni, kus keskealised ärimehed ja nende teismelised
pojad mukivad külg külje kõrval avalikult peeglite ees
silmi.
Mõned vaatlejad on täheldanud, et mehed
võib jaotada kaheks: metro- ja retroseksuaalideks.
Esimene
mõiste tekkis aastal 1994, kui kirjanik Mark Simpson selle kasutusele
võttis. Metroseksuaal on mees, kes kulutab raha enda peale. Ta on klient
kallites riidepoodides, spordiklubides, ööklubides ja ilusalongides
ning huvitub modellindusest, näitlemisest, spordi- ja muusikamaailmast.
Tänaseks ei ole metroseksuaalsus enam lihtsalt trend, vaid meeste
õigus endast lugupidavale elustiilile. Kõige puhtamat
tõugu metroseksuaalid on näiteks David Beckham, Brad Pitt ja
Antonio Banderas.
Metroseksuaalidele vastanduvad retroseksuaalid,
kes peavad teatud enda eest hoolitsemise protseduure liialt naiselikeks.
Kosmeetikabrändide püüdluseks on läheneda samm sammult
retroseksuaalidele ning nad n-ö ümber kasvatada.
Mehed ja
silmapliiats on varemgi omavahel hästi läbi saanud. Näiteks
1970. aastatel, kui glämmrokkarid lisasid silmapliiatsi peale rohkelt
n-ö glitterit, või 1980. aastatel, kui uusromantikud tõid
moodi romantiliselt sügavad suitsusilmad, millesse võis lausa
ära uppuda. Või veel kord 1980. aastatel, kui silmapliiatsist ja
valgest puudrist sai süngete gootielukate hommikune must-have. Või
1990. aastatel, kui meigist sai eelkõige transvestiitide relv. See pikk
armulugu on tänaseks saavutanud varasemast kommertslikuma ja
demokraatlikuma vormi. Tänapäeval ei pea silmapliiatsit
käsitseda oskav mees olema ilmtingimata uusromantik, gootikutt või
mõni muu alternatiivse popkultuuri esindaja. Kosmeetikavidinaidki
ei pea laenama enam oma tüdruku varudest.
Üks esimene
visionäär meeste mukkimisasjanduses oli Jean Paul Gaultier. Asjad,
ilma milleta mehed tema arvates enam sekunditki elada ei saa, olid
päiksepuudrid, toonitud huulepalsamid, spetsiaalsed ripsmetušid,
peitekreemid ja silmalainerid. Neid tooteid otsustas ta julgelt meestele ka
müüma hakata; vähem julgelt spetsiaalselt meeste nahale
mõeldud hooldustooteid.
Tänapäeval on meeste
kosmeetikatööstus (hooldus- ja dekoratiivkosmeetika) koondunud
eelkõige Inglismaale. Sealsed mehed saavad valida sadade
koorimisprotseduuride, matistavate vahendite ja isepruunistavate toodete vahel.
Otse loomulikult asub Inglismaal ka meeste silmapliiatsi üllitanud
kosmeetikapoekett Superdrug. Kaupluse edasine plaan näeb ette, et kui
Guylineri müüginumbrid on edukad, saavad mehed endale ka värvitu
ripsme- ja kulmugeeli (Manscara!), huulepalsami ja miks mitte ka peitekreemi.
Samas poes hakkas sügise algusest spetsiaalselt meestele mõeldud
huulepalsamit ja peitekreemi mü
;üma kosmeetikabränd Taxi.
Tegelikult ei ole ju meestel
õrnemad huuled või ripsmed, et neil oleks vaja spetsiaalse
koostisega palsamit või tušši. Samahästi võiks
selle näpata tüdruku kosmeetikakotist! Probleem on vaid selles, et
sõna „silmapliiats” on liialt tugevalt seotud naiselike
tegevustega. Kui aga kirjutada samale tootele peale „meeste
silmapliiats”, muutub see palju vastuvõetavamaks.
Kosmeetikabrändi Taxi esindaja väidab ka seda, et meestele
mõeldud tooted tehakse pisut delikaatsemad ja kergemad, sest mitte keegi
ei igatse näha välja nagu drag queen (kui sa just pole drag
queen).
Meeste meigiliikumise kohal laiutab liiga suureks puhutud
vastanduse pilv feminiinne vs. maskuliinne. Vaidlused akumuleeruvad
eelkõige selle ümber, kui mehelik on meigitud mees. Kuid teema ei
pruugi olla seotud pelgalt seksapiiliga. Meeste meik on algselt seotud
eneseväljendusega, mingi muusikastiili armastajate hulka kuulumisega
või püüdega olla pisut radikaalne. See on eeskujulik mäss
ja vaga piiride nihutamine.