Rikas äi maksab rohkem kui mõni meistritiitel
Paradoksaalsel kombel lõpetasid Eesti sponsorid Marko Asmeri
toetamise ajal, mil tal oli juba esimesed saavutused ette näidata.
Noormehe isa, Reformierakonna kunagine minister Toivo Asmer oli varem, kui ta
omas veel poliitilist mõju, küsinud lõputu arv kordi raha
riigifirmadest ja eraäridest.
“2005. aastal
ütlesin, et minu suu ei paindu enam raha küsima, see oli
niivõrd alandav tegevus.”
Väikesponsorid soovisid
sageli suurejoonelisi esitlusi. “Oli ka paar härrasmeest, kes andsid
suuremaid summasid, aga nemad ei tahtnud üldse reklaami,”
möönab Toivo Asmer.
Just siis hakkasid ringlema jutud, et
Asmerit sponsib allilm, sealhulgas nüüdseks surnud Kalev Kurg.
“Kurg oli omal ajal lootustandev krossisõitja, kes kuulus Tallinna
EPT motoklubisse. Minusse suhtus lugupidavalt, sest ma olin EPT juhataja
asetäitja. Kurg aitas motomehi, aga ta ei olnud kunagi Marko
rahastaja,” märgib Toivo Asmer.
Markol vedas. Ta sai
2008. aastal võimaluse võistelda Briti vormel 3 sarjas tasuta.
Sõidud maksis kinni tiimikaaslase Walter Grubmülleri isa.
Asmer võitis tiitli ülekaalukalt.
Liiga
riskantne töö isegi võidusõitjale
Iga ringrajasõitja unistus on pääseda vormel-ühte.
Asmeri tiitlivõit upitas ta Sauber BMW testsõitjaks. Esimest
korda elus sai noorhärra võidusõitmise eest palka.
Ametlikes testitulemustes esines aga eestlase nimi harva, sest ta oli
meeskonnas alles tähtsuselt neljas piloot.
Asmer ütleb, et
tal oli selliseid katsesõite, mille tulemusi ei avaldatud kusagil:
“Näiteks üks päev enne päristesti.
Kaheksa-üheksa päeva olen rada sõitnud, ja siis neid
sirgeid... Ega seal ka alati sirgeid ei nühita, mõnikord
simuleeritakse mingeid radu või kurve. Neid päevi on olnud
päris palju, vahest 15.”
Türgi GP ajal pidi aga
eestlane lõbustuspargitaolises kohas lihtsalt rahva
rõõmuks demoautoga kumme tossutama.
Võidusõiduringkondades silma paistmiseks vajavad piloodid aga
võistlemist. Seetõttu vaevles tiitliga kullatud Asmer mullu
kevadel vana häda käes: tal polnud kusagil võistelda.
Tasuta võistlemine teisejärgulises F3000 sarjas osutus nii
õudseks, et eestlane loobus enne esimest starti: “Seal läks
asi eluohtlikuks. Tulen boksi ja roolivarras kukub küljest ära. Aga
need autod lähevad ka 300 edasi ja kui see oleks kuskil kiires kurvis
juhtunud...”
GP2 kampaania kukkus
läbi
Alles juunis võeti Asmer GP2 sarja, kust
on sirgunud sellised staarid nagu Lewis Hamilton, Heikki Kovalainen ja Nico
Rosberg.
Tema peasponsor oli investeerimispank Norrast.
“Norralased ei pannud sugugi kogu raha,” ütleb Asmer.
“Endal tuli ka maksta. Sinna läks ka osa BMW Sauberi testimise eest
saadud palgast.”
Hooaja lõpuks polnud eestlasel paraku
ühtki punkti.
Muidugi võib seda õigustada
tõigaga, et ta ei osalenud esimestel etappidel. Kuid temaga täpselt
samal ajal tegi esimese stardi Lucas di Grassi, kes lõpuks tõusis
üldkokkuvõttes kolmandaks.
Asmer: “Ei olnud nii,
et üks asi oli viltu – mina ise või tiim või auto.
Kogu komplekt ei toiminud üldse, kogu aeg oli midagi häda. Vahel olen
ma isegi kehva autoga etteotsa jõudnud. GP2s ei saanud ma autot testida.
Kogu hooaja peale sain sama palju testida kui Briti vormel-kolmes poole
päevaga.
Sellest sai kõik alguse. Viimastel etappidel
mõtlesin jub
a, et saaks see asi kiiremini otsa.”
Teise eestlase
edulugu
Samal ajal nautis üks teine eestlane GP2
sarjas täielikku edu. See oli lõunamaades laia joonega
kinnisvaraäri ajav ja luksuslikke autosid koguv Margus Reinsalu.
Eesti miljardär rahastas meeskonda, kelle piloot Giorgio Pantano
võitis sarja.
Racing Engineering on kõva tiim, heade
sidemetega. Selle presidendi onu on Hispaania kuningas.
Tiimi
mullune peasponsor oli Hispaania naftahiid Repsol. Kuluaarides sahistatakse, et
kui praegune F1 peaks tehasemeeskondade lahkumise tõttu lõhki
minema, siis on just Racing Engineering tõsiseltvõetav kandidaat
mõnele vabaks jäävale kohale.
Tänavu on
Reinsalu võidusõiduhuvi veelgi süvenenud.
Ta
ostis koos äripartner Gregory Grace’iga õiguse müüa
välisturgudel spordijooki Fat Burner (eesti keeles rasvapõletaja).
Jooki toodab võidusõitjast viinatööstur (milline
suurepärane kombinatsioon!) Aivis Ohtla.
Ühe esimese
turuna sihib Reinsalu Hispaaniat.
Reinsalu loob
üleilmset kaubamärki
Austerlane Dieter Mateschitz
tegi ekstreemsporti ja vormel-ühte toetades Red Bullist üleilmse
kaubamärgi.
Veebruari lõpus teatas Reinsalu samamoodi,
et Fat Burnerist saab Racing Engineeringi peasponsor.
“Fat
Burner ja Red Bull on kaks täiesti erinevat toodet ja korrata nende edu on
väga raske,” ütles Reinsalu Ekspressile. “Aga meil
on oma plaan. Liigume pika kava alusel, kiirust eeldame vaid
sõitjatelt.”
GP2 sarjas maksab hooaeg poolteist
miljonit eurot sõitja kohta. Kui palju Reinsalu vormelitiimile raha
annab, pole teada, sest leping on konfidentsiaalne. Küll aga märgib
ettevõtja, et meeskond aitab leida joogile kontakte ja
müügikanaleid ning Fat Burner maksab selle eest
läbimüügilt tiimile teatud protsendi.
Just siit on
tulnud kõlakad, et Eesti spordijooki hakatakse müüma Repsoli
tanklaketi kioskites.
“Kas esimene müügikanal
on Repsol või mõni muu, on lahtine, kuid kindlasti hakkab neid
olema palju,” märgib Reinsalu.
“Võidusõit on võimalus teha end
tõsiseltvõetavamaks,” ütleb ka projektiga tihedalt
seotud Erik Sakkov, kes varem on juhtinud turundust Ühispangas ja Tallinna
Sadamas.
Reinsalu lisab, et “GP2 sari on täna
vormel-ühele lähemal kui kunagi varem, viimane on aga profispordi
absoluutne tipp nii sportlikus kui ka PRi ja turunduslikus mõttes.
Selles karussellis keerlemine on pilet klubisse, mis toetab meie plaanide
kohaselt ühe Eesti toote tegemist globaalseks müügiartikliks.
Ise arvame, et ajame Eesti asja päris hoogsalt.”
Eestlase raha ei lähe Eesti sõitjale
Kui
küsite, kas Racing Engineeringi punast värvi vormeliga hakkab
kihutama GP2 kogemustega Eesti mees Marko Asmer, siis on vastus selge ei.
Piloodid on hoopis Dani Clos Hispaaniast ja eespool mainitud Lucas di
Grassi Brasiiliast.
Toivo Asmer ütleb, et rääkis
Margus Reinsaluga viimati Estonias peetud uusaastakontserdil.
“Ütlesin poolnaljatades, et ehk annad Markole ka GP2 autot testida.
Või teeks Eestile rahvusmeeskonna nagu A1 sarjas. Ta ütles, et oi,
ma rahastan autosporti nii tagasihoidlikult.”
Ka Reinsalu
märgib: “Oleme Toivo Asmeriga rääkinud kõigest
muust peale raha. Marko toetajate ridadesse kuulunud ma ei ole.”
BMW Sauberiga on Markol tänavuseks hooajaks leping olemas. Isa
sõnu
l testis poiss viimati F1 autot laupäeval Hispaanias. Millises sarjas ta
võistleb, pole veel teada.
Marko meelest pole seis hull:
“Möödunud aastal samal ajal polnud mul ka midagi kindlat. BMW
Sauberil on eesõigus minu teenetele. Kui neil midagi pakkuda pole,
võin igal pool sõita.”
Geenius alustas
laenuga pruudilt
Siiski annab Reinsalu raha ka eestlaste
motopisiku heaks. Ta rahastab noort vormelisõitjat Sten Pentust,
Reformierakonna ühe liidri ja Tallinna linnapeakandidaadi Keit Pentuse
venda.
Sten Pentus pole võidusõidus midagi
põrutavat saavutanud ja veel paar aastat tagasi kurtis ta, et ei tea
küll, mida need konkurendid söövad, et nii vähe kaaluvad.
Kuid noorhärral on üks väga tugev aktiva: ta elab
koos Reinsalu tütre Kristeliga. Võidusõidus on tihti nii, et
rikka sponsori olemasolu on sama oluline nagu andekus ja tiitlivõidud.
Seda võib lugeda ala eripäraks. Keegi peab ju
sigakallid masinad kinni maksma. Isegi kõrgprofessionaalne F1 vabanes
“istmeostjatest” alles kahe aasta eest.
Üks
viimastest, kes endale F1s koha ostis, oli Christijan Albers. 46 starti teinud
hollandlase naise isa Roel Kooijman on tuntud rahandushai. Just tema rahastaski
väimehe vormelikarjääri.
Naissuhted on
vormelisõitu ka märksa jõulisemalt edasi aidanud. Colin
Chapman oli geniaalne vormelikonstruktor, kelle Lotus-autodel võideti 13
F1-tiitlit. Tõenäoliselt mõjutas ta autosporti rohkem kui
keegi teine pärast auto leiutajat Carl Benzi. Vähem teatakse aga
fakti, et Lotuse tiim sai alguse 25 naelsterlingist, mille Chapman laenas oma
pruudilt Hazel Williamsilt.
Äiapapa
annab raha
“Kristelit olin tundnud kolm aastat,
enne kui Margusega tuttavaks sain,” ütleb Pentus oma elukaaslase ja
äiapapa kohta.
Ta räägib, et näeb ja
mõistab Margus Reinsalu abiga võidusõidumaailma hoopis
teisiti kui varem. “Ta on olnud alati eeskujuks.”
Pentus
võistleb sel hooajal Renault 3,5 maailmasarjas. Tema meeskond on
mainekas Fortec.
Hiljutiste testidega Hispaanias jäi eestlane
igati rahule: “Meeskond toetab ja aitab mind sada protsenti. Oleme
kiiresti leidnud ühise keele ning teineteisemõistmise.”
Novembris testis ta Prantsusmaal ka GP2 autot. Loomulikult oli meeskond
Racing Engineering.
Oma ambitsioonide kirjeldamisel jääb
Pentus kidakeelseks: “Kõike korraga täna välja
öelda on veel vara.”
Äiapapa on hoopis
sõnakam: “Steni eesmärk on F1. Ambitsioon peab olema, muidu
ei juhtu midagi.”
- Marko Asmer ja Sten Pentus olid kardisõitjatena mõlemad Eesti tasemel edukad ja kuulusid samasse Asmer-Elstera meeskonda.
- Asmeril oli piisavalt raha, et minna võistlema algul Soome, hiljem Lääne-Euroopasse. Lõpuks jõudis ta Tony Karti tehasetiimi palgale. Tony Kart on kardisõidus sama mis Ferrari vormel-ühes. Marko võiks seal tänini professionaalse kardisõitjana leiba teenida. Kuid tema ihkas vormeliga kihutada ja siis enam isa rahast ei piisanud. BMW Sauberi testisõitja koht tähendas Markole läbimurret.
- Steni karjäär jõudis ummikusse enne, kui ta midagi õieti saavutada jõudis. Kuna Läänes võistlemiseks raha polnud, tiirutas ta Baltimaades päevinäinud Reynardiga. Nõukogude aja lõpuaastatel oli sama masinaga kihutanud Toivo Asmer.
- 2004. aastal osales Sten Saksa Auto AMK toel Saksa vormel-BMW sarjas, üheks sponsoriks KC Grupp. “Tegime valesti kõik, mis valesti teha andis,” võttis mänedžer Jussi Pärnpuu hooaja kokku.
- Läbimurret pole toonud ka järgmised aastad. Võistluspraktika puudumine algusaastatel annab siiani tunda. Aga vähemalt ei pea Sten eelarve pärast pead valutama.
- Pentus ütleb, et ta ei kadesta inimesi, kellel hästi läheb. “Marko on andnud mulle palju jõudu ja usku ning usk endasse on see, mis mind edasi viib.”