26.06.2009, 00:00
Jaan Kaplinski “Lahkujad”
Tänapäev, 2009. 185 lk. 19 Kalli Kalde illustratsiooni.
1992 ilmus Loomingus Jaan Kaplinski filosoofilisi teese sisaldav publikatsioon
“621”. Veidi üllatav oma wittgensteinliku vormi poolest, aga
mitte filosoofia mõttes. Filosofeerimisse on Kaplinski kaldunud ammu ja
pidevalt. Seda on ta luules, artiklites ja esseedes, nüüdseks ka
blogis. Ning samas on kogu aeg olnud märgata ka Jaan Kaplinski pidevat
žanrilist rahutust, kui nii võib öelda. Ta luule liigub vormiliselt
proosaluulest ja vabavärsist haikude, tankade ning eesti lorilauludeni. Ta
on kirjutanud luulet, proosat, memuaare, näitekirjandust, esseid,
artikleid, dialooge ja monolooge.
Seega pole üllatav ka
“Lahkujad”. Nagu ikka, on kirjaniku pretensioon filosoofia suunas
seegi kord fundamentaalne. Põhiküsimuseks inimese ja inimolu
mõistatamine ning lahtimõtestamine. Sedakorda neoteenilistest
mutantidest tegelaste, Kaplinski varasemast loostki tuttava inimkoera Hektori,
inimronk Nestori ja inimahvi (tõenäoliselt giboni) Achillese suu ja
sõnade kaudu. Nende tegelaste abil jätab Kaplinski ka
inimesest kokkuvõtva mulje kui neoteenilisest olendist, s.t imetajast,
kes saanud suguküpseks, kuid mitte veel täiskasvanuks.
Inimese vahekord looduse, oma liigi, genoomi ja bioloogilise eellooga on
kõige pikemalt jutuks Hektori kui kunagise karilooma puhul. Ronk viib
peremehe soovil inimese seosesse epistemoloogiliste mõtiskluste,
filosoofia ja kontemplatiivsusega kitsamas mõttes ning kunstnikust ahv
Achillese kaudu saame ühenduse loova inimvaimuga.
Kaplinski
filosoofia on Erasmuse, Voltaire’i, Nietzsche ja Camus’
jälgedes kirjandusliku teksti kujuline, s.t mitte
kabinetiõpetlaslikult eksaktne. Kui tänapäeva ajaloofilosoofid
väidavad, et ajalookirjutuski on kirjanduslaadne narratiiv, siis eks
ammugi ole seda olnud filosoofia. Hiina ja India filosoofid, aga ka
antiikautorid, sofistid, müstikud, hermeneutikud ja kes kõik veel
on kirjutanud oma tunnetusteoreetilisi tekste ikka õige
kirjanduslähedases vormis. Seega pole põhjust Kaplinski
filosoofilisi vaateid tsunftiväliseks põlastada.
Paraku
on aga ronk Nestori tekst väga heitlik ja üsna sageli vastuoksuslik.
Domineeriva holismi kõrvale mahub peagu kõike, mis filosoofia
ajaloos ja geograafilises päritolus ette tulnud. Siin seda lahata pole
võimalik. Sest üsna paljudes kohtades tahaks ka vaielda või
edasi arutleda.
Keeleteadust õppinuna teritasin eriti meelt
keeleteoreetilistes kohtades, kus on Kaplinskil läbisegi generativism,
sütemaatika ja siis täielik holism, isegi esteetiline
ühtesulamine, mida on raske kirjeldada. Lausa arusaamatuks
jäävad mõttekäigud dünaamilisest matemaatikast
– kuidas miski seesugune võimalik oleks?
Kirjandusloos
on päris mitmeid teoseid, kus inimese olemust püütakse avada
loomapilgu kaudu. Et ma isiklikult olen üsna allergiline ulmekirjanduse,
vampiiride, mutantide ja ahvide planeetide suhtes, siis mulle see vormiline
külg “Lahkujates” ei istunud. Ei taha rääkivaid
koeri, maalivaid ahve ega kolmemõõtmelisuses mütlevaid
ronki. Ei tunne end nendega sarnane olevat. Aga see on maitseasi vist. Nestori
mõtteid aga uurisin hoolega, unustades püüdlikult ära, et
see kõik tuleb mingi mustasulelise kraaksuja suust.