Tsirkus alati jääb
Vene ajal oli keskmine Eesti mängufilmi eelarve 300 000 rubla. See oli
hiiglaslik summa, hea keskmine kuupalk oli nii 150 rubla, seega siis 165
inimese aastapalk. Kui kasutada meelevaldselt sama võrdlust –
küll täiesti muutunud hinnasuhete juures –, läheks Eesti
mängufilm (kui keskmiseks palgaks võtta 11 000 krooni) maksma 18
miljonit krooni. See oleks siis “Kõrini!” ja “Nimede
marmortahvlil” maksumus mõned aastad tagasi.
Vene ajal
oli Tallinnfilmil kaks paviljoni, üks Kaupmehe tänaval ja teine
Hiiul. Oli dekoratsiooni- ja kostüümiladu. Kui vaja, osteti
rõivaid ja asju juurde. Aga ka väljaspool paviljone tuli
dekoratsioone ehitada. Ja “Põrgupõhja uue Vanapagana”
metsatalu tehti hoolega korralikest palkidest.
Eesti filmi
kõigi aegade suurim dekoratsioon on hoopis Lükati sild, mis
polnudki õieti dekoratsioon, vaid päris sild. Kui N Liidu
kultuuriminister Jekaterina Furtseva otsustas, et selle suure liidu esimene
panoraamne mängufilm saab olema “Vallatud kurvid”, ei hoitud
raha kokku. Sisevõteteks anti filmirühma käsutusse Mosfilmi
paviljonid. Filmi tegelased olid eesti mootorrattasportlased ja tegevus arenes
Pirita-Kose-Kloostrimetsa ringrajal. 1960. aasta suveks, filmimise ajaks,
puudus aga Lükati sild. See oli lammutatud, ja nagu vanasti ikka,
jäid kõik uusehitused venima. Ilma sillata aga oleks oluline N
Liidu kunstiprojekt edasi lükkunud. Kuna raha ei lugenud, ehitati filmi
kulul uus sild ja tehti ka selle juurde kuuluv tee. Arvestuslikult võis
see maksta nii 30–50 miljonit rubla, tänapäeval maksaks see ehk
80 miljonit krooni.
*
Ka teine Eestisse ehitatud suurem
filmidekoratsioon kuulus Mosfilmile. See oli Tallinna-Keila-Joa teele
30meetrisele Türisalu pangale “Hamleti” jaoks ehitatud
mastaapne keskaegne Helsingöri loss, kunstnikuks Jevgeni Jenei. Eemal
laiuv meri, tõusev ja loojuv päike aitasid puust ja
papjeemašeest ehitist muuta tõepäraseks. Lossi
väravaist kanti Šostakovitši muusika saatel välja
kahevõitluses langenud Hamlet. “Hamlet Hillina” reklaamivad
seda praegu lagedat panka ingliskeelsed Eesti turismijuhid.
Film
valmis 1964. aastal, aga selle lavastaja Grigori Kozintsev kavandas lavastust
kohe pärast seda, kui Stalin suri. Shakespeare oli N Liidus küll
peaaegu kultuskirjanik, aga tema “Hamlet” oli põlu all.
Sellist kõhklevat intelligenti Stalin ei armastanud ja aastail
1932–1954 “Hamletit” ei lavastatud.
*
Koos
poolakatega lavastatud eesti esimese kosmosefilmi “Navigaator
Pirxi” (1979) tegemiseks ehitas filmi üks dekoratsioonikunstnikke
Priit Vaher Kiievi Dovženko-stuudios läbi kolme korruse ulatuva Pirxi
kosmoselaeva. Lennukitehase asjatundjad tegid maketid. Mehed olid
sõjatehasest ja filmirühm kauples välja ka defitsiitseid
materjale, nii et praktiliselt olid piiramatud võimalused.
Kümme aastat hiljem tuleb poolakas Marek Piestrak taas Tallinna ja
alustab 1986. aasta sügisel eksootilist seiklusfilmi “Madude oru
needus”. Välisvõtted tehti Vietnamis. Kunstnik Priit
Vaher mäletab suure maa-aluse templikompleksi kuut dekoratsiooni Tallinnas
ja Kiievis. Kadrioru jäähalli tekkis liivakivist (= puust ja
penoplastist) maa-alune templisaal mõõtudega 32 korda 17 meetrit.
Kõrgust oli 6 meetrit, nii et 4–5meetrised sambad
mahtusid hästi ära. Laest tagurpidi rippuvad leinapajud
mõjusid puujuurtena. Rõskusjooni seintel tegid mootoriõli
nired.
Madude saali Tallinnfilmi Hiiu paviljonis elustasid
kakskümmend elusat Turkmeenia kobrat, segamini vaht
kummist isenditega.
Maa-alusesse koopasse, kus vapraid kangelasi
ähvardab uputada tõusuvesi, satutakse Kiievi stuudios. See eeldas
suure basseini olemasolu, mille voolu saaks reguleerida. Nagu Priit Vaher
mäletab, kulges kummiülikondades filmirühma töö
üsna ettearvamatult. Betoneeritud bassein isoleeriti tõrvapapi ja
plastkiledega, aga ikka nirises pragude vahelt vett.
*
Eesti
esimese tulnukafilmi ““Hukkunud Alpinisti” hotell”
(Strugatskite ulmeromaani järgi) lavastaja Grigori Kromanov tõstis
üles küsimuse: kas Maa elanikud on tulnukatega kohtumiseks valmis?
Suur filosoofia nõudis suurt joont ka lavastuses. Eelarve ületas
normi umbkaudu kahekordselt ja oli umbes 700 000 rubla. Medeo
kõrgmäestikus Kasahstanis kerkis suur rahvusvaheline
mägihotell (pildil). See kuuselaudadest ja vineerist ehitis nägi
välja nii uhke, et kasahhid tahtsid selle ära osta ja tehagi
hotelliks. Kest polnud muidugi seda väärt.
Kadriorgu, tollasesse spordiselts Dünamo tennishalli, ehitas filmi
kunstnik Tõnu Virve koos Priit Vaheriga sama hotelli seestpoolt. Nagu
operaator Jüri Sillart mäletab, filmis ta dekoratsiooni suures
kompleksis selle kõigil neljal korrusel. Näitlejaid Medeosse ei
viidud ja Priit Vaher pidi tennishallis hotellikompleksi juurde tekitama
ka väikese sisehoovi. Lume andsid sool ja vatt, aga probleem oli, et
kumbagi peaaegu polnud. Filmiti aastal 1978, kui äsja oli võimule
tulnud Karl Vaino ja poed olid tühjad. Põrandatele laotati tutvuste
kaudu hangitud meditsiiniline vatt. Nõukogude naised pidid kannatama.
Aga lumi olevat olnud nii hea, et isegi jalajäljed jäänud peale.
Kerged ja hõlpsasti teisaldatavad taustamäed tehti kotiriidest,
puitkarkassidele, aga nägid eemalt välja ehtsad.
Filmi
kunstnik Tõnu Virve kasutas rahvusvahelise disaini keelt, aga
märkame seintel ka Tõnis Vindi maali, Keskküla-Toltsi maalide
maailma, Vello Vinni graafikat, isegi tollal populaarset Rein Tammiku ruudulist
laudlina. Aasta varem pani Tõnu Virve Viktor Kingissepa filmis
“Saja aasta pärast mais” Vabaduse platsile tagasi Peeter
Esimese ausamba. Ja ehitas Viimsi randa umbes neli-viiendik-suuruse Russalka
mälestussamba, et see töörahva demonstratsioonil kaunilt
kaadrisse jääks.
*
Nagu näeme, on uhkemad
dekoratsioonid tehtud vene, täpsemalt N Liidu rahaga. Kino, olulisel
määral meelelahutuslik meedia, nõuab glamuuri, ja glamuur
nõuab raha ja suurt joont. Juba ameerika tummfilmi täht Lilian Gish
hämmastus, kui talle kohe esimese filmi jaoks uhke kübar ja uus
kallis kleit osteti. Marlene Dietrich kandis alati rafineeritud maitsega
õmmeldud rõivast, nägin tema filmikleitide näitust
Münchenis. Ja viimati Cannes’is märkasime, et Jane
Campioni ajaloolises filmis “Hele täht” kandis luuletaja
John Keatsi kallim igas stseenis uut kleiti. Aga ka raha ei tee alati imet.
Ameerika tuleviku-veeseiklus “Waterworld” maksis 200 miljonit
dollarit. Eesti riigi eelarve oli tollal, 1995. aastal, 9 miljardit krooni.
Seega veerand Eesti riigi tollasest eelarvest. Film jäi kahjumisse.
Röövlirahnu Martini puuonnike rannakivil (mis filmis
mängis olulist osa), Vasha peidupaik Paldiski poolsaare
tipus ja mõisamaja puujalgadel Matsi rannamuulil uue
saksa-austria-eesti filmi jaoks on eelnevate kõrval muidugi armsad
väikesed väliehitised. Aga tähtis on illusioon.
Glamuur on kino alati saatnud. Need kombed pole vanast ajast kuhugi kadunud,
ainus, mis on kadunud, on nõukogude võim. Nii oli, on ja
jääb, niikaua kui tehakse ja vaadatak
se kino. Juba epikuurlane Lucretius teadis, et metslased surevad nälga ja
tsiviliseeritud inimesed liigsöömisesse.
Tsirkus
püsib. Suurtel suur, väikestel väike.