17.07.2009, 00:00
Paratamatus
Eestil pole muud valikut kui seadustada ja teha täisealistele
kättesaadavaks seni keelatud uimastid. See on vältimatu. Küsimus
on, millal.
Juuli alguse uudis Riigikohtu otsusest, mille kohaselt
uimastijoove üksi ei tõesta uimasti tarvitamist ega vääri
karistust, keskendas avaliku arutelu taas olulisele rahvatervishoiu- ja
õigusloomeküsimusele: millal ja mis asjaoludel legaliseerida
uimastid? Mitte, kas legaliseerida – lähiaastatel teeb seda
väga tõenäoliselt suurem osa Euroopast ja Ameerikast –,
vaid kuidas: värske mõtlemise eesrindlaste või
otsustusvõimetute sabassörkijatena.
ÜRO tänavune
uimastiraport tunnistab, et uimastiprobleemi lahendamisel on
dekriminaliseerimisest märksa rohkem kasu kui keelamisest. Sama saab
järeldada Euroopa Liidu uimastite ja uimastikasutuse seirekeskuse
mullusest aruandest. Eeskujulikuks näiteks on Portugal, kus kaheksa aastat
pärast kõigi uimastite suurema kärata dekriminaliseerimist on
alusetuks osutunud kõik selle sammu võimalike tagajärgedega
seondunud hirmud ja täitunud suurem osa lootuseid. Imede ime, aga
Lissabonist polegi saanud Euroopa heroiinituristide pealinna, küll aga on
tänu kuritegevusega seotud kulutuste kahanemisele võimalik
rahastada tõhusamat ennetust ja vabatahtlikku ravi. Noored tarvitavad
täna Portugalis vähem uimasteid, saavad süstlast harvem HIVi ja
pöörduvad poole tihemini ravile. Alles hiljuti ränkade
uimastiprobleemide käes vaevelnud riigis on nüüd kõige
vähem üle 15aastaseid kanepitarvitajaid Euroopas – 10%.
Arvestades, et ranges Eestis on proovijate protsent 16–24 aastaste meeste
seas 43 ja naistel 23,3, siis nagu oleks, mille poole püüelda.
Kahjuks takistab ratsionaalsete meetmete rakendamist keeruline olukord,
kus õpitud mõttelaiskus, kallutatud meediakajastus ja
desinformatsiooni suur osakaal uimastiennetuskampaaniates on tinginud
poliitilise tahtejõuetuse midagigi õiges suunas muuta. Eesti on
sama skisofreenilises olukorras kui USA, kus 76% rahvast on veendunud, et
sõda uimastitega on läbi kukkunud, kuid samas usub 73%, et seda
tuleb ometi jätkata.
Albert Einstein tõdes, et
hullumeelsus on lootus sama tegevust korrates saada teistsuguseid tulemusi.
Keeluseadused pole kunagi soovitud tulemusi andnud. Sada aastat tagasi
tõi Rahvusvaheline Oopiumikomisjon narkoaine ärakeelamise
põhjenduseks raskete sõltlaste osakaalu ühiskonnas, mis oli
toona umbes 5%. Tänaseks on see protsent loendamatute ressursside ja
põrmustatud elude hinnaga üle maailma langenud... Umbes viiele.
ÜRO Peaassamblee võttis enam kui kümnendi eest eesmärgiks
uimastivaba maailma, kust oopiumi, koka, kanepi ja heroiini tootmine on
kaotatud. Kuidas sellega läks, teame samuti.
Ärksamates
riikides on asutud olukorda ümber hindama. Eestiski seisab näiteks
india kanepi ürt sotsministri käsul ainete loendis, mida arsti
retseptiga pruukida tohib. Kuid erinevalt paljudest ELi liikmesmaadest ja USA
osariikidest pole see nii mitte eesmärgiga võimaldada ravi,
leevendust ja inimväärsemat elu vähi-, AIDSi-,
polüskleroosi-, Alzheimeri-, düstoonia-, fibromüalgia-,
artriidi- ja kõrgvererõhu-tõbistele ning krooniliste
valudega patsientidele, vaid selleks, et kodanikke oleks võimalik
karistada ravimi tarvitamise eest ilma retseptita – mida arstil pole
õigustki välja kirjutada. Selles, et me ei adu olukorra kafkalikku
absurdi, on süüdi peamiselt paaniline hirm ärgata eilse
päeva asemel homses. Sest ehkki terve mõistus ja teadusuuringud
kinnitavad, et ülekriminaliseerimata homne on parem, ei saa alalhoidlik
eestlane
selles iial päris kindel olla.
Eriti, kui riiklikud
struktuurid, nagu rahvusringhääling, Tervise Arengu Instituut,
politsei ja Tartu Ülikool väidavad tuliselt vastupidist. Iga kodanik
ehk ei aimagi, et oma legaliseerimisvastastes argumentides toetuvad need
instantsid kallutatud, vananenud või lihtsalt valele teabele. Nii polegi
imestada, et suur osa eestimaalastest, kes ei ela uimastisõjakolletes
Tallinnas või Ida-Virumaal, eelistab uskuda poliitikute ja ametnike
väiteid, et seni rakendatud meetmetest ja raisatud rahast on olnud pigem
oodatud kasu kui ränka kahju. Kui neil pole ka usalduslikku suhet oma
kooliealiste lastega, võib keisri naeruväärne alastus neist
märkamata jäädagi.
Eestile on väga vaja
riiklikku uimastikontrolli, see tähendab, sammsammulist, hoolikalt
läbi mõeldud dekriminaliseerimist ja legaliseerimist. Kiiresti
tegutsedes suudaksime tõrjuda koolidest-tänavailt suure osa
narkomaffiast, säästa elusid ja perekondi ning kahandada kõigi
uimastite laastavat mõju ühiskonnale. Saabuks lõpp haigete
julmale diskrimineerimisele ning kasvaks rahva usaldus riigi ja lugupidamine
selle seaduste suhtes. Kahjuks pole väärteavitatud rahva seas taolise
sammu järele nõudlust ja juhtidel puudub motivatsioon midagi muuta.
Nii valitsus- kui opositsioonierakonnad väldivad võimaliku
legaliseerimise teemat üldse või ajavad hämmastavat jama
Eestist, kus hakkab kohe olema nii hea elada, et mitte keegi ei pea enam
valuvaigistitki võtma, rääkimata taju- või tujumuutvast
rohust. Ning rahvas usub, sest jutt peatsest paradiisist on meeldivam kui
tunnistada endale, et ollakse põhjendamatute ja ebaõiglaste
seaduste ning iseenda irratsionaalsete hirmude vabatahtlik ori.
Kuni
puudub poliitiline tellimus ja tahe, kuni talume tagurlike
funktsionääride kramplikku tegevusetust, jätkub riigi
ohvriterohke ja mõttetu sõda oma kodanikega. Sedamööda,
kuidas ümberkaudsed riigid uimastitevastase võitluse tulipunkti
keelamiselt-karistamiselt kontrollimisele-harimisele nihutavad,
narkokuritegevus siin ainult hoogustub.
Muidugi ei jää ka
Eestil viimaks üle muud, kui kuulata mõistuse häält,
homse-hirmus kinni pigistatud silmad avada ja seaduspraaki ettevaatlikult
remontima asuda. Esimese vabariigi ja nõukaaegsed keeluseadused
näitasid, et pärast seda, kui kõik mittetöötavad
variandid on läbi proovitud, talitame viimaks ikka mõistlikult.
Piirideta maailmakülas ähvardab venitamine aga väikerahvale
liiga kulukaks kujuneda.