07.08.2009, 00:00
Mardi Vasli elu
Muhus Kantsi külas Kupitsa talus sündinud Vassili Oidekivi jäi kord ellu seetõttu, et hakkas väga vales kohas naerma, kirjutab oma vanaisast Katrin Hallas.
Suvel 1900 sündis Muhus Kantsi külas Kupitsa talus minu vanaisa
Vassili Oidekivi. Kogu elu peeti jaanilaupäeval ta
sünnipäeva, ent olen ka kuulnud, et tegelikult oli ta sündinud
varem, kuid talutööde kõrvalt polnud kellelgi aega minna lapse
sündi kirja panema. Kõik Oidekivid võivad aga võtta
teadmiseks, et on tema sugulased, sest Oidekivi nimi anti nimede panemise aegu
vaid ühele mehele.
Vanaisa ema Leena olnud lahke ja
heasüdamlik inimene, aga isa paras pujään. Vassili päris
pigem oma ema mõnusa iseloomu. Isa Timofei kohta käib selline jutt,
et korra oli ta suurel maal üksinda viiskümmend venelast läbi
peksnud. Eks vist väike liialdus, aga lugu ühest saarlasest, kes
Märjamaa õigeusu kiriku ehitamise ajal nii teinud, teab ka
Märjamaa mees, kirjanik Harri Jõgisalu.
Isa suri,
kui Vassel (nii kutsutakse Muhus Vassilisid) oli kaheksa-aastane. Tema ema
kolis Mardi tallu oma venna juurde, kellel oli samasugune healoomuline naine.
Nii sai vanaisast Kantsi Mardi Vassel ja nii mäletatakse teda Muhus
tänaseni. Kõva sõna polevat selles talus kunagi kuulda
olnud.
Kantsi külas oli õigeusu kiriku kolmeklassiline
kool, kus vastavalt soovile ja võimetele võis käia
rohkem või vähem aega. Õpetaja Riida Tähve (Tihhon
Paist) oli ilmselt tõeline maa sool. Ta pani lapsed tarkuse
järgi istuma ja ka õpetas neid vastavalt. Vassel istus esimeses
lauas teisena. Pika koolipäeva jooksul – koolis käidi neli
päeva nädalas – jõudis koolmeister tegelda kõigi
umbes 35 õpilasega. Ehtne individuaalõpe! Kahe
aastaga omandas Vassel ained – piibel, kirikulaul, rehkenduse neli
tehet, eesti keel, vene keel – piisaval määral. Siis tuli
tööle minna, algul karja, seejärel sulaseks.
16aastaselt läks ta laeva peale, mis seilas Eesti ja Soome vahet,
Mezen nimeks. Kapten oli venelane, meeskonnas ka lätlasi ja
eestlasi, töökeel oli vene keel. Kui sakslased 1918.
aasta veebruaris mandrile tungisid, lahkusid laevad Kroonlinna.
Mezeni madrused olid sellise meelsusega, et keeldusid pühapäeval
sütt laadimast. Nii jäädi lahkumisega hiljaks ja sakslased
võtsid Soome ranniku lähedal laeva vangi. Varsti olid siiski
kõik taas vabad ning vanaisa jäi mõneks kuuks Soome Turusse
tööle. See jäi ka ta viimaseks väljamaakäiguks.
Saaremaa mässu ajal 1919. aasta veebruaris jagati Muhuski
talumeestele püsse. Vassel oli siis 18 ja võttis ka püssi,
Türgi sõja aegse loksu, millel polnud isegi laskemoona. Oli
kampas koos oma küla meestega, kuid mingeid tegusid nad toime ei pannud.
Ei leidnud vaenlast, ütles vanaisa. Kuid karistussalk võttis nad
kinni, mehed rivistati üles ja salklased panid püssid palge. Vaslile
tundus asi nii pentsik, et ta hakkas kõva häälega naerma. Tema
kutsuti rivist välja, sai 25 vitsahoopi ja saadeti rindele.
Ülejäänud 10 meest lasti sealsamas maha. Seda lugu meenutas
vanaisa korduvalt. Et meiegi vend Aaduga oleme olemas ainult tänu sellele
naerule tookord.
Vassel saadeti pärast õppust
soomusrongile nr 5. Et ta oskas arvutada, pandi ta suurtüki peale. See oli
hea, arvas ta hiljem – ega ta püssiga ehk poleks suutnudki inimese
pihta sihtida. Sõda läbi, sai ta aastase ajateenistuse järel
allohvitseriks ning 20. aastal demobiliseeriti. Algul töötas ta
müüriladujana. Et sel ajal talvel müüri ei laotud, oli ta
talviti ikka Muhus.
1924. aasta paiku läks Vassel
tööl
e Lutheri vabrikusse, millega jäi seotuks aastakümneiks. Ta
töötas toolitsehhis freespingil. Luther hoolitses töötajate
vaba aja eest, vabrikul oli raamatukogu, rahvamaja, töötasid
lasteringid. Ning tööle tuldi ikka ülikonnaga ja lips ees,
tööriides tänaval käia ei kõlvanud. Palk
oli Vaslil korralik, 100–110 krooni, sellest piisas raamatutegi
ostmiseks ning vanaisal-vanaemal olid jalgrattad. 10 krooni saatis
Vassel iga kuu oma emale.
Tal oli kaks hobi, matemaatika ja
saksa keel, tegeles ka esperantoga. Suuresti oli ta iseõppija, kuid
keelekursustel käis ka. Oma lapsepõlvest mäletan
vanaisa lugemas ikka saksa keeles, kodus leidus ajalehti Neues
Deutschland ja ajakirju Neues Leben. Ettelugemine õhtuti aga
käis eesti keeles. Minu ajal oli käsil Vilde, “Prohvet
Maltsvet” tundus mulle väga igav. Ema mäletab, et loeti
Tammsaaret ja Lutsu. Eestikeelseid raamatuid oli aga minu kui lugemishullu
lapse jaoks vähevõitu, nii et olen ilmselt ainsa inimesena lugenud
oma seitse korda näiteks Lutsu “Väino Lehtmetsa
noorpõlve”.
1928. aastal abiellus Vassel Ludmilla
Tonkmanniga, kes oli siis 20aastane. Hiljem eestistas ta
nime Malleks, aga kutsuti teda Milla. 1931 sündis mu ema Silvi. Ka
vanaema töötas Lutheri vabrikus, kuid suure kriisi ajal
pidi üks pereliikmeist töölt lahkuma. Vanaisa läks
ehitustööle.
Kui see otsa sai, kirjutas ta
palvekirja, et teda tagasi vabrikusse võetaks. See oli nii
heas saksa keeles, et Vassel oli tehtud mees. 1937, kui vabrikusse
hangiti uued masinad, oli ta kohale kutsutud riigisakslase Valther
Waltheri tõlk ja käealune. Ühtlasi seadistati ümber
kõik masinad, nii et vanaisa oli käivitanud kõiki vabriku
tollaseid masinaid.
Saksa ajal käis vabrik alla, tehti
peamiselt puukingi. Lõpuks suleti see hoopis ja Vassel läks
sõjalennuväljale abitööliseks – siingi oli kasu ta
saksa keele oskusest, ja eks ta sai seda siin ka jälle täiendada. 44.
aasta sügisel, kui sakslased olid läinud, kutsuti ta ruttu tagasi
vabrikusse, kaadrite osakonna juhatajaks. Tema asi oli pidada
sõjakomissariaadiga võitlust iga mehe pärast – et ei
viidaks sõtta, vaid jääks vabrikusse. Vanaisa organiseeris
vabrikust sõjakomissariaadi ülema emale küttepuud ja sellest
peale jäeti vabriku mehed rahule.
45. aasta sügisel tulid
vabrikusse tööle Saksa sõjavangid, nii 25 mehe ringis. Vanaisa
oma saksa keelega sai nende meistriks. Töö käis ainult
öövahetuses ning selle eest maksti poolteist palka. See ei olnud
just koonduslaager: sõjavangid võisid kanda erariideid, osa palka
maksti neile kätte ja pühapäeviti said nad käia linna peal.
Paljud leidsid endale siin sõbranna.
Suur hulk mehi oli
Lõuna-Saksamaalt ning rääkis niisugust murret, et vanaisa
kinnitas, et tema oskas saksa keelt paremini kui nemad.
50.
aasta paiku lasti sakslased koju ning Vaslile ilmusid uued alluvad, noored
tütarlapsed, Pihkva lastekodu kasvandike brigaad. Ilmselt suuresti
sellest öötööst oli vanaisa saanud rängad maohaavad,
nii et pisut enne minu sündimist 1956 oli tal operatsioon. Enne seda
olevat ta saanud süüa veel ainult vedelaks keedetud muna. Ema
räägib, et kui ta käis oma isa haiglas vaatamas, siis oli
seal alati ka mõni tema brigaadi tüdruk külas, kes kõik
kiitsid vanaisa nii mis hirmus. Et ta polnud kunagi nendega riielnud ja oli
kannatlikult
kas või seitse korda kõik uuesti üle rääkinud ja
nimetanud neid kõiki ühe sõnaga
“dotšenki”.
Ka vanaisal endal oli siis
juba teinegi tütar, minu sündimise ajal 13aastane
Sirje-Kati. Elasime väikeses korteris ja vanaema tõstis aina
mööblit ümber, et ehk saab kuidagi rohkem ruumi.
Mina pisikesena ei märganudki, et teab kui kitsas oleks.
Vanaisal oli mitmesuguseid sõpru, kuid mul on eriliselt meeles Tigrov,
kellel vanaisa käis sageli külas ja laenas temalt
raamatuid, aga meid lapsi ei võtnud kunagi kaasa, nagu muidu igale
poole võeti. Tigrov oli kunagine Judenitši armee
ohvitser, rääkis euroopa olulisi keeli, kuid ka eesti keelt
perfektselt. Nemadki tutvusid Lutheri vabrikus.
Vanaisal oli peas
hulk pikki Muhu(?) lorilaule. Mõni neist kestis pool tundi.
Vanaisa ei läinud eluski kodunt välja palja peaga, ta
kandis soni, neid oli tal ikka mitu, eri värvi ja fassongi. Alles
vanas eas, juba pensionil, muutis ta oma harjumusi ja soetas kaabu.
“Nüüd olen tõeline härra,” ütles ta ise.
Kingi viksis ta loomulikult igal õhtul. Meile vennaga meeldis
pisikesest peast torgata jalad tema number 46 kingadesse ja nendega toas ringi
koterdada.
Teine mõnus asi oli ronida vanaisale
sülle ja tema jalga mööda alla liugu lasta, vanaisa oli
pikk mees.
Pärast operatsiooni Vassel enam masina taha ei
läinud, vaid töötas valvurina, algul samas vineerivabrikus,
pärast pensionile minekut veel mõnel pool, nii kuni 83. eluaastani.
See komme oli tal aga elulõpuni, et magas õhtul paar tundi ja
siis istus kas või hommikuni üleval ja luges või lahendas
vaimu teravdamiseks matemaatikaülesandeid.