14.08.2009, 00:00
Leszek Ko?akowski (23. X 1927 – 17. VII 2009) in memoriam
Oxfordis suri 81aastasena legendaarne poola filosoof ja mõtteloolane
Leszek Ko?akowski. Ta oli sündinud Poolas Radomis, Saksa okupatsiooni ajal
haris ta end omal käel raamatuid lugedes, pärast sõda astus ta
?ód?i ülikooli ja komparteisse. Algne tõsiusk kommunismi
õigsusse hajus ja 1950. aastatel asus ta marksismi inimnäoliseks
revideerima. Oma kriitiliste hoiakute tõttu kaotas ta 1968. aastal
professorikoha Varssavi ülikoolis. Läände emigreerudes jahmatas
teda Müncheni ja California üliõpilasradikalismi barbaarsus.
Ko?akowski õpetas Kanadas, Chicagos jm, kuid jäi kõige
tihedamalt seotuks Oxfordiga.
Ko?akowski suurimateks teosteks on
kapitaalsed ideedeloolised käsitlused “Kirikuta kristlased”
(1958) 17. sajandi ketserlikest usulahkudest ning kolmeköiteline
“Marksismi peavoolud” (1976). Mõlemad huvituvad
doktriinsetest vaidlustest, ortodokssuse ja heterodokssuse vahekordadest
ühe ilmavaate piires. Ko?akowski tõlgendas marksismi ühe
lunastusõpetusena teiste seas, viies selle juured tagasi lausa 3.
sajandini Plotinose õpetusse. Oma ülevaatlikkuse, asjatundlikkuse
ja loetava stiili poolest on Ko?akowski marksismikäsitlus tänini
ületamata.
Ko?akowski enda vaateid iseloomustas skepsis
(eelkõige ideoloogiate, aga ka loodusteaduste pretensioonide suhtes),
müstitsismilembus ja transtsendentalism (asjade mõtestamine nende
võimalikkuse tingimuste kaudu). Filosoofiat mõistis ta
tõsikindluse otsinguna, mis on paraku nurjumisele määratud, ja
igasuguse tähenduslikkuse tingimuseks pidas ta absoluudi eeldamist ning
kõlbluse eelduseks tabusid. Inimloomust ja sellel rajanevat
tsivilisatsiooni mõistis ta haprana – need vajavad midagi
endaülest, et mitte langeda kurjusse ja laosesse.
Ko?akowski
oli väljaspool filosoofiaringkondi üks tuntumaid filosoofe, sest ta
püüdis vältida tehnilist žargooni ja käsitles vaimukalt
kõige sügavamaid eksistentsi- ja
metafüüsikaküsimusi.
Ta oli ka avalik intellektuaal,
kes võttis külma sõja ajal sõna ühiskonna ja
poliitika asjade kohta. Nõnda oli ta üks vähestest
filosoofidest, kes ei tegelenud üksnes maailma tõlgendamisega, vaid
kellel õnnestus võib-olla ka natukenegi maailma muutmisele kaasa
aidata. Maapaos sai temast poola dissidentluse vaimne liider, kelle ideed
kujundasid Solidaarsuse liikumise mõttemaailma. See
ametiühinguliikumine aga kasvas kommunismi hauakaevajaks.
Eesti
lugeja tunneb Leszek Ko?akowskit kolme raamatu põhjal: “Horror
metaphysicus” (Valgus, 2000), “Religioon” (Vagabund, 2004) ja
“Miniloengud maksiprobleemidest” (Hendrik Lindepuu Kirjastus,
2007). Kultuuriajakirjades on ilmunud neli esseed.