14.08.2009, 00:00
Hõissa, pulmad!
Kunstiajaloolane Anu Allikvee kommenteerib lähemalt Kadrioru lossis avatud Madalmaade kunstinäituse mõne tuntuma maali tagapõhja.
Näitus “Elu melu (Madalmaade kuldajastu maalikunst)” (kuraator
Greta Koppel) Kadrioru Kunstimuuseumis, lahti kuni 30. augustini.Alates
12. septembrist Helsingis Sinebrychoffi Kunstimuuseumis pealkirja all
“Kõrtsid ja rahvapidustused”.
Alles see oli, kui
laulsime laulupeol nagu ühest suust ja südamest, et “eesti neiu
sirgub eesti peiule” ning plaksutasime pulmatantsu “Tuljaku”
rütmi. Kuid eks uhkeid pulmi ja tervisest pakatavaid priskeid pruute on
olnud ennemuistegi ning Madalmaades olid pulmapildid olemas enne
fotograafia leiutamist. Näitusel “Elu melu” on neid koguni
kahest pulmast ning kokku kolm.
Kaks pidu
Esimesena neist leiab näitusekülastaja kindlasti Maerten de Vosi
(1532–1603), Antverpeni ühe kuulsama kunstniku töökojast
pärit “Kaana pulma” (u 1600). Kuigi selle peategelane on
imettegev Jeesus, hiilib autor ajastule omaselt mööda sündmuse
tegelikust, antiiksest miljööst. Selle asemel viib ta vaataja oma
õitsva kaubalinna eliidi, rikaste kaupmeeste juurde.
Pidulaualt ei puudu siin ei apelsinid ega suhkrutükid ning vein voolab
lausa ojadena. (Ja kui otsa saab, tehakse seda imeteo abil juurde.) Laua taga
istuvat vaprate ja ilusate seltskonda täiendavad külaline Veneetsiast
ja tema türgi äripartner, kes poetab ta abikaasa kõrvu
mesisõnu.
Teistsugune sära iseloomustab aga Pieter
Breughel noorema (1564–1638) ateljee “Pruudi saatmist” ja
“Andide toomist” (u 1630). Erinevalt “Kaana pulmast” ei
võta need eeskujuks Veneetsia koolkonda, vaid omamaist, kunstniku isa
Pieter Bruegel vanema (1526/30–1569) poolt loodud traditsiooni.
Külmalt pidulikke pärlhalle varjundeid asendavad siin
rõõmsalt kontrastsed must, valge ja punane. Pulmalisteks on aga
talupojad, kes on sama lihtsad nagu nende mullalõhnaline elugi.
Pruut kui puukuju
Vaatamata
ületamatutele seisusevahedele on mõlemas laudkonnas paljugi
ühist, sest eks elanud nii rikkad kui vaesed samal maal ja järgisid
põhijoontes samu traditsioone. Eriti silmatorkav on Madalmaade
pulmakommete pruudikesksus. Peategelane istub nii maal kui linnas aukohal,
olles samas – nagu kruustangide haardes – ämma ja peigmehe
vahele surutud. (Viimati nimetatut on sealsetel pulmapiltidel, eriti kui pidu
on tuurid üles võtnud, sageli raske ära tunda. Ja vahel teda
ei leiagi.)
See-eest ei kao pruut kunagi kuhugi! Tema istub, tohtimata
süüa, juua ega rääkida, nagu puust pühakuju
(või hoopis ohvritall?). Loomulikult paneb ämm ta kohe proovile,
pakkudes kaupmehenoorikule veini ja maiustusi, kuid see vastab nagu vaja, s.t
keelduva žestiga.
Tulevasel taluperenaisel seda probleemi veel ei
ole, sest talle tuuakse parasjagu ande.
Pealegi on ämmal niigi
tegemist, et kõike ikka õigesti ära paigutada. Oleks
tõesti ju kole, kui loodetavasti varsti vajaminev lapse pissipott satuks
võõrastesse kätesse! Samamoodi väljendab lootust
pere suurenemisele häll, mida üle peade edasi ulatatakse. Samas on
see ka vihje, et tähtsat sündmust ei tule enam kuigi kaua oodata.
Maalitud koomiks
Algul oli neid talupulmade
teemalisi maale veelgi enam ning meieni on jõudnud vaid näited
sarja esimesest poolest. Nimelt olid Madalmaades levinud viiest-kuuest
maalist koosnevad pulmapildisarjad, mis sarnaselt koomiksiga kujutasid
ajaliselt järgnevaid sündmusi. Teemadeks olid: 1. Peigmehe kirikusse
saatmine; 2. Pruudi kirikusse saatmine; 3. Andide toomine; 4. Pulmapidu; 5.
Abieluvoodi sisseõnnistamine; 6. Abielu argipäev.
Ku
na kohmakate maainimeste askeldamist vaadati haritud linnainimese silmadega,
äratas matsirahva eluolu imestust, tõmbas suu muigele ja muutis
kujutatu koomiliseks. Seetõttu ei jäädvustatud kunagi
kõige pidulikumat sündmust – laulatust, mida ju karikeerida
ei sobinud.
Küll võis anda oma naerusoonele vaba voli
seeria viimastes osades. Kui viiendal pildil valas lapseootel pruut enne
pulmavoodisse heitmist silmakirjalikult ärevuspisaraid, siis vahel
lisanduval kuuendal “vaatusel” lasi ta juba armukesel akna kaudu
lahkuda.
Veinireklaam Vigalast
Kuidas
need kolm pulmapilti Eestisse sattusid, võib vaid oletada. Vosi
töökojast pärineva suurejoonelise teose kohta on teada, et see
asus enne 1975. aastal Kunstimuuseumi jõudmist Vana-Vigala kirikus, kuid
seda ei kasutatud altarimaalina. Ehk oli see kunagise
mõisniku-kirikupatrooni kingitus?
Vastamata jääb
ka küsimus, millal see Vigalasse jõudis. Pole ju välistatud,
et see osteti juba kunstniku eluajal tema töökojast kui variant
Antverpeni katedraali kabeli altarimaalist (1596–97). Selle tellisid
sinna veinikaupmehed, et olla korraga meelepärased nii Jumalale kui oma
kundedele. Sai ju vee veiniksmuutmise teema kaudu oma toodangule reklaami
teha!
Maria Stella Petronella põnev elu
Veelgi põnevam on Pieter Breughel noorema ateljees loodud
paariku võimalik teekond.
Kõigepealt võisid
need jõuda Madalmaadest ostu teel Inglismaale, sealt kaasavarana
Hiiumaale.
Asi oli nii, et Suuremõisa mõisnik Eduard
von Ungern-Sternberg, legendaarse rannaröövli “Ungru
krahvi” poeg, kosis 1810. aastal meeletus kirehoos naiseks itaallanna
Maria Stella Petronella. Peiust üheksa aastat vanem, kuid hästi
säilinud daam oli sündinud uksehoidja peres, kuid pidas ennast
Prantsuse kuninga venna imikuna äravahetatud tütreks. Sellest
väitest mõjusam oli muidugi tõsiasi, et ülivarajane
abielu rikka vanakesega oli teinud temast Newborough’ lordi Sir Thomas
Wynni auväärse lese. Uus abielu ei püsinud siiski kaua ja varsti
nähtigi hakkajat prouat hoopis Pariisi salongides.
Ülimalt
tõenäoliselt tõi Maria Stella maalid Eestisse oma esimese
abikaasa pärandina, sest Madalmaade taluelu teemalist vana kunsti osati
18. sajandi lõpu Inglismaal hinnata. Eriti innukalt kogusid seda
liberaalselt meelestatud poliitikud, kelle hulka kuulus ka Sir Thomas Wynn. Nii
vastandati end konservatiivsetele ringkondadele, kes eelistasid rafineeritumaid
teemasid ning kaasaegsemaid autoreid.
Teekond Hiiumaalt
Tallinna, vahepeatusega Nõval
Pärast proua
surma jäid maalid nähtavasti tema ja Eduardi ainsale pojale Ewaldile,
kes pärandas need oma tütrele. Josephine abiellus, asus elama
Nõva mõisa Läänemaal ja sünnitas poja. See,
kunagise seiklejanna lapselapselaps Eduard von Baggenhuwudt andiski Nõva
viimase omanikuna maalid 1920 üle Põhja-Eesti kunstikaitse
toimkonnale.
Järgmisel aastal jõudsid need Tallinna,
registreeriti kunstimuuseumi kõige esimeste eksponaatidena (EKM VM 1 ja
2). Muuseumi püsiekspositsioonis, kuhu nad seejärel meie Madalmaade
kollektsiooni vanema osa tähtteostena paigutati, on nad olnud siiani.
Seoses näitusega on neid võimalik vaadelda hoopis uues kontekstis,
milles on nad koos “Kaana pulma” ja paljude teiste pere-, elu- ja
pidupiltidega saanud üheks osaks elu melust.