Kuhu me teel oleme? Pildikesi New Yorgi Performalt
„We’re all going, going, going, but where are we going?“
Philly Abe
1.
Kunagises Püha Apostel Toomase kirikus Harlemi linnaosas New Yorgis valitseb novembri teise laupäeva õhtul ootusärev ja endisele jumalakojale omaselt pisut pühalik meeleolu. Üle saja aasta vanuses sammastega ruumis, kus kunagi käis jumalateenistusel tuntud USA laulja Harry Belafonte perega ja kus ristiti NBA staarkorvpallur Kareem Abdul-Jabbar, seisab ühe seina ääres kirevate tekkidega kaetud voodi, voodil on punase teki all mees, voodi peatsis punaseks värvitud suu ja põskedega lenduriprille kandev naine, kõrvadeks helerohelised flamingolilled.
Pealtvaatajad kogunevad aegamisi, joovad punši ja teed (veel nädala eest 20kraadist soojust pakkunud New Yorgis on etenduse õhtul vaid paar kraadi üle nulli), ajavad vaikselt juttu, pildistavad veidrat kooslust, ootavad. Taban voodi peatsis liikumatult seisva naise korraks naeratamast – tema punaste huulte vahelt paistavad mustaks värvitud hambad. Hetkeks on kõhe. Varsti kostab muusika ja voodi asub kahelt poolt valgustatud trajektoori mööda aeglaselt teele, liikumapanevaks jõuks kümme keraamilise labaga kätt, mida naine voodi peatsis asuva ajami abil liigutab.
Kuhu see muusikast ja kirikuseinale projitseeritavatest piltidest saadetud omapärane karavan siis teel on? Kui ETV saate „Pealtnägija“ Performa-kajastuses oli juttu kirikus lendavast voodist, siis sõna otseses mõttes see voodi õhku siiski ei tõuse. Abstraktne ihalus lendu tõusta, soov mingi parema paiga järele, mis kusagil ehk eksisteerib, on aga ruumis kohal küll. Vahest sõnastabki selle inimesele nii igiomase unelma kõige paremini etenduse lõpuosas video vahendusel sõna saav Philly Abe, New Yorgi kunstnik ja näitlejanna, kellega Lemsalu tutvus ja sõbrunes tänavu suvel New Yorgis: „We’re all going, going, going, but where are we going? Are we going to places we know about? Are we going to places that don’t even exist?“ (e. k Me kõik läheme, läheme, läheme. Kas me läheme kohtadesse, mida me teame? Kas me läheme kohtadesse, mida pole olemaski?)
2.
Räägime Krisiga hoopis saksa leiutajast Gustav Mesmerist (1903–1994), kes veetis üle 30 aasta oma elust vaimuhaiglates ja kelle suurim soov oli ehitada lennumasin. Tema töödega kohtumine psühhiaatria ajalooga tegelevas Museum Dr. Guislainis Belgia linnas Gentis jättis Krisile sügava mulje. Siiski tundub, et kõige inspireerivam on Krisi jaoks ikkagi elu ise, millest ta svammina 24 tundi ööpäevas ainest endasse imeb. „Kui sa oled piisavalt sensitiivne inimene ja vaatad natuke enda ümber ringi, siis saad aru, et ega me ei ole paremuse poole liikumas. Ja nii ongi minu arvates ainus tõeliselt mõttekas asi olla koos sõpradega ja teha asju koos sõprade ja perega. Genereerida nii palju head energiat, kui vähegi võimalik on. Ma ei näe hetkel mingitel muudel asjadel erilist mõtet,“ räägib Kris. Kuskilt turgatab, et tema eelmise, oktoobris Londonis toimunud performance’i nimi oli „In Heaven Everything Is Fine“.
3.
Olen just eelmisel päeval jalutanud oma New Yorgis elava tuttava Muratiga mööda Chelsea galeriisid ja saanud iga järgmise tänavanurga peal talt uue kinnisvaraportaali uudisnuppu meenutava info: „Vaata seda maja seal, seal oli enne see ja see galerii, see müüdi nüüd sellele ja sellele, kes ise kolis sinna ja sinna, sest seal on natuke odavam kui siin praegu ja vaat see maja siin müüdi 240 miljoni dollari eest…“ New Yorgis on vist iga inimene, kes siia natukenegi kauemaks pidama jääb, kinnisvarateemadega väga hästi kursis või vähemasti teel sinnapoole. Nii et Anu Vahtra tabab oma teosega kahtlemata suurlinna biiti. „Siin on väga suur äriartikkel ka õhuõigused. Hiljuti müüs näiteks legendaarne võileivakoht Katz's Delicatessen oma õhuõigused koos kahe kõrvalasuva kinnistuga 17 miljoni dollari eest maha,“ räägib Anu. Filmiga „Kui Harry kohtas Sallyt“ kultuurilukku talletunud deli kõrvale kerkib nüüd 11korruseline elumaja. „Kui linnapildis üleüldse hakkab silma mõni madal hoone, siis on teada, et nad istuvad miljonite otsas…“ Uurin Anult, kas ta ise tahaks New Yorgis elada. „Ei. Kui on võimalus veeta siin aega, näiteks residentuuri formaadis või muudes olukordades, siis küll. Aga see, kuidas lihtsalt ellujäämise nimel tuleb kogu aeg teha pööraseid pingutusi... Ma panen selle energia pigem kuhugi mujale.“
4.
Energiat suurlinnas kulub. Kui kuulen oma New Yorgis viibimise teisel päeval, et East Village’is tegutseb legendaarne vene saun, mille uksed on olnud avatud aastast 1892 ja kus vanasti gangsterid eesruumis viina jõid, on selge, et seda vaimu ja keha kosutavat imet tuleb eesti kunstnike performance’itele lisaks kaema minna. Puhtas kehas puhas vaim.
Pesuasutus nimega Russian and Turkish Baths ei peta ootusi ja on isegi eestlase jaoks kuum. Rahvast on palju, viheldakse päris vihtadega ja jahtutakse pisikeses basseinis. Vihtlemis- ja massaažiteenust osutab turske päevitunud mees, kelle nimi läheb mul veesulinas kaotsi. Mehel on must rätik turbanilaadselt ümber pea seotud, must ürp üll ja ta räägib, et teab Eestit küll ja on seal nooruspõlves isegi käinud, sest oli spordipoiss. Mind kutsub ta igatahes reipal ja vastuvaidlemist mittesallival toonil Jekateriinaks.
Sauna fuajee seinal ripub endise Soome presidendi Martti Ahtisaari mustvalge kenasti raamitud foto allkirjaga „Martti Ahtisaari (Former President of Finland) Member of the Russian Baths Since 1977“. Minu kõrvallauas istuvad kunded räägivad vene keelt ja lubavad lahkudes baarileti taga seisvale prouale, et tulevad peagi jälle. Joon ühe Ameerika keskmise pudeliõlle standardi kohta hiiglasliku Oboloni ja asutan ka peagi teele, eeskujuliku jet lag’i küüsis vaevlevale inimesele kohaselt tuleb niikuinii juba paari tunni pärast üles tõusta. Going, going.
Ajakirjaniku reisikulud kattis Eesti Kaasaegse Kunsti Arenduskeskus.