Eliel Saarineni projekteeritud Helsingi pearaudteejaama sissepääsu valvavad võimsad graniitskulptuurid, nn kivimehed, on Soome pealinnas enam kui 100 aastaga tuntud maamärgiks kujunenud. Skulptor Emil Wikströmi (1864–1942) loodud neli „Lyhdynkantajat“ (1914, e.k tulekandjad) valiti 2008. aastal Helsingi kümne populaarsema väliskulptuuri sekka, 2017. aastal kaeti kivimeeste näod rokkbändi Kiss kontserdi puhuks bändile iseloomulike näomaalingutega maskidega, möödunud aasta veebruaris said aga skulptuurid Eesti Vabariigi 100. sünnipäeva puhul kaela estofiilide kootud sinimustvalged sallid. Aasta teises pooles oli põhjanaabrite ikooniliste kivimeestega tegelemise kord eesti kunstniku Neeme Külma käes.
„Eestis on laialt eluruumi ja avarust. Soomes on sama lugu. Nii tunduski, et peaksime rääkima millestki suurest, millestki, mis oleks natuke nagu Eesti ja Soome vaheline asi, kus me saame teineteisest aru nii, nagu Lääne-Euroopa vaataja võib-olla ei saaks,“ räägib Tamara Luuk. „Ma olin sügavalt veendunud, et meil on kokkupuutepunkte, mida ei tule soomlastele ära seletada. Ja et õige oleks just see kooslus – vaikne, omaettehoidev, põske pomisev, nagu need kolm kunstnikku on.“
Need kolm vaikset ja omaettehoidvat kunstnikku on Taidehalli veenvalt üle võtnud. Näituse esimesest tööst, Alice Kase maalist „Kekkoneni käsi“, Jass Kaselaane mastaapsest ruumiinstallatsioonist „Hääl“ kuni Neeme Külma võimsa nelikobjektini „Elieli valgus“ – meisterlikult ruumiga suhestuvas koosluses on nii üllatumist uuest kui äratundmisrõõmu, ja seda nii soomlastele kui eestlastele.
Jass Kaselaan on Taidehalli kõrgete lagedega saali täitnud 2013. aastal Tallinna Kunstihoone galeriis eksponeeritud võimsa objekti „Jumala hääl“ edasiarendusega. Süsimust „masin“, mis pärast Tallinna näitust Raja tänava skulptuuriateljee hoovis oma edasist saatust ootas, on uue elu ja uue nime saanud, viies tükis Helsingisse jõudnud ja saanud kaaslaseks tumedat jõudemonstratsiooni seintelt tummalt jälgivad lambad. Üheksa meetrit pika teose autor poseerib näitusesaalist kaasa võtmiseks mõeldud plakatil oma pisikese koera Helmutiga – jälle tulevad mängu märksõnad „suur“ ja „väike“ ning nende tinglikkus.
„Alice, Neeme & Jass“ on tugev oma tundlikkuses. Nii nagu vaatajale on jäetud piisavalt ruumi näituseruumis olemiseks ja teoste tajumiseks, on piisavalt ruumi jäetud ka kunstnikele ja nende vaiksetele, aga võimsatele maailmadele. Alice, Neeme ja Jass ei ole allutatud kuraatori visioonile, nad ei ole painutatud sotsiaalset sõnumit edastama, surutud meelevaldselt mõnda aktuaalsesse lahtrisse, vaid kuraator on toonud välja kunstnike potentsiaali, andnud neile võimaluse olla eraldi tugevad ja koos mõjusad.