11.08.2021, 00:30
Lugu printsessist, kellest sai vaimsete häiretega inimeste kaitsepühak
Kristel Markus kirjutab Niguliste muuseumis avatud keskaegse kunsti näitusest „Meeletu Dymphna järele“.

PEEN PINTSLITÖÖ: Goossen Van der Weydeni Püha Dymphna altariretaabel (u 1505) võlub meisterlikult maalitud detailidega, riidevoltidest ja -mustritest kuni taamal paistva linna kujutamiseni. Detail Dymphna põgenemist kujutavalt maalitahvlilt.
FOTO:
Keskaegne kirikukunst ja selle temaatika on tänapäeva inimesele tihti raskesti tajutavad ja kauged. Näiteks on teose mõistmiseks vajalikud mõningad eelnevad teadmised kristlikust sümboolikast. Ka narratiivi edasiandmise viisid maalil (näiteks mitme ajaliselt järjestikku toimuva sündmuse pildil kõrvuti kujutamine) on vaatajale tihti harjumatud. Samuti mõjuvad keskaegsed pühakulood, mis on eranditult verise lõpuga, 21. sajandi inimestele tõenäoliselt ehmatavana. Kui paljud meist tegelikult suudavad isiklikul tasandil suhestuda lugudega, kus oma usule kindlaks jäämine lõpeb pea maharaiumise või brutaalse piinamisega?