EE nr 23 Delikaatne teema: ERM Raadil

ERMile võib ainult kaasa tunda, kui noorarhitektide kogemused piirduvad eraisiku korteri, fotograafi näitusepinna kujundamise, ühe ehitamata kvartali ja installatsiooniga. Ikka veel jutustatakse kolm kuud tagasi toimunud Tartus käimisest ja sellest, kui vahva on projekti teha. Konkursist on möödas pool aastat, mis staadiumis see projekt praegu on, seda me jutust teada ei saa. Noortele on asi muidugi tore, aga ehitajatel läheb kogemusteta arhitektidega nii keerulisel objektil ikka väga raskeks. Kui arhitekti peas on ainult kujund, aga konstruktiivset ideed pole kohe ühtki, siis see õhkõrn klaaskast haihtub niipea, kui insener sinna konstruktsioone ja ohutustehnik tuletõkketsoone hakkab juurde tegema.

Toimetajale teadmiseks: suuremate arhitektuurikonkursside tulemusi avaldatakse välismaal nii või teisiti, paljud väljaanded ainult sellele spetsialiseeruvadki, need ei sõltu kuidagi esikohatöö “geniaalsusest”. Oma tuttavatelt Euroopa arhitektidelt (kelle jaoks projekteerimine on tõsine tegevus ja mitte ilupildi joonistamine) olen küll kuulnud ainult imestust ja kaastunnet: kuidas küll žürii nii naiivse projekti õnge läks? (Muide Winy Maasi nime nimetamise peale on öeldud: aa, siis on selge, miks nii läks.) Kinnisvaraarendajad saavad muuseumi kasti kujul uute külade, supermarketite ja golfiväljakute keskele õilsa kaunistuse, aga muuseumile toob poole kilomeetri kaugusel asuv maja ainult logistilisi ebamugavusi. Loodan, et mingi otsus on lõpuks suudetud teha ka Raadi mõisa varemete osas. Tark peremees ei hakka aia taha ehitama, kui aed segamini on.

Ja see “kõige delikaatsem” teema: tänavune Tõnismäe pronkssõduri saaga tõi ju lausa kandikul tõestuse, et ega me ikka ole küll “nõuka ajast üle” ning et lobe lööklause “Kaua me põeme seda nõuka aega!” kohe kuidagi asju ei lahenda. Enne rahvusmuuseumi ehitamist okupantide hiidlennuvälja jupiks tasuks nii pronkssõduri-teema (mis selgelt näitab, kui tähtsad on märgid ja sümbolid) kui ka Kapo aruannete valguses veel kord läbi mõelda, kas ikka tasub tekitada Raadile aastateks “pronkssõduri juhtumit”, ja tõsiselt analüüsida, mida rahvusmuuseum sellega võidab ja mida kaotab. Pärast on ikka pagana raske muuseumi teisaldama hakata.
Karin Hallas-Murula

Valla oma muuseum

EE nr 23 Muuseumis kamandatakse ahju

Aale Kask kirjeldab elamusmuuseumi Kundas. Loos on aga sees faktiviga. Arhitektuuriteadlane on nimelt eksinud sellega, et nimetab Kohtla-Nõmme kaevandusmuuseumi Virumaa muuseumide üheks õnnestumaks projektiks. Kohtla Kaevanduspark-muuseumil (muuseumi õige nimi) ei ole SA Virumaa Muuseumidega mitte midagi ühist ja seega ei ole õige nimetatud ettevõtmist nende õnnestumiseks kirjutada. Kaevandusmuuseum on hoopis Kohtla-Nõmme valla loodud sihtasutus ja ei kuulu Virumaa Muuseumidele.
Mari Luuk
Kohtla-Nõmme elanik

Pole see haigla

EE nr 23 Lõppjaama koledused

Patsient Malle Laanemets kirjeldas oma kogemusi Keila haiglas.

Siinkohal juhime aga tähelepanu, et Malle Laanemets ei ole viibinud artiklis viidatud ajal Põhja-Eesti Regionaalhaigla Keila haigla hooldusravi osakonnas. Patsient viibis 2004. aasta augustis Regionaalhaigla Mustamäe korpuses, kust ta suunati järelravile Keila Taastusravikeskus OÜsse. Nimetatud keskus ei kuulu SA Põhja-Eesti Regionaalhaigla koosseisu ning ei kanna Keila haigla nimetust.
Inga Lill, kommunikatsioonijuht
SA Põhja-Eesti Regionaalhaigla