28.03.2008, 00:00
Isapuhkus õõnestab Eesti meeste edukuvandit
Ma olen naine, aga mõtlen, et mehena ma täitsa tahaksin olla Eestis
isa, sest siin on üks maailma kõige isasõbralikumaid
lapsehoolduspuhkuse süsteeme. Esiteks – kui paljud riigid
hüvitavad töölt lapsega koju jäävatele
vanematele nende harjumuspärase sissetuleku!? Eestis ulatub
vanemahüvitis kolmekordse keskmise palgani. Pole ju paha. Teiseks, riik ei
otsusta meil perede eest ära, et just emad ja mitte isad sobivad laste
eest hoolitsema. Süsteem jätab vanemate omavahelise
tööjaotuse iga paari enda otsustada. Kolmandaks,
vanemahüvitisega kaetud hoolduspuhkus on pikk, tervelt poolteist aastat.
Mõlemad jõuavad soovi korral lapsega kodus olla.
Kuidas seletada nii soodsa ja paindliku süsteemi taustal
tõsiasja, et tervelt 98 protsenti isadest loobub täielikult
oma õigusest korraks tööle selg keerata? Kui meie
läänenaabrite meeste enamik kasutab hoolduspuhkust, siis Eesti mees
näib olevat täitsa eri tõug, sest tegutseb otse
vastupidi. Alla kolmeaastaste laste isad paistavad silma iseäranis vilka
töötamise poolest. Millest selline paradoks?
Üks
tugev mõjutaja on vaieldamatult rinnapiimaideoloogia. Meil kannavad seda
pigem emad-isad ise, mitte niivõrd riik. Usutakse, et emad on juba
raseduse käigus lastega kokku kasvanud ja programmeeritud neile unes ja
ärkvel parimat pakkuma. Lapsele parima pakkumise tuumaks peetakse
emapiima. Tõsi, vaid harvad sangaremad imetavad poolteist aastat
täis, aga imetamise lõppedes on kõik juba harjunud, et ema
on kodus, isa tööl, ja nii see elukene veereb.
Oluline isapuhkuse kasutamise piiraja on ka hirm, et lapse kasuks
tööelu katkestamine pidurdab, kui mitte ei hävita meeste
karjääri. Mehe üldine edu taandatakse professionaalsele edule.
Tugeva ja toimeka naise kuvand näib seevastu sisaldavat teisigi rolle
– ema, abikaasa, kas või glamuuritar või kokandushuviline.
Karjääriga mängimine on meestele midagi hoopis saatuslikumat kui
naistele. Meeste edukuvandi töökesksust saab põhjendada ka
heaoluühiskondade tööturgude soolise segregatsiooniga (ehk
kuidas on naised ja mehed esindatud tippäris või poliitiliste
liidrite seas, või missugune on lõhe naiste ja meeste palkade
vahel).
Tööaskeldustest, -mõtetest ning
tööga seotud tutvusringist eemaldumine ning mähkmete, uneaegade
ja liivakastimaailma sukeldumine ei pruugi kõigutada mitte üksnes
mehe edukuvandit, vaid võib koguni hakata tasapisi
õõnestama tema maskuliinset identiteeti. Kui naine kärutab
lapsega ringi, kohtub ta päevas ikka paari-kolme, kui mitte kümnete
omasuguste emmedega. Selline müttamine võib küll
tüüdata, kuid on kahtlemata normaalne periood elus
– kõik naised, kellel on lapsed, teevad selle läbi.
Aga mida tunneb isapuhkusel mees? Mitte ükski teine mees ei ela tema elu,
ta on oma argikogemusega üksi, sookaaslastest nii füüsiliselt
kui vaimselt isoleeritud. Lisaks on ta teinud midagi tervele mõistusele
vastuvõetamatut – vahetanud ühiskonnas kõrgelt
väärtustatud professionaalse rolli lapsekeskse eluviisi vastu, mille
sünonüümideks on “niisama kodus istumine” ja
“mittemillegi tegemine”. Kui kõnealuses valdkonnas
kasutatavate terminite ja maskuliinsuse konflikti kallal veel norida, siis
normaalne mees ei väärtusta “lapsehoolduspuhkust”, sest
on ju “puhkus” – lõõgastushetk
tõsiseltvõetavate, edasiviivate tegevuste ehk siis
töö vahel. Ja loomulikult ei v
õta ta ka “emapalka”, sest ta on mees, mitte mõni
memm.