Ma kavatsen minna Mehhikosse ja New Yorki ja Los Angelesse ja sealt Osaka kaudu Bangkokki. Taist tahan ma lennata edasi Dubaisse - ja minu viimane sihtpunkt on Cairo. Lühidalt: mul on kavas reisida ümber Maa ning olla koduses Euroopas tagasi kaks nädalat peale siit lahkumist.

*

Mõned mu sõbrad ütlevad, et see on ogar idee. Tõenäoliselt on neid, kes nii mõtlevad, tunduvalt rohkem, paljud lihtsalt ei julge seda välja öelda. Paraku ma siiski lähen. Lähen, sest tahan. Mõte ümbermaailmareisist on kiusanud mind piisavalt kaua. Ja aastat, mis taoliseks reisiks ehk klassikalises mõttes õige oleks, pole kusagilt võtta. Nagu ka raha.

Kindlasti saaks ümber maa tunduvalt kiiremini. Lennukolmnurk Helsingi-New York-Tokio-Helsingi, mis kujutab endast tehniliselt samuti ümbermaailmareisi, ei nõuaks isegi kaht ööpäeva. Kuid ma tahan reisida võimalikult odavalt. Olen olnud terve igaviku veendunud, et kui piisavalt palju aega amadeus.net ja expedia.com lehekülgedel veedan, panen lõpuks kokku ümbermaailmareisi, mis maksab vähem kui 10 000 krooni. Usun seda ka praegu, kuid hetkeseisuga on Estonian Air, US Airways, Continental, United Airlines, Thai Airways ja Emirates mind siiski seljatanud - kambapeale saavad nad minu käest kätte veidi üle 14 000 krooni. Ilmselt ma siis ei pingutanud piisavalt.

Muidugi, abi pole olnud ka - paljusid soodsaid lennudiile pole võimalik Eesti reisibüroodes broneerida. Siinkohal tahaksingi vabandada kõigi nende reisiagentide ees, kes on olnud sunnitud koos minuga kaevuma SOTI* ja SOTO** ticketingi eripäradesse ning korraldama juurdlusi küsimuses, miks mõni konkreetne hinnatüüp seda Eestis välja kirjutada tahtes oma hinna neljakordseks muudab. Ei, ma ei ole kaugeltki olnud normaalne klient, kes tuleb, ostab kolme minutiga nädalase puhkusepaketi ja lahkub rõõmsal näol.

*

Kui palju võib mõnd linna näha, kui veedad seal vaid ööpäeva? Kui veab, siis täiesti piisavalt. Aastal 2001 lendasin üheks ööks Tercierale ning selle väikse saare uduseid mägesid, lillelõhna, odavat valgeksvärvitud seinadega hotellituba (mida sisustas Väga Vana Mööbel) ja vastu Angra do Heroismo kaisid peksvat merd mäletan ma siiamaani.

Paljudel juhtudel piisab vaid ühest silmapilgust, usun. Ja sageli on lahkuda kõige õigem siis, kui tüdimus pole veel peale tulnud.

Kui tüdimus tuleb peale reisimisest, on olukord muidugi halvem. Ma pean 360 tunniga maha lendama 27 000 miili ehk umbes 3000 kilomeetrit päevas. Loobuda pole poolel teel enam võimalik. Loodan väga, et kõigist neist varakult ettetellitud low-fat eritoitudest ja reavahe äärsetest istekohtadest ikka on mingit kasu. Ja et reisil kohatavatele väliseestlastele kaasaostetud "Pilvekese" batoonid ja kilukonservid ikka peavad lennusõidu vastu (on lausa märkimisväärne, et kõigil eestlastel tekib välismaal patoloogiline himu just kilu ja Kalevi kommide järele).

Kahe nädala pärast plaanin ma veidi targema ja üsna mitme artikli võrra rikkamana tagasi olla.

Saab siis imet näha, nagu ütleb Madis Jürgen.

*sold outsitide ticketed inside

**sold outside ticketed outside

Magalhãesil kulus 1083 päeva, Gagarinil 108 minutit

*Esimese teadaoleva ümbermaailmareisi sooritas Portugali meresõitja Fernão de Magalhães. 20. septembril 1519 lahkusid tema viis galiooni Hispaaniast. Tagasi jõudis neist vaid Victoria-nimeline laev 6. septembril 1522. Ümber maailma purjetamiseks kulus 1083 päeva. Magalhães ise sai reisu ajal hukka.

*1872. aastal leidis suure vastukaja Prantsuse ulmekirjaniku Jules Verne raamat "80 päevaga ümber maailma". Selles sõidab Inglise seikleja Phileas Fogg kihlveo peale ümber maailma vaid 80 päevaga, mis tundus tollal uskumatu.

*Esimene kosmonaut Juri Gagarin lendas 12. aprillil 1961 ümber maakera 108 minutiga. Kosmoselaeva Vostok-1 kiirus oli 27 400 km/h.

*Eestlaste kuulsaim ümbemaailmareis toimus purjekaga Lennuk kapten Mart Saarso juhtimisel. Jaht väljus Tallinnast 16. oktoobril 1999 ning naases öösel vastu 18. märtsi 2001. Ümber maailma sõitis purjekas aga veelgi kiiremini, sest tema kurss ristus juba veebruaris 2001 Atlandi ookeanis detsembris 1999 läbitud marsruudiga.

SULEV VEDLER

10 lennujaama

LONDON (start Tallinnast 13. novembril, kohapeal 13.–14. november)

CHARLOTTE (linn Põhja-Carolinas Ameerikas, 15.–16. november)

PHOENIX (Arizona, sealt on plaan minna üle piiri Mehhikosse, 16.–17. november)

MEHHIKO (California lahe kaldal, 17. november)

NEW YORK (18.–20. november)

LOS ANGELES (20.–21. november)

OSAKA (kohapeal üks tund, 21. november)

BANGKOK (22.–24. november)

DUBAI (kohapeal peaaegu ööpäev, 25. november)

KAIRO (25.–27. või 28. november) (Lisaks väiksemad ümberistumised) Läbitud saavad Ameerika, Aasia, Lähis-Ida ja Aafrika.