KAHTLASE ÄRI OMANIK: Vladimir Tšaštšini firma aasta­aruanne kirjutab ekslikult, et lõviosa käibest teenitakse tarkvara müügist.

Äripäev teeb Rove Digitalist peadpööritava kasvuga särava tähe Eesti IT-taevas. Firma, kellele maailm on liiga väike, kelle kasum on pea­aegu sama suur kui tema käive ning kelle partner on Suur Google ise.

Pärast seda, kui Ekspress valgustab Rove Digitali omanikku firma sait ide ilutsemisest mustades nimekirjades, muutub tema hääletoon märksa vähem innukaks.

See tundmatu uus täht tegeleb firma juhi ja ühe omaniku Vladimir ­Tšaštšini sõnul tarkvaraarenduse ja veebireklaami vahendamisega. Firma kliendid olevat nii-öelda klikivoogu pakkuvad firmad.

Ekspress uuris salapärase firma äritegevust lähemalt. Selgus, et firma veebisait rovedigital.com on olnud seotud nuhkvara CWS (CoolWebSearch) levitamisega ning asub praegugi mitmetes rahvusvahelistes "mustades nimekirjades". Kõrvuti näiteks selliste saitidega nagu drunk-girls-naked.com ja maria-sharapova-nude.com. CWSi "viiruseuss" tekitab arvutiekraanile soovimatuid reklaamaknaid ja viiteid pornolehtedele ning kogub salaja kasutajate privaatseid andmeid.

Pornosaitidelt tuntud TGP
Ekspress Grupi IT-juhi Margus Saluste sõnul on nuhkvara tarkvara, mis jälgib arvutikasutaja tegevust ilma tema teadliku nõusolekuta ja üritab seejuures ise võimalikult nähtamatult kasutaja arvutisse installeeruda. "Nuhkvara edastab tulemused, näiteks salasõnad, pangakoodid, krediitkaartide numbrid, e-postiaadressid ja muu sarnase isikutele, kes enamasti on seotud organiseeritud kuritegevusega ning kasutavad tulemusi laialdaste internetipettuste teostamiseks."

Ehkki Rove Digital nimetab äriregistris oma veebisaidiks olematu rovedigital.ee, kuulub firmale ka USAs Texase osariigis registreeritud rovedigital.com. Ning samas USA serveris paiknevad kahtlust äratavad veebisaidid rove.ru ning tgp.rovedigital.com. Lühend TGP (Thumbnail Gallery Post) on arvutitarkadele tuttav - sellega tähistatakse reklaami eesmärgil loodud peamiselt täiskasvanutele suunatud veebilehti, kus vohab tihtilugu pornograafia ning mida kasutatakse edukalt nuhkvara levitamiseks.

Rove tegevusele heidab veelgi varju asjaolu, et nuhkvarakütid seovad ettevõtet kahepalgelise tarkvaraga, mille nimi on WareOut. Saluste sõnul on WareOut nuhkvara, mis väidab arvutikasutajale, et on loodud hoopis nuhkvara leidmiseks. "Et kindlamini krediitkaartide infot ja raha kätte saada, väidab WareOut alati, et on midagi leidnud, ning loob kasutaja veenmiseks nimekirja täiesti olematutest justkui halbadest programmidest, mille WareOut tegelikult ise kasutaja masinasse paneb," teab Saluste.

Wareout.com asub samas aadressipiirkonnas, kus on ka rovedigital.com ja teised firmaga seotud saidid. Piirkonnas, kus Saluste sõnul asub väga palju pahatahtlikke servereid.

Saluste oletab, et Rove Digital on kasutanud nuhkvara oma tasuliste teenuste edendamiseks ja käibe tekitamiseks - kliendid said oma suunatud reklaami ja reklaamide vaatajad nuhkvara. "Samas ei ole minul tagantjärele võimalik öelda, kas suhe CWSiga oli neil teadlik ja pahatahtlik või teadmatusest tingitud eksitus," ütleb Saluste.

IT-meeste uus lemmik: kinnisvara
Vladimir Tšaštšin ütleb Ekspressile, et firma veebisaidid on ligipääsmatud seetõttu, et nende sisu arendamisega pole lihtsalt olnud aega tegelda. "Nii palju tööd ja tellimusi on, et meil pole enda reklaamimisega vaja pingutada - kliendid tulevad ise meie juurde," ütleb ta.

Kui 2006. aastal oli firma käive 47 miljonit krooni (ja kasum 34,8 miljonit), siis tänavu ootab Tšaštšin käivet 100 miljoni kanti ja järgnevatel aastatel hoogsa kasvu jätkumist.

Pärast seda, kui Ekspress valgustab Rove Digitali omanikku firma sait ide ilutsemisest mustades nimekirjades, muutub tema hääletoon märksa vähem innukaks.

Firma seost nuhkvaraga eitab ­Tšaštšin kategooriliselt. Kaebused ettevõtte aadres­sil võivad tema sõnul olla seotud nn hos­ting-teenuse ehk veebimajutuse pakku­mi­sega, mis moodustas mullu Rove Digitali käibest üliväikse osa. "Meie ­äritegevus on igati avatud ja läbipaistev," ki nnitab Tšaštšin, lisades, et firmal on paljudes riikides telefoni- ja faksinumbrid, mille kaudu saab probleemide korral tagasisidet anda.

Firma viib Tšaštšini sõnul USA ja Euroopa suured reklaamifirmad, näiteks Overture, Findwhat ja Searchfeed, kokku tavaliste arvutikasutajate - tarbijatega. Ja teenib reklaamikontakti pealt vahendustasuna 50-70 protsenti. Suunatud reklaami ei tehta Tšaštšini sõnul sugugi nuhkvara abil, vaid peremeheta jäänud ­populaarseid domeene kokku ostes.

"Meile ja meie partneritele kuulub üle 100 000 domeeni, mida külastab miljo­neid inimesi," kinnitab ta. "Ühe külastaja pealt saadav raha võib olla 0,01 dollarit, kuna aga sellist hiiglaslikku hulka domeene külastab iga päev mitu miljonit inimest, saame kokkuvõttes kopsaka tulu," räägib ta.

Tšaštšin ütleb, et USAs on firmal 700 serverit, Eestis mitte ühtki. Tartu kontoris töötab umbes 25 inimest, Venemaal olevat ettevõtte palgal sadu töötajaid.

Veidral kombel tegutseb Eesti parim IT-firma aina enam hoopis kinnisvaraäris. Soetatud on mitmeid kinnistuid Tartu linnas, Tartumaal Haaslava, Luunja ja Tähtvere valdades ning Ida-Virumaal Alajõe vallas.

Äripäeva IT- ja arvutifirmade top


1. Rove Digital OÜ

2. Helmes AS

3. WebMedia AS

4. IM Arvutid AS

5. Microsoft Estonia OÜ



Allikas: Äripäev